Test vznikol v spolupráci so spoločnosťou AAA AUTO. Posledná generácia Suzuki Vitara prišla na trh v roku 2015. Automobil schádza z výrobných liniek v Maďarsku, v Číne a v Alžírsku. Vrchol predajov vozidlo doteraz zaznamenalo v roku 2019, kedy Suzuki v Európe predalo takmer 82-tisíc kusov.
Nárazové testy Euro NCAP Vitara absolvovala v roku 2015. Výsledkom bol plný zisk piatich hviezdičiek. Vozidlo patrí do kategórie kompaktných SUV. Na dĺžku meria 4,18 metra, na výšku 1,61 metra a široké je 1,78 metra.
Motory
Suzuki ponúka v súčasnosti Vitaru s takmer úplne inými motormi ako na začiatku jej predaja. Môžu za to, samozrejme, emisné limity. V bazároch je najvyhľadávanejším ten, ktorý už ako nový nekúpite. Ide o 1,6 litrový benzínový štvorvalec bez preplňovania, ktorý poskytuje výkon 120 koní.
Ide o odolný motor, ktorý sa majiteľovi odvďačí dobrou spoľahlivosťou. Ak Vitaru s týmto agregátom v bazári nájdete a máte o ňu záujem, konajte rýchlo. Je pravdepodobné, že dlho na predaj nebude. Motor mohol byť spojený aj s pohonom oboch náprav. Výkon prenáša buď 5-stupňový manuál, alebo 6-stupňový automat. Odporúčame vybrať si manuálnu prevodovku.
So svojim výkonom 120 koní a maximálnym krútiacim momentom 156 Nm sa hodí najmä pre pokojne jazdiacich vodičov. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h mu pri verzii s pohonom prednej nápravy trvá 11,5 sekundy. Výroba tohto agregátu bola ukončená v auguste 2018.
V rovnakom čase Suzuki ukončilo výrobu aj 1,6 litrového naftového štvorvalca s označením DDiS. Pohonná jednotka ponúkala taktiež výkon 120 koní, avšak jej krútiaci moment dosahoval hodnotu až 320 Nm. Jazdné výkony sú však veľmi podobné. Tento motor sa ale vyznačuje nižšou spotrebou. Na druhej strane pri vyššom počte najazdených kilometrov môže dôjsť k potrebe nákladnejšieho servisu. Naftová Vitara je v ponuke jazdených áut najmenej zastúpená.
Vitara má najvyšší výkon s 1,4 litrovým preplňovaným štvorvalcom BoosterJet. Ten výrobca ponúka od začiatku výroby tohto modelu až do dnes. Pôvodný výkon 140 koní však od apríla 2020 klesol na 129 koní. Vďaka mildhybridnej technológii jeho výkony ostávajú takmer nezmenené.
Spomínanú benzínovú jednašestku v roku 2018 nahradil benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra. Jej predaj však skončil apríli 2020.
Výbava
Interiér vozidla zodpovedá jeho zameraniu. Ide o účelné a odolné miesto. Výrobca sa na niektorých miestach nehanbil použiť tvrdé plasty. Naopak šetril zbytočnými dizajnovými výstrednosťami. Prístrojový štít je jednoduchý a prehľadný. To isté platí aj o palubnej doske. Napriek tomu vnútro nie je výhradne sparťanským miestom.
Vitaru môžete v bazároch nájsť aj s pokročilou výbavou. Ide napríklad o dotykový displej s infotainmentom a s navigáciou. Nezvyčajnou výbavou nie je ani automatická klimatizácia, vyhrievané sedadlá, LED svetlá, kožený interiér a bezkľúčové štartovanie.
Spoľahlivosť a nevýhody
Vitara je spoľahlivým autom, ktoré má predpoklad slúžiť svojmu majiteľovi dlhé roky a kilometre. Niektorí majitelia tohto auta hlásia problémy so svetlami. Objavuje sa aj štrajkujúci infotainment, ktorý počas jazdy zamrzne a následne sa reštartuje. Problém sa môže vyskytnúť aj s automatickým brzdovým systémom, ktorý zvykne aktivovať automatické brzdenie aj v prípade, keď to nie je potrebné.
Čítajte aj Test: Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Hybrid – menej je niekedy viacS pribúdajúcim vekom sa v interiéri zvyknú objavovať rôzne pazvuky. Vyšší počet kilometrov môže mať za následok aj problémy s filtrom pevných častíc v prípade naftového motora. Stane sa tak najmä vtedy, ak automobil jazdil často len krátke trasy.
K nevýhodám tohto modelu radíme zle odhlučnený interiér. Od kolies preniká do vnútra vozidla príliš veľký hluk, ktorý posádku otravuje najmä pri dlhších jazdách, prípadne na diaľnici. Rovnako je automobil vybavený príliš tvrdým podvozkom.
Výhody a ceny
Suzuki vybavilo Vitaru pomerne sviežim a nadčasovým hranatým dizajnom. Na trhu s jazdenkami môžete nájsť aj dvojfarebne lakované kusy. Svojimi kompaktnými rozmermi sa hodí aj do mesta. Vodič ho bez problémov zaparkuje aj v podzemnej garáži. Verzie s pohonom oboch náprav navyše majú aj vyššiu využiteľnosť v ľahkom teréne.
Ceny tohto modelu však neklesajú tak rýchlo ako v prípade konkurencie. Môže za to najmä vysoký dopyt po tomto aute. V súčasnosti sa ceny dostali už pod hranicu 10-tisíc eur, no týchto kusov je málo a sú najviac opotrebované. Na kúpu zánovnej benzínovej Vitary, ktorá má najazdených menej ako 100-tisíc km si pripravte aspoň 12-tisíc eur. Spravidla najviac najazdených kilometrov majú naftové verzie. Tie, ktoré ešte neprekročili métu 100-tisíc km aktuálne stoja 15-tisíc eur a viac.
Motor | Roky výroby | Výkon (kw/k) | Krútiaci moment | Emisná norma |
---|---|---|---|---|
1,0 | 10/2018–04/2020 | 82/112 | 170 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,0 Allgrip | 10/2018–04/2020 | 82/112 | 170 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 | 02/2015–08/2018 | 88/120 | 156 Nm | Euro 6 |
1,6 Allgrip | 02/2015–08/2018 | 88/120 | 156 Nm | Euro 6 |
1,4 Boosterjet | od 04/2020 | 95/129 | 235 Nm | Euro 6d |
1,4 Boosterjet Allgrip | od 04/2020 | 95/129 | 235 Nm | Euro 6d |
1,4 Boosterjet | 09/2016–08/2018 | 103/140 | 220 Nm | Euro 6 |
1,4 Boosterjet | 10/2018–04/2020 | 103/140 | 220 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,4 Boosterjet Allgrip | 09/2015–08/2018 | 103/140 | 220 Nm | Euro 6 |
1,4 Boosterjet Allgrip | 10/2018–04/2020 | 103/140 | 220 Nm | Euro 6d-TEMP |
1,6 DDiS | 02/2015–08/2018 | 88/120 | 320 Nm | Euro 6 |
1,6 DDiS Allgrip | 02/2015–08/2018 | 88/120 | 320 Nm | Euro 6 |