Pokračovanie článku: Test: Opel Mokka-e - elektrina jej veľmi svedčí, no nie na diaľnici

Maximálny výkon len v režime Sport

Mokku–e poháňa predný elektromotor s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. V oboch parametroch tak prekonáva spaľovacie verzie. Ale pozor! Maximálny výkon je k dispozícii len v móde Sport. V režime Comfort klesne na 80 kW a v úspornom režime Eco len na 60. Ten ale často využívať nebudete. V lete ani v zime, pretože Mokka-e v úspornom režime obmedzí aj účinok klimatizácie a kúrenia. Takže v zime je v nej zima a v horúcom počasí zas príliš teplo. Ideálnym riešením je teda mód Comfort. V mestskej premávke absolútne postačuje. Mokka-e vám síce nedopraje „odpichy“ typické pre iné elektromobily, ale je príjemne dynamická a pružná. Stovku dá za deväť sekúnd. Tých 80 kW bohato stačí aj mimo mesta, kde jej nerobí problém ani diaľničné tempo.

Motor s výkonom 100 kW poháňa predné kolesá.... Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Mokka - test 2022 Motor s výkonom 100 kW poháňa predné kolesá. Ale len v režime Sport. V režime Comfort klesne na 80 a v režime Eco na 60 kW. Vďaka krútiacemu momentu 260 Nm je ale dynamika veľmi príjemná.
Opel Grandland X - test 2022 Čítajte viac Test: Opel Grandland 1,2 Turbo – facelift podľa Astry

Samozrejme, so stúpajúcou rýchlosťou už pomaly stráca dych. Rýchle predbiehacie manévre nečakajte. Napokon, Mokka-e končí na maximálke 150 km/h. Je teda síce najvýkonnejšou, ale zároveň najpomalšou Mokkou. Typické pre elektrické autá. Využívať však diaľničnú rýchlosť by sme vám neodporúčali. Mokka-e si totiž so sebou vozí pomerne skromnú zásobu energie. Má síce batériu s kapacitou 50 kWh, lenže využiteľných je z toho iba 45. To je ďalšie znamenie, že Mokka-e sa nebude dobre cítiť na dlhých trasách. Jej rajónom je mesto a okresky. Na diaľnici sa totiž môže jej spotreba ľahko „prehupnúť“ cez hranicu 20 kW na 100 km a pri sto tridsiatke aj cez 25 kWh. Jednoduchá matematika vám potom naznačí, že jej dojazd prudko klesá. V chladnom počasí nemusíte prejsť ani 200 km.

Naša priemerná spotreba vrátane diaľnice sa... Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Mokka - test 2022 Naša priemerná spotreba vrátane diaľnice sa pohybovala na približne 18 kWh na 100 km. To nie je ďaleko od údaju výrobcu. Čakali by sme ale predsa len lepší výsledok. Podobne na tom bol napríklad aj väčší Enyaq iV s oveľa väčšou batériou a lepším dojazdom.

Naša priemerná spotreba sa ustálila na 18 až 19 kWh na 100 km. Nie je to ďaleko od oficiálneho údaju17,4 až 17,8 kWh. Bola v tom mestská , prímestská aj diaľničná doprava. A to bolo pekné počasie s teplotou asi 25 stupňov Celzia (ešte v júni), ktorú batérie priam milujú. Na diaľnici sme ale i tak radšej jazdili maximálne 110 km/h. Stačí však zošliapnuť plynový pedál a dojazd začne „padať“ prudko nadol. To by nebol až taký problém. Veď Mokka-e sa ani nehrá na univerzálny rodinný krížnik. Problémom je, že vás s dojazdom neskutočne zavádza. Jej palubný počítač pochádza asi z praveku. Nerešpektuje zadaný cieľ v navigácii ani váš jazdný štýl. Po dobití vám vždy „naservíruje“ optimistické maximum – asi 320 km. Pritom ste len pred malou chvíľou „vyžmýkali“ 90 % batérie na trase dlhej povedzme 180 km.

Krátky dojazd doháňa nabíjaním

Je tiež škoda, že Mokka-e nevie celkom dobre šetriť s energiou. Chýba jej tepelné čerpadlo a má len dva stupne rekuperácie – základný a B. Zvýšená rekuperácia sa pritom, ako sme spomínali, nastavuje miniatúrnym tlačidlom pri voliči „prevodovky“. Ak chcete plachtiť, musíte zaradiť neutrál. Oveľa komfortnejšie by boli krídelká na volante, také aké má napríklad kórejská konkurencia. Je vidieť, že Mokka-e je predsa len bežným autom upraveným na elektromobil. V meste a na bežných cestách to ale nevadí. Spotreba môže klesnúť aj pod 15 kWh. Lenže podobné hodnoty sme dosahovali aj s podstatne väčším Enyaqom iV. Nabíjanie nie je problém. Mokka podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkon až 100 kW, takže nie je na škodu využiť cestou stojany s vyšším než 50 kW výkonom.

Mokka-e podporuje nabíjanie výkonom až 100 kW.... Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Mokka - test 2022 Mokka-e podporuje nabíjanie výkonom až 100 kW. Z 10 na 80 % potrebujete necelých 30 minút.

Na maximum sa Mokka nie vždy dostane, zväčša je maximom takých 70 – 80 kW, ale aj to zabezpečí v prípade relatívne malej batérie rýchly prísun energie. Z 10 na 80 % sme sa dostali za necelých 30 minút. Za ten čas máte podľa toho, kam sa chystáte, k dispozícii dojazd od 150 do 200 km. Samozrejme, podľa počasia. Čím vás však Mokka-e nadchne je jej komfort jazdy. Už dávno sme nemali v rukách tak pohodlné malé auto. Aj s 18-palcovými diskami vie perfektne filtrovať nerovnosti. To aj preto, že používa relatívne vysoký profil pneumatík 215/55. To jej dáva spolu s vyššou svetlou výškou až 194 mm zároveň dobrú odolnosť v mestskej džungli plnej výtlkov a obrubníkov. Hoci má tvrdšie tlmiče ako štandardné Mokky, stále vás rozmaznáva plavnou jazdou.

Batérie v podlahe dávajú Mokke-e nízke ťažisko.... Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Mokka - test 2022 Batérie v podlahe dávajú Mokke-e nízke ťažisko. No je o približne 300 kg ťažšia ako jej spaľovacie sestry. V zákrutách to občas cítiť.

Pritom sa nijak extra nenakláňa. Napokon, batérie umiestnené v podlahe, držia ťažisko príkladne nízko. Lenže na váhe má Mokka-e 1 598 kg, čo je o minimálne 300 viac, ako jej spaľovacie sestry. A to už v zákrute predsa len cítiť. Najmä na mokrej ceste, treba jej nadváhu rešpektovať. Hoci odoláva nedotáčavosti, občas odskočia jej zadné kolesá a tiež cítite, že pneumatiky majú čo robiť. Na suchom asfalte je ale prekvapivo suverénna. A čo si za elektrickú Mokku Opel pýta? Nuž, toto je neuralgický bod malých elektromobilov. Kým v tých väčších sa cena elektrickej technológie ľahko schová, pri subkompaktoch nie. Mokka-e začína na 33 790 eurách, kým tá benzínová na 19 990 eurách.

Drahá ale vybavená

Naša verzia Ultimate sa vyšplhala až na 38 290 eur. Tak isto vybavená verzia s s podobne výkonným benzínovým motorom 1,2 Turbo s automatom stojí 28 110 eur, teda o približne o 10 000 eur menej. Toto môže byť aj napriek lacnejšej prevádzke naozaj problém. Najmä ak Mokka-e nepatrí medzi elektromobilmi k tým naozaj najmodernejším a jej batéria ju predurčuje na rolu druhého mestského auta v rodine. Je teda otázkou priorít.

Na druhej strane dostávate mimoriadne pohodlné a dobre vybavené auto. Verzia Ultimate má nielen skvelý dizajn s čiernou strechou a parádnymi diskami kolies ale aj automatickú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá čalúnené Alcantarou, najvyššiu úroveň infotainmentu s 10-palcovým dotykovým displejom a navigáciou, fantastické adaptívne svetlá Matrix LED a prakticky kompletný balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu s funkciou Stop&Go, udržiavania v jazdnom prúde, monitorovanie slepých uhlov zrkadiel či parkovací asistent.

Časti článku:

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Opel #Opel Mokka #Opel Mokka-e
Články podľa značiek