Takýchto áut už veru nie je veľa. BMW však na roadster Z4 nezanevrelo. Aby však zredukovalo náklady, piatu generáciu vyvinulo spoločne s Toyotou. Žiaden kompromisy ale nečakajte. Tie musela robiť skôr sesterská Supra, pretože Z4 je BMW telom aj dušou. Samozrejme, nejde o novinku. Ostatná generácia mala svetový debut už v roku 2018 a na trh sa dostala o rok neskôr. Vlani však Z4 absolvovalo facelift a to je presne dôvod, prečo sme sa opäť posadili za jeho volant. A rovno do vrcholovej 6-valcovej verzie M40i. Verte, že to bol krásny týždeň a bez šokov, ktoré nám nedávno spôsobil Mercedes-AMG SL 63 4Matic+, za ktorý by ste si kúpili hneď tri 6-valcové roadstery z Mníchova a ešte by vám ostala rezerva na pár doplnkov.
Nenápadný facelift
Modernizácia nebola z pohľadu dizajnu extra rozsiahla. Nebolo na ňu ani veľa dôvodov. Z4 totiž ešte nestihlo zostarnúť a bojovať nemusí ani s konkurenciou. Schválne, koľko podobných roadsterov by ste dnes našli v cenníkoch automobiliek. Najviac z faceliftu ťažili nižšie 4-valcové verzie sDrive20i a sDrive30i, ktoré dostali štandardne exteriérový M Paket. Ten mala ale štyridsiatka vždy. Napriek tomu tu zmeny nájdeme. Nové sú predné ľadviny s plástovým horizontálne situovaným výpletom, čo zvýrazňuje šírku tohto nízkeho roadsteru. Našťastie, „bobrie zuby“ z modelového radu 4 sa sem nedostali. Tam ale v podstate zmeny končia. Facelift uzatvárajú už len nové čierne M disky s lúčmi v tvare písmena V a lešteným okrajom. Tie sú pre M40i štandardom, rovnako ako kontrastné brzdové strmene.
Náš exemplár sa mohol tiež pochváliť fialovým lakom Thundernight Metalic, ktorý je jedným z troch nových odtieňov pre faceliftované Z4. Zaplatíte zaň približne 1 000 eur, čo nie je oveľa viac ako pri extra farbách mainstreamových značiek. Asi by sme si ho ale nevybrali. Mníchov má na náš vkus v posledných rokoch až priveľkú slabosť pre odvážne a expresívne tóny. Samozrejme, voľba je na vás, pretože k dispozícii je aj modrá či šedá klasika. Príplatková bola v našom prípade aj antracitová strecha. Tiež vás nezruinuje, v tejto podobe stojí len 310 eur. Za nádhernú hnedú kožu Leather Vernasca Cognak v kabíne dokonca vôbec nepriplácate. V útulnom kokpite vyzerá úžasne. Kým sa doň ale dostanete, chce to cvik. Tak ako sa na klasický roadster patrí, sedíte totiž len pár centimetrov nad asfaltom.
S kokpitom splyniete
Keď však už do kokpitu zapadnete, stojí to za to. Sedadlá sú prekvapivo pohodlné, mimochodom s nastaviteľnou kolennou oporou, a volant s hrubým vencom, tak typickým pre BMW, si priam zamilujete. Výhľad cez nízke čelné okno nie je nič extra, ale ak nemáte nad dva metre, nebude to problém. Najlepšou správou je, že na rozdiel od predchádzajúcich generácii, už nemusíte bojovať s priestorom. Z4 výrazne narástlo z puristického roadsteru, v ktorom ste si búchali lakeť o lakeť spolujazdca, sa stalo prekvapivo komfortné kabrio. V časoch, keď BMW prechádza masívne na voľne stojace displeje, poteší Z4 aj klasickým usporiadaním „palubovky“. Displeje infotainmentu BMW Proffesional sú oddelené, takže vodič má pred sebou tradičnú kaplnku. Len škoda, že virtuálny kokpit nedostal analógové zobrazenie. Stále tu máme bumerangové stupnice po stranách a informačný zmätok medzi nimi.
Naopak, chváliť budete dostatok hardvéru. Jednoducho, digitalizáciou vychádza Z4 ešte zo starších BMW. V tomto prípade ide nepochybne o výhodu. Nič intuitívnejšie ako tlačidlá neexistuje. Pod infotainmentom preto nájdete lištu s ovládačmi klimatizácie a ešte nižšie dokonca analógový ovládač hlasitosti. Na volante sú tiež hardvérové otočné valčeky známe pár rokov dozadu z každého BMW, rovnako ako klasický volič prevodovky. Takto to má v roadsteri vyzerať. A zvykať si nemusíte ani na otočný controller systému iDrive. Zbaví vás nutnosti pracovať s infotinmentom pomocou dotykov obrazovky. Chválime tiež možnosť rozdeliť displej na tri zóny, takže naraz môžete mať k dispozícii napríklad navigáciu, komunikáciu či audio.
Novinkou je v podstate len bezdrôtové zrkadlenie smartfónov cez Apple CarPlay a Android Auto. Čo sa týka odkladacích priestorov, nejaké tie na kávu a menšie fľaše tu nájdete a za prednými sedadlami je ešte fixačná sieťka. Asi by ste to nečakali, ale Z4 nezaostáva ani kufrom. Batožinový priestor má veľmi slušných 281 litrov. Až o 68 litrov viac, ako vo väčšom Mercedes-AMG SL. Rozhodne teda nie je len symbolický. A pritom je jedno, či máte plátennú strechu nad hlavou, alebo nie. Objem kufra je vďaka kompaktnému mechanizmu s vyhradenou schránkou vždy rovnaký. A ešte je tu malý otvor na dlhšie predmety. Klobúk dole. Zmieriť sa musíte len s tým, že kompaktná zadná kapota nevytvára po vyklopení extra veľký otvor. Bavíme sa však o roadsteri, ktorého hlavný poslaním sú emócie. A na tých Z4 nešetrí.