Pokračovanie článku: Test: Cupra Leon 1,5 TSI – menej ‘šťavy‘ neprekáža, priečka vzadu áno

Ukážkový mild-hybrid

Motor je to, čo robilo doteraz Cupru Cuprou, lenže ako sme spomínali, Cupra začala kradnúť zákazníkov Seatu civilnými pohonnými jednotkami. Až na naftové motory a trojvalec 1,0 TSI je tak pre ňu k dispozícii kompletná koncernová technika. V našom prípade 4-valec 1,5 eTSI s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Spojený je so 7-stpňovou prevodovkou DSG. Ak chcete manuál, musíte sa vzdať mild-hybridu. Ten si totiž s manuálnou „skriňou“ nerozumie. S touto pohonnou jednotku je Cupra Leon svižným autom, stovku dá za 8,7 sekundy, ale na adrenalín 245– či dokonca 300-koňovej verzie musíte zabudnúť. Sympatické však je, že mild-hybridná technológia prináša nielen úsporu, ale aj lepšiu pružnosť.

Štvorvalec 1,5 eTSI má 110 kW a 250 Nm... Foto: Lubos Pilc
Cupra Leon - test 2023 Štvorvalec 1,5 eTSI má 110 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Spojený je s výkonným štartér –generátorom. Ten umožňuje nielen plachtenie s vypnutým motorom ale aj podporu pri akcelerácii. Ctiť to najmä pri nízkych otáčkach, keď redukuje turbodieru.

Vďaka štartér-generátoru, ktorý prispieva pri akcelerácii dodatočnými 50 Nm krútiaceho momentu, sa totiž tento preplňovaný agregát „prebúdza“ už okolo 1 400 otáčkach za minútu a jeho chuť po otáčkach dlho neutícha. Takmer nepoznáte turbodieru, čo je veľmi príjemné. Zvlášť v režime Sport, keď priostrí plynový pedál. A vôbec, celkový prejav tohto motora je mimoriadne kultivovaný a akusticky atraktívny, takže si vystačí bez syntetických zvukových pomôcok. Rozhodne však nehovoríme o hluku. Navonok sa možno Cupra Leon tvári ako ostrý hothatch, ale v skutočnosti je pomerne komfortným autom na každý deň. A dokonca úsporným. Mild-hybrid pracuje perfektne.

Vďaka mild-hybridu má Cupra Leon apetít na... Foto: Tomáš Andrejčák
Cupra Leon 1,5 eTSI - test 2023 Vďaka mild-hybridu má Cupra Leon apetít na uzde. My sme dosiahli priemer 6,2 litra na 100 km a to aj s diaľničnými úsekmi a častými jazdami v meste v chladnom počasí.
Cupra Unstoppable Impulse - 2022 Čítajte viac Cupra 'explodovala'! Na okruhu Terramar ukázala vzrušujúci trojzáprah

Motor sa vypína aj nad rýchlosťou 100 km/h a nechá Cupru plachtiť, dokedy sa len dá, alebo dokedy sa nedotknete brzdového pedálu. Množstvo úsekov s plachtením naozaj prekvapí. Až potom začína rekuperovať. Rekuperácia je navyše spriahnutá s radarom a čítačkou dopravných značiek. To je presne dôvod, prečo nie je 4-valec 1,5 eTSI spriahnutý s manuálom. Výsledkom je atraktívna spotreba. Dlhodobý priemer v palubnom počítači ukázal síce 6,8 litra, my sme však jazdili, vrátane diaľnic, okresiek a krátkych a častých mestských úsekov, za 6,2 litra benzínu na 100 km. Ale pozor, hovoríme o chladnom a veternom počasí. Na jar a v lete nebude iste problém hlboko podliezť šesťlitrovú hranicu, čo už naozaj nie je ďaleko od dieselov.

Vzadu iba torzná priečka

Ak by vám však príliš ekonomické nastavenie nevyhovovalo, môžete Cupre Leon rozprúdiť krv režimom Cupra, ktorý drží motor vo vyšších otáčkach, zruší plachtenie a deaktivuje štart-stop systém. Do diania môžete zasahovať aj manuálnym výberom prevodových stupňov „pádlami“ na volante. Dvojica suchých spojok reaguje pohotovo. Nie je to zlá voľba, pretože jazda s Cuprou je pomerne zábavná. Riadenie má len dve otáčky volantu, takže reakcie sú okamžité. Priostril aj podvozok. Ten má v porovnaní s bežným Leonom o 20 mm menšiu svetlú výšku a o to tuhšie odpruženie. V zákrutách pomáhajú aj osemnástky obuté pneumatikami 225/45 a elektronická uzávierka XDS, ktorá dokáže preniesť maximum výkonu na koleso s dobrou trakciou. Takže v zákrutách sa správa Cura Leon veľmi suverénne. A pritom z vás nevytrasie dušu. Je tu ale podmienka kvalitného asfaltu.

Cupra Leon je jedno z mála áut, ktoré má pod... Foto: Lubos Pilc
Cupra Leon - test 2023 Cupra Leon je jedno z mála áut, ktoré má pod podlahou dojazdové rezervné koleso. Neplatí to ale o výkonnejších verziách.

Tento limit je daný skutočnosťou, že Cupra Leon 1,5 eTSI nemá nezávislé zavesenie zadných kolies. Zložitejšia zadná náprava je vyhradená len verziám s výkonom nad 110 kW, teda s motorm 2,0 TSI, tak ako na obyčajných Leonoch, Golfoch či Octaviách. Nižší výkon nevadí, ale torzná priečka vzadu áno. To totiž Cupru Leon s týmto motorom degraduje na mainstream. Technicky by to pritom nebol žiaden problém. Platforma MQB umožňuje použiť nezvislé zavesenie aj s motorom 1,5 TSI. Napokon, príkladom je Formentor. Automobilka bude síce argumentovať, že to nie je potrebné, prípadne, že zákazníci ocenia skôr nižšiu cenu, než špičkové jazdné vlastnosti, lenže Cupra by nemala zabúdať, kde sú korene jej úspechu.

Skvelým tunigom španielskych koncernových áut, ktoré zrazu ponúkli radosť z jazdy, dokázala ľudí presvedčiť, že nie je obyčajným Seatom. Jej predaje vystrelili prudko nahor a stále stúpajú. Ak sa ale opäť príliš priblíži k mainstreamu, môže prísť sklamanie. Viacprvkové zadné zavesenie by pritom bolo jasným argumentom, prečo si vybrať Cupru Leon a nie Seat Leon FR. Navyše, viacprvkové zavesenie má dnes množstvo kórejských a japonských konkurentov bez toho aby sa tvárili na „Ferrari“. Takto to potom vyzerá, že zákazníci platia len za imidž Cupry v štýle Cupra-line, či akéhosi vyššieho stupňa výbavy, navrhnutým oddelením marketingu. Pritom si Cupra účtuje za Leon 1,5 eTSI sebavedomých 29 620 eur, ešte o 1 830 eur viac ako Seat za svoj Leon FR. Na zváženie je, či „neprihodiť“ 2 290 eur a mať výkonnejšiu verziu 2,0 TSI (140 kW) so všetkým, čo k tomu patrí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Seat #Cupra #Cupra Leon
Články podľa značiek