Nový Citroën C4 sa nám nedostáva do rúk prvýkrát. Približne pred štvrťrokom sme mali možnosť vyskúšať ho v benzínovej aj naftovej verzii. Oba motory mali rovnaký výkon 96 kW/131 koní a oba boli doplnené automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Benzínový bol trojvalec 1,2 PureTech 130, naftový mal štyri valce, objem 1,5 litra a označenie BlueHDi 130.
Tretí do partie
Pri oboch sme konštatovali, že C4-ka vyzerá naozaj výborne, zachovala si v kabíne rozumný pomer medzi dotykovým a „nedotykovým“ ovládaním, no v inak veľmi dobre spracovanom interiéri sme však predsa len cítili drobný nekomfort. Ten spočíval v tom, že páčkový ovládač automatickej prevodovky bolo treba podržať o niečo dlhšie, brzdu pri štartovaní bolo nutné stlačiť intenzívnejšie, aby auto zareagovalo, dverami ste museli buchnúť o trošku viac, aby sa zavreli a na reakcie infotainmentu čakať o niečo dlhšie, než vám bolo milé.
Spomíname to preto, lebo elektrická verzia C4-ky, ktorej test si práve čítate, nás v tomto smere prekvapila. Kým sa však dostaneme k tomu prečo, predstavíme si ju najprv po technickej stránke. (Viac o dizajne, výbave a aj jazdných vlastnostiach C4-ky si môžete prečítať v našom vyššie spomínanom teste, nájdete ho na tomto odkaze.)
Stručne povedané – je to ďalší z elektromobilov, pri ktorom výrobca sľubuje dojazd na úrovni 350 kilometrov. Zaň auto vďačí batérii s celkovou kapacitou 50 kWh (využiteľná je o 5 kWh nižšia). Tá slúži ako zdroj energie pre elektromotor s maximálnym výkonom 100 kW, čo je 136 koní. Najmä pri „mestských“ rýchlostiach je výhodou elektrických áut fakt, že maximálny krútiaci moment je k dispozícii prakticky od nulovej rýchlosti. Nový elektrický Citroën C4 v tomto smere nie je výnimkou, krútiaci moment 260 Nm je k dispozícii od 300 až do 3 673 otáčok. Auto využíva automatickú jednostupňovú prevodovku.
Na stovku zrýchli za 9,3 sekundy, maximálku má limitovanú na 150 km/h. Aby ste si obe tieto hodnoty mohli vyskúšať, musíte mať aktivovaný režim Sport. A to, v akom režime máte auto práve zapnuté, v elektrickej C4-ke naozaj nie je problém spoznať, rozdiely medzi úsporným, komfortným a športovým sú markantné.
Dojazd a spotreba
My sme jazdili zväčša v komfortnom režime a s prevahou ciest v meste a okresiek. Tu sme sa snažili jazdiť plynulo a dodržiavať povolené limity. Pri takejto jazde sa mám darilo skresať priemer až na úroveň 16 kWh. Keď sme k tomuto okruhu pridali diaľnicu, po ktorej sme jazdili rýchlosťou okolo 120 km/h a kilometre rovnomerne rozdelili medzi mesto, okresky a diaľnicu, tak sa nám priemer ustálil tesne pod hranicou 19 kWh.
Obe hodnoty nás príjemne prekvapili, považujeme ich za veľmi dobré. Pri úspornejšej jazde nie je problém udržať dojazd skutočne nad 300 kilometrami, pri dynamickejšej rátajte s 260 – 280 kilometrami. Trochu nám pri odhadovaní dojazdu chýbalo percentuálne zobrazenie úrovne nabitia batérie.
Pokiaľ ide o nabíjanie, tak z dlhodobého pohľadu (nielen kvôli cene, ale aj kvôli zníženiu postupnej dlhodobej degradácie batérie) je najrozumnejším riešením určite domáci wall-box. V ňom ju nabijete približne za 5 hodín. Hypoteticky, ak dosiahnete maximálny nabíjací výkon 100 kW, tak nabitie z 10 na 80 percent by v rýchlonabíjačke malo trvať 30 minút. Reálne však rátajte s trištvrte hodinkou až hodinkou.
Druhou vecou, ktorá nás príjemne prekvapila, bol jazdný komfort. Auto využíva tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, ktoré v ťažšom elektromobile fungujú efektívnejšie, než v ľahších benzínových a naftových verziách. Takže cestovný komfort je naozaj na vysokej úrovni, C4-ka si vie veľmi dobre poradiť s priečnymi a pozdĺžnymi nerovnosťami.
Spomenuté drobnosti, ako napríklad, že treba silnejšie buchnúť piatymi dverami alebo bojovať s prepínačom prevodovky, ktorý je nedostatočne citlivý, takže ho treba podržať dlhšie, zostali rovnaké, ako aj vo verziách so spaľovacím motorom.
Záver
Napriek tomu patrí elektrický Citroën C4 z nášho pohľadu k najzaujímavejším voľbám na trhu. Vyzerá výborne, má dostatočný dojazd, veľmi dobrý pomer medzi cenou a hodnotou, je komfortný a v neposlednom rade aj priestranný a praktický s veľmi slušným objemom kufra na úrovni 380 litrov.
Len pre porovnanie, elektrický Peugeot e-2008 s rovnakou batériou a motorom začína na 31 390 eurách (taktiež akciová cena). Keby sme tu hypoteticky mali aktuálny nemecký model s 9-tisícovou dotáciou na elektromobily, tak elektrická C4-ka so slušnou výbavou za 20-tisíc eur už vôbec nepôsobí ako nezmysel.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Citroën ë-C4 |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 360 |
Šírka (mm) | 1 800 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 520 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (dm3) | 380 |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | 1 655 |
Technické údaje, spotreba a doajzd | Citroën ë-C4 |
---|---|
Max. výkon (kW/k) | 100/136 |
Max. krút. moment (Nm) | 260 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) | 45 |
0 – 100 km/h (s) | 9,4 (režim Sport) |
Maximálna rýchlosť km/h | 150 (režim Sport) |
Spotreba na 100 km (kWh) | 18,3 |
Spotreba počas testu (l) | 18,9 |
Dojazd (km) | 350 |
Dojazd počas testu (km) | cca 300 – 320 |
Čas nabíjania | Citroën ë-C4 |
---|---|
DC 100 kW 10% – 80% (min) | 30 |
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) | 5 h |
Ceny a výbavy | Citroën ë-C4 |
---|---|
Zákl. cena Citroën ë-C4 (€) | 28 990 |
Cena test. auta (€) | 33 400 |