Test: Nový Ford Ranger. Naftový 6-valec mu sedí, prekvapil aj komfortom

Ranger nás zaujal množstvom praktických doplnkov na korbe a vnútorným priestorom. Naftový 6-valec mu svedčí, jazdný komfort má veľmi slušný.

05.11.2023 07:00
debata
S dĺžkou takmer 5,4 a hmotnosťou skoro 2,4 tony... Foto: Pravda, Martin Domček
Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023) S dĺžkou takmer 5,4 a hmotnosťou skoro 2,4 tony je Ford Ranger poriadny kus auta.

Nestáva sa často, aby sa nám v krátkom čase dostali do rúk dva pikapy, navyše oba pod kapotou s výkonnými trojlitrovými naftovými šesťvalcami. Prvým bol ikonický, vyše 6-metrový, Jeep Gladiator, odvodený od Wrangleru. Jeho test si môžete prečítať na tomto odkaze. Druhým je nový Ford Ranger v najvyššej výbave Platinum, ktorého test čítate práve teraz. A to sa nám v najbližších dňoch dostanú do rúk ďalšie dva pikapy.

Nový Ford Ranger

Ranger a „tí druhí“

Jedným je Toyota Hilux, patriaca do prvej desiatky najpredávanejších áut sveta bez rozdielu kategórií, druhým je v Európe mimoriadne populárny Volkswagen Amarok. Testy oboch si na našom webe budete môcť prečítať ešte v tomto roku.

Interiér je spracovaný kvalitne, dominuje mu... Foto: Pravda, Martin Domček
Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023) Interiér je spracovaný kvalitne, dominuje mu veľký vertikálne orientovaný 12-palcový centrálny displej.

Slovensko nie je práve krajinou pikapov, trh fakticky ovládajú dve značky, presnejšie dva modely. Absolútnym kráľom v tejto kategórii je Toyota Hilux, z ktorej sa predalo za prvých deväť mesiacov už 352 kusov. Druhým je pikap, ktorého test práve čítate. Ford za január až september tohto roku predal 234 kusov modelu Ranger.

Predaj pikapov na Slovensku (január – september 2023)

Model Predané (ks)
Toyota Hilux 352
Ford Ranger 234
SSang Yong Musso Grand 53
VW Amarok 19
Isuzu D-max 17
Jeep Gladiator 14

Dizajn nového Rangeru pôsobí robustne a sebaisto. Zväčšená predná maska privádza viac vzduchu k chladičom. Svetlá s originálnou grafikou sú po prvýkrát vybavené technológiou Matrix LED. Zboku zaujmú veľké oblúky blatníkov a vzadu svetlá, ktoré odkazujú grafikou na tie predné. V porovnaní s predchodcom má nový Ford Ranger o 50 mm dlhší rázvor, ktorý bol dosiahnutý posunutím prednej nápravy a o 50 mm širší rozchod. Na dĺžku meria 5 370 mm, na šírku 1 910 mm (so spätnými zrkadlami 2208 mm) a na výšku 1884 mm (bez antény). Rázvor má 3 270 mm a rozchod kolies 1 620 mm vpredu aj vzadu. Posunutie prednej nápravy vpred nemalo vplyv len na rázvor, ale zlepšilo aj nábehový uhol v teréne a vytvorilo viac miesta pod kapotou pre nový 6-valcový motor.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)
Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)
+17Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)

Praktická korba

Pikap si však ľudia kupujú hlavne preto, aby na korbe mohli voziť náklad. Vo verzii Double Cab, ktorú sme testovali, je korba dlhá 1544 mm, na výšku meria 529 mm a široká je 1224 mm (medzi blatníkmi), respektíve 1413 maximálne. Na ukotvenie nákladu (zmestí sa tam pokojne europaleta) slúžia základné oká v podlahe, my sme mali vo výbave aj bočné lišty s posuvnými okami, s ktorými možno manipulovať bez akýchkoľvek nástrojov.

Na korbe sú navyše aj ďalšie vertikálne koľajnice, do ktorých možno zasunúť deliace priečky. Dno a okraje korby môže chrániť nová plastová vložka. Veko môže navyše slúžiť ako pracovný stôl, ktorý obsahuje integrované pravítko a pár ďalších drobností. Nechýba ani osvetlenie, ktoré sa dá zapnúť pomocou mobilnej aplikácie či 230-voltová zásuvka. Nás celkom potešilo aj automatické ovládanie elektrického krytu korby priamo z miesta šoféra a tiež aj vzadu z korby.

Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)
Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)
+12Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023)

Napriek drsnému pôvodu ponúka nový Ranger oveľa priestrannejší a komfortnejší interiér. Použité plasty či čalúnenie zodpovedajú štandardu osobných áut. Asi najzaujímavejším prvkom v interiéri testovaného auta bola 12-palcová dotyková obrazovka rozhrania SYNC 4. Vďaka nej sa Ranger zbavil množstva hardvérových tlačidiel. Systém umožňuje hlasové ovládanie aj aktualizáciu softvéru vzduchom. Rovnako dáva možnosť využívať aplikácie FordPass ako diaľkové štartovanie či prístup k údajom palubného počítača. Našťastie, stále tu máme samostatný panel klimatizácie a vlastné tlačidlá má aj vypnutie štart-stopu a deaktivácia asistenta pre udržiavanie v jazdnom pruhu. Takže Ford to s integráciou funkcií do displeja neprehnal a samostatné tlačidlá vyhradil pre funkcie, pri ktorých sa naozaj zídu.

Výbava na úrovni

Stlačením jediného tlačidla sa môže obrazovka prepnúť do módu vyhradeného pre terénne funkcie a informácie. Sledovať možno uhol natočenia volantu, kolies, uhly náklonu, ale aj blízke okolie vozidla vďaka 360-stupňovému zobrazeniu, o ktoré sa starajú štyri kamery. Digitálny je aj prístrojový panel, ponúkajúci viacero grafík na základe zvoleného jazdného režimu. Z tohto pohľadu je Ranger opäť rovnocenný osobným autám či SUV.

Nový je aj volant a malý elektronický volič prevodovky. Ford si tiež zakladá na množstve prakticky využiteľných odkladacích priestorov a ich variabilite. V stropnej konzole máte celú sériu „predpripravených“ ovládačov, ku ktorým si môžete pri individualizácii auta priradiť a zapojiť ďalšiu prídavnú elektroniku. To pri pikapoch nebýva vždy pravidlom. Zadné sedadlá sú sklopné a pod sedadlami sa nachádzajú ďalšie funkčné priestory.

Nejde však len o odkladacie priestory – v kabíne ja naozaj dosť miesta vpredu a aj na zadných sedadlách, navyše komfort jazdy je tak dobrý, že s Rangerom by sme nemali absolútne žiadny problém vydať sa aj na niekoľko stoviek kilometrov dlhé cesty. Ale aby sme len nechválili – radiaca páka desaťstupňového automatu má poistku vpredu, a nie naboku. Navyše sa nám vďaka jej chodu a krátkym dráham pomerne často stávalo, že sme nechcene „preskakovali“ medzi jazdou vpred, vzad a neutrálom.

Radiaca páka ovládala 10-stupňový automat,... Foto: Pravda, Martin Domček
Ford Ranger 3.0 EcoBlue V6 (2023) Radiaca páka ovládala 10-stupňový automat, vedľa je volič pohonu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pick-up #pikap #Ford Ranger #test auta #autotest
Články podľa značiek