S BMW iX sme sa stretli prvýkrát koncom vlaňajšieho roka. Nebolo to ideálne. Verzia xDrive40 mala totiž menšiu batériu s využiteľnou kapacitou 71 kWh, menšou ako Škoda Enyaq iV 80 a jeho súrodenci z dielne VW alebo nové kórejské dvojčatá Hyundai Ioniq 5 a Kia EV6. Kombinácia s mrazivým decembrovým počasím ukázala hneď svoje limity. iX pritom nie je žiadnym mestským SUV, ale luxusným „parníkom“, ktorý by mal zvládať dlhé trasy v diaľničnom tempe. Za volantom iX xDrive40 sa ale z tejto predstavy rýchlo vyliečite. Pri dynamickej jazde si batérie čoskoro siahnu na svoje dno. Dojazd okolo 250 km, a to optimistický, vám jednoducho sťažuje život s týmto elektromobilom.
Viac výkonu aj elektriny
Nedávalo to príliš logiku, najmä ak uvážime, že cenou iX xDrive40 nijako nešetrí peňaženku zákazníkov, začína na 78 550 eurách. Naša verzia sa ale vyšplhala s príplatkami na viac ako 106 000 eur. Lenže akýkoľvek komfort je limitovaný práve dojazdom. Myslieť neustále na to, kde a kedy nabíjať, je otravné. Zvlášť pre zákazníkov BMW, ktorí boli zvyknutí na svojich dieselových koráboch míňať čerpacie stanice aj 800 km. O to viac nás zaujímala verzia xDrive50, ktorá reprezentuje mníchovskú elektrickú technológiu piatej generácie v oveľa lepšom svetle. Rozdielov je viac, ako by sa zdalo. Tak napríklad výkon dvojice elektromotorov stúpol z 240 na 385 kW, z toho pripadá na predný 190 a na zadný 230 kW.
Stúpol aj krútiaci moment. Namiesto pôvodných 630 Nm máte zrazu k dispozícii 765 Nm. To nie sú len akési korekcie. Za volantom to jednoznačne cítiť. Reakcia na stlačenie akcelerátora je doslova brutálna. Sila elektromotorov akoby úplne ignorovala pohotovostnú hmotnosť 2 585 kg. Mohutné elektrické SUV jednoducho vyráža vpred za akýchkoľvek okolností, a to kedykoľvek. Až tak, že niekomu to môže robiť problémy so žalúdkom. Veď iX xDrive 50 je na stovke za 4,6 sekundy, to je údaj, ktorý mali pred pár rokmi len superšporty s revúcimi výfukmi. Tu ale sedíte v luxusnom a priestrannom interiéri v takmer dokonalom tichu. Vnímate len prudké a neuveriteľne harmonické zrýchlenie, ktoré vás tlačí do sedadla.
Mohutné pneumatiky s profilom 275/40 R22 prenášajú výkon na asfalt bez zaváhania. Čosi ako preklz nepoznajú. Pri akcelerácii jednoducho pôsobí iX xDrive50 doslova omračujúco. Čo je však podstatné, o túto radosť vás neoberie po pár kilometroch „kolabujúca“ batéria. Táto verzia má pod podlahou mohutný akumulátorový blok s výškou 140 mm, ktorý má celkovú kapacitu 111 kWh a tú využiteľnú 105 kWh. To je o 34 kWh viac, ako pri iX xDrive40. Je jasné, že dojazd prestane byť razom témou číslo jeden. Na výrobcom udávaných 590 až 630 km podľa normy WLTP môžete síce zabudnúť, najmä v chladnom zimnom počasí, ale akčný rádius je neporovnateľný lepší. Po úplnom nabití ukázal palubný počítač približne 380 km, pričom vonkajšia teplota sa pohybovala okolo sedem stupňov Celzia.
Konečne slušný dojazd
Samozrejme, všetko záleží od spotreby, teda od štýlu jazdy, a tiež od teploty v kabíne. Takže systém iDrive vás informuje aj o tom, aký bude váš dojazd pri využívaní dynamického potenciálu tohto auta. Vtedy nemôžte rátať s viac ako 280 km. My sme jazdili rovnako ekonomicky ako so slabšou verziou iXdrive40. To znamená, že na diaľnici sme zvolili maximálne tempo 120 km/h a mimo nej prekračovali len mierne povolené limity. Cestou do Trenčína v protivetre spotrebovalo naše iX necelých 27 kWh na 100 km. Cesta späť v priaznivejších podmienkach už ale zredukovala spotrebu na necelých 23 kWh. Nie je to síce sľubovaných 17,7 až 19,0 kWh/100 km podľa WLTP, ale vzhľadom na kapacitu batérií je jasné, že vás výkonnejšie iX nenechá v štichu.
Takže nakoniec sa dojazd na jedno nabitie prehupol cez 400 km hranicu. S naším jazdným štýlom by sme dokázali absolvovať bez problémov až 430 km. To je naozaj slušné. Nevieme, čo všetko mal testovaný exemplár za sebou, ale palubný počítač registroval priemernú spotrebu od výroby 30,1 kWh na 100 km, za celkovo 4 360 km. Priemerný dojazd bol tak okolo 350 km. Stresom nemusí byť ani nabíjanie. Elektrické SUV podporuje totiž nabíjací výkon 200 kW, o 50 kW vyšší ako pri iXdrive40. Takže ak máte k dispozícii rýchlonabíjaciu stanicu, letia percentá prudko nahor v priebehu pár minút. Podstatné ale je, že iX dokáže dlho držať vysoký nabíjací výkon. Jeho nabíjacia krivka je naozaj skvelá.
Nabitie z 10 na 80 % trvá približne 40 minút. Ešte pri 80 % nabitia dokáže držať nabíjací výkon tesne pod 100 kW a aj pri 97-percentnom nabití je nabíjací výkon stále okolo 45 kW. Ak využijete 50 kW nabíjačku, jej výkon bude prúdiť do batérií prakticky nezmenený po celý čas. My sme napríklad na takejto nabíjačke nabili 45 % kapacity batérie za hodinu. Počas nej sme „natankovali“ 48 kWh, samozrejme, aj so stratami. Teoreticky by tak malo nabíjanie na 50 kW nabíjačke trvať približne 2,5 hodiny z 0 na 100 %. Nabíjacia krivka, ktorú BMW zverejnilo, demonštruje, že nabíjanie štartuje výkonom 175 kW, následne sa zvýši na 195 kW a túto hodnotu drží do 35 %. Potom sa nabíjací výkon zníži na 160 kW do 50 % a potom na 90 kW až do 80 %.
Priplatiť sa oplatí
Keďže sme sa BMW iX podrobne venovali v prvom teste, spomeňme najmä rozdiely. Tie nájdeme aj v exteriéri. Silnejšie iX xDrive 40 má napríklad odlišné tvarovanie predného nárazníka so špecifickými čiernymi vložkami aj odlišný dizajn kolies. Nájdeme tu tiež viac lakovaných častí karosérie. Inak sú tieto verzie až na odlišné označenie identické. Musíme priznať, že hoci iX svojím dizajnom najprv vyvolalo kontroverzné reakcie, kritizoval ho dokonca aj autor prvej generácie BMW iX Frank Stephenson, druhá skúsenosť nás presvedčila, že toto SUV vyvoláva spontánny obdiv okolia. Nestretli sme sa s jednou jedinou negatívnou reakciou. Naopak, iX priťahovalo pozornosť a vzbudzovalo nadšenie.
Rovnako inovatívne pôsobí extrémne priestranná kabína. Ne je tu nič, čo poznáte z doterajších BMW. Rýchlo si vás získa efektným zakriveným displejom na nožičkách, výberom materiálov, najmä kože, semišu a naozaj prekrásnou kombináciou sklenených ovládačov s drevom. Atmosféru budúcnosti umocňuje panoramatická strecha, ktorá môže razom stmavnúť alebo byť úplne transparentná alebo absentujúce kľučky dverí. Nahradili ich tlačidlá. Zvyknete si aj na hranatý volant, hoci logiku veľmi nedáva. Kritiku si ale neodpustíme. Objem batožinového priestoru 500 litrov je na obrovské SUV s dĺžkou 4 953 mm naozaj podpriemerný. A ďalšie litre nehľadajte, keďže predná kapota je pevne uzavretá. Dokonca aj zmes do ostrekovača nalievate len cez výklopné logo.
Výhrady máme naďalej k umiestneniu konektora nabíjania. Nechápeme, prečo je tam, kde bežne býva veko nádrže. Toto je elektromobil! Ľahko sa vám preto môže stať, že ak stojí pri nabíjačke iné auto z ľavej strany, kábel nedočiahne ku konektoru. Samotná jazda je nesmierne komfortná aj vďaka pneumatickému odpruženiu. Navyše sme ocenili riadenie zadných kolies, ktoré iX xDrive40 nemalo. Manévrovanie s týmto mastodontom je potom oveľa jednoduchšie. Za túto elektrickú parádu si od vás ale BMW vypýta minimálne 104 100 eur, to je až o 25 550 eur viac, ako zaplatíte za základné iX s menšou batériou. Okrem väčšej kapacity však dostávate aj výrazne vyšší výkon, pneumatické odpruženie, riadenie zadných kolies či laserové svetlá, čo nie je málo. Samozrejme, ak vám to nestačí, môžete zamieriť vyššie – oveľa vyššie.
Čítajte viac Test: BMW iX xDrive40 – budúcnosť má aj svoje limityNaša verzia aj s príplatkami, akými boli masážne sedadlo vodiča, audio Harman/Kardon, automatické parkovanie, panoramatické strešné okno, 4-zónová klimatizácia, výsuvné ťažné zariadenie či balík First Class a Business Class, sa nakoniec vyšplhala na 133 351 eur. V každom prípade, ak máte o iX záujem, tých 25 500 eur za výkonnejšiu verziu s väčším akumulátorom sa priplatiť oplatí. Až v tejto podobe totiž začne iX dávať zmysel a dovalí vám užiť si jeho omamné zrýchlenie a ticho.