Prvá jazda: V okolí Paríža sme vyskúšali nový Citroën ë-Berlingo

Citroën ë-Berlingo má výkon 100 kW a s batériou s kapacitou 50 kWh by mal umožniť dojazd vyše 270 km. Ten sa nám však s 200-kilogramovým nákladom nepodarilo dosiahnuť.

01.11.2021 07:30
debata (5)
Citroën ë-Berlingo meria v dlhej XL verzii 4... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën ë-Berlingo (2021) Citroën ë-Berlingo meria v dlhej XL verzii 4 473 mm.

Elektromobily sa v Európe z hľadiska predajov pomaly rozbiehajú. V septembri sa napríklad vôbec po prvýkrát stal najpredávanejším autom v Európe elektromobil, konkrétne Tesla Model 3. Výraznejšie sa zatiaľ nedokážu presadiť kvôli vysokej cene, samozrejme, ak neberieme do úvahy dotácie, ktoré fungujú prakticky v celej vyspelej Európe, Slovensko tam však z tohto uhla pohľadu nepatrí.

Je nižší dojazd elektrododávok ich hendikepom?

Hlavne kvôli cene sa čisto elektrické autá viac presadzujú skôr v strednej triede, v crossoveroch a SUV. Aj preto je napríklad v aktuálnom roku po deviatich mesiacoch na Slovensku tretím najúspešnejším predajcom čisto elektrických áut prémiová značka Mercedes-Benz.

Ďalšou kategóriou, kde by sa mohli elektromobily presadiť, sú menšie úžitkové autá, teda elektrické dodávky, ktorých výhodou je – a hlavne v budúcnosti bude – umožnenie vstupu do nízkoemisných zón vo veľkomestách, respektíve v centrách miest a tým pádom ich zásobovanie.

Citroën ë-Berlingo (2021)
Citroën ë-Berlingo (2021)
+12Citroën ë-Berlingo (2021)

Len pre zaujímavosť, relatívne nedávno sme testovali aj elektrickú dodávku od Mercedesu – Benz, konkrétne veľký vyše 6-metrový a 11-kubíkový eSprinter. Ten nám však s reálnym dojazdom pod 100 kilometrov veľký zmysel nedával. Je to akoby ste si kúpili Sprinter so spaľovacím motorom, ktorý má objem nádrže 10 – 12 litrov. A chceli by zaň 70-tisíc. Ak vás zaujíma, môžete si prečítať jeho kompletný test: Mercedes eSprinter – má elektrododávka s dojazdom 100 km zmysel?

eSprinter spomíname aj preto, lebo výrobca argumentuje faktom, že je hlavne pre kuriérov a tí najazdia denne po mestách rádovo nanajvýš desiatky kilometrov. Je to pravda, s jedným z nich sme v elektrickom Sprinteri strávili celý deň. Ale aj tak, eSprinter nemôže byť za tú cenu jednoúčelovým autom. Stačí, ak sa jeden z logistických skladov presunie niekam excentricky na okraj veľkého mesta a čo potom? Kúpi si podnikateľ ďalšiu dodávku, ktorou bude dovážať tovar k elektrickej dodávke, aby ho potom pár kilometrov mohol „bezemisne“ rozvážať?

Výrobcovia elektrických dodávok, ktoré majú zatiaľ obmedzený dojazd zákonite argumentujú štatistikami a rôznymi prieskumami, ktorých cieľom je ukázať, že pri zásobovaní malý dojazd stačí, lebo zásobovači najazdia málo kilometrov.

Podľa marketérov z Mercedesu je pre „megadodávku“ menej než stokilometrový dojazd úplne v poriadku a divili sa, prečo sa nám nepáči. Pred pár dňami sme neďaleko Paríža absolvovali prvé desiatky kilometrov v ďalšej elektrickej dodávke – v „bezemisnom“ Citroëne Berlingo, presnejšie v ë-Berlingu.

Argumenty s dojazdom pri jeho predstavovaní zazneli opäť. Tak sa ne pozrime. Elektrické dodávky sú určené hlavne pre kuriérske služby, remeselníkov a obchodníkov. A tí vo všeobecnosti najazdia na nich ročne v priemere 21-tisíc kilometrov, respektíve 72 kilometrov denne. Z toho je približne 31 percent v mestách, 53 percent na okreskách a 16 percent po diaľniciach. Preto dodávka s deklarovaným dojazdom mierne pod hranicou 280 kilometrov už dáva zmysel. A aj z nášho pohľadu.

Dodávka s podobným dojazdom už bez problému obslúži mesto a aj prímestské oblasti a satelity. A to je pre viacúčelovú a populárnu dodávku, k akým Berlingo určite patrí, naozaj dôležité. Len pre zaujímavosť: od roku 1996 sa z Berlinga a jeho koncernovej dvojičky, ktorou je Peugeot Partner, predalo už viac, než 3,7 milióna kusov a len z tretej generácie, vyrábanej od roku 2018 to je vyše milión.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #Citroën Berlingo #prvá jazda #test auta #elektrická dodávka #elektrický van #ë-Berlingo
Články podľa značiek