Pokračovanie článku: Test: Dacia Duster Journey. Vyskúšali sme jedinú verziu s automatom. Oplatí sa?

„Rodinne“ nastavené auto

Duster, ktorý sme testovali ešte v auguste, mal pod kapotou rovnaký agregát, no bol vybavený manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom 4×4. V aute, ktorého test čítate práve teraz, bola použitá automatická dvojspojková prevodovka, absentoval však pohon 4×4. Tieto dve verzie Dusteru sú vo výbave Journey z hľadiska ceny postavené takmer rovnako, delí ich len približne 350 eur. Verzia TCe 150 4×4 v čase publikovania tohto textu stála 21 480 eur, TCe 150 EDC s dvojspojkovým automatom vychádza na 21 130 eur.

Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
+12Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)

Testované auto je jediná verzia Dusteru, ktorá sa predáva s automatom, pri iných nie je automat vôbec k dispozícii – a to ani za príplatok. Takže ak ho chcete, jedine s motorom TCe 150 a jedine vo výbave Journey. Je to osvedčený automat, ktorý je na trhu už dlhšie a nájdete ho aj v niektorých modeloch Renaultu. Nepatrí síce k najrýchlejším a občas možno budete mať pocit, že v aute máte bezspojkovú prevodovku CVT, no je to úplne v poriadku.

Niektorým našim kolegom sa táto prevodovka nepáči kvôli oneskoreným reakciám a je pravda, že keď si do Dusteru presadnete napríklad z Golfu GTI, bude sa vám zdať fakt pomalá. To je ale problém motoristických novinárov, Duster smeruje na celkom inú cieľovú skupinu, je to skôr rodinné SUV, pri ktorom sa cenia oveľa viac iné kvality auta, napríklad komfort.

Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, všimnite... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, všimnite si výrazne prehnuté a pomerne tenké opierky hlavy.

Duster má v tomto smere vynikajúci podvozok, dosť sme s ním najazdili po naozaj rozbitých panelkách a nerovnosti na nich zvládal s takou bravúrou, s akou to „nedávali“ ani niektoré prémiové autá. A pritom náklony auta nie sú také, aby ste sa v ostrejších serpentínach v ňom cítili neisto.

Ak sa na okreskách rozhodnete pre dynamickejšiu jazdu, samozrejme pocítite, že prevodovka je pomalšia, navyše ak budete ostrejšie stúpať na plyn, dá Duster o sebe vedieť aj z hľadiska hluku. Ale to nie je problém auta, ale entity za volantom, ktorá ho používa neadekvátnym spôsobom. Na „rezanie zákrut“ sú úplne iné autá, nie Duster. Akonáhle zvoľníte, tak jazda bude príjemná, prevodovka bude radiť plynule a vy si naozaj jazdu užijete.

Navyše dvojspojkový automat vám nijako nezdvíha spotrebu. My sme po približne 700 odjazdených kilometroch, približne rovnomerne rozložených medzi mesto, okresky a diaľnice dosiahli priemer 6,7 litra, čo je len mierne nad hodnotou, deklarovanou výrobcom. Je to dokonca o niečo nižšia hodnota, než sme dosiahli s Dusterom s rovnakým motorom, manuálnou prevodovkou a pohonom 4×4 na temer identických trasách.

A keď sme už pri porovnaní, test Dacie Duster Extreme nájdete na tomto odkaze. Ak si ho pozriete, upozorníme na jeden drobný rozdiel v interiéri. Vo verzii Extreme je ešte „predfaceliftový“ a v ňom sú na prístrojovke okrúhle ventilačné otvory. V aktuálnej verzii sú nahradené obdĺžnikovými a všimnite si, ako takýto zdanlivo drobný detail môže po vizuálnej stránke pôsobiť oveľa hodnotnejším dojmom. V teste Dusteru Extreme sa viac zaoberáme aj interiérom a niektorými ďalšími dizajnovými detailmi.

Záver

Z nášho pohľadu je testovaný Duster komfortným rodinným SUV s dostatočným vnútorným priestorom, ktoré vyzerá dobre, má rozumnú spotrebu a aj slušný batožinový priestor. Ak chcete jazdiť dynamicky, je verzia s dvojspojkovým automatom nevhodná, inak ju však môžeme odporučiť. Jazda s ňou je komfortná, auto bude “trochu hučať“ iba pri razantnejšom zošliapnutí plynu, napríklad pri predbiehaní, nie je to však žiadna katastrofa.

Vzadu upúta veľký biely nápis... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Vzadu upúta veľký biely nápis "Dacia", rovnaký je aj na venci volantu.

Prekáža nám, že automat je na výber iba s testovaným motorom a len v testovanej výbave, myslíme si, že aspoň za príplatok by mohol byť k dispozícii aj v iných verziách. Pravdou je aj to, že aktuálne už Duster nie je „superlacným autom“ , no z pohľadu cena/hodnota stále patrí k tým najzaujímavejším na trhu.

Aj keď v testovanej verzii stojí vyše 21-tisíc eur, máte v ňom však už automat, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, zatmavené zadné okná, lyžiny, automatickú klimatizáciu, navigáciu, bezdrôtovú podporu Apple CarPlay a Android Auto a 8-palcovú dotykovú obrazovku infotainmentu so síce jednoduchým, ale zato veľmi prehľadným menu. A aby sme nezabudli ešte na jednu vec, ktorá je podľa nás pri tomto aute dôležitá – temer všetky základné funkcie sú ľahko prístupné cez hardvérové ovládače, alebo hneď v prvej úrovni digitálneho menu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia Duster #test auta #autotest #dostupné SUV
Články podľa značiek