Test: Škoda Octavia 2,0 TSI RS – už iba jedna, ale tá najlepšia

Zabudnite na naftový motor a plug-in hybrid. Najrýchlejšia Škoda má pod kapotou už len to, čo jej svedčí najviac – 4-valec 2,0 TSI. Ponúka vynikajúcu dynamiku a jazdiť vie až šokujúco úsporne. Škoda, že bez manuálu.

11.11.2023 07:00
Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025 Foto:
Žltý lak Šprint dá poriadne vyniknúť všetkým športovým detailom Octavie RS. Od čiernej masky a sacích otvorov až po matrixové svetlá s matným pozadím.
debata (3)

Experimenty s naftou a elektrifikáciou má Škoda Octvaia RS našťastie za sebou. Voliť môžte len medzi dvoma karosárskymi verziami – liftbackom a kombi. Vždy s motorom 2,0 TSI a prevodovkou DSG. Nám sa dostala do rúk klasika so splývavou zadnou časťou. A neľutovali sme. Hoci RS Combi vie ešte viac spojiť radosť z jazdy v hothatchi s rodinnými povinnosťami, karoséria liftback predsa len lepšie ladí so športovou DNA RS. Zvlášť v žltej príplatkovej farbe Šprint, ktorá necháva vyniknúť dizajnové špecifiká najrýchlejšej Škody. O to výraznejšia je lesklá čierna maska, čierne sacie otvory v nárazníku či matrixové svetlá s matným pozadím. Chróm by ste tu hľadali márne. Profilu aj zadnej časti dominuje opäť lesklá čerň. Napríklad v podobe nápisu Škoda, či decentného spojlera na veku kufra.

Štandardne má Octavia RS 18-palcové disky. Náš... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia 2,0 TSI RS - test 2025 Štandardne má Octavia RS 18-palcové disky. Náš exemplár išiel ešte ďalej. Príplatkové devätnástky mu svedčali. Ale pre komfort jazdy by sme sa ich radšej vzdali.
Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025
Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025
+14Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025

Dobrou správou je, že výfuky odolali „falošnej“ móde. Sú pravé, hoci ukryté v čiernych otvoroch nárazníka. Celé tuningové divadlo dotvárajú parádne 19-palcové disky s červenými strmeňmi bŕzd, logá RS a nižšie posadená karoséria. Výsledok si na ceste nemôžte nevšimnúť. Hoci Octavia RS nepôsobí vyslovene agresívne, rozhodne je nápadnejšia ako príbuzný Golf GTI. Možno aj preto, že kým Golf má ešte v rukáve eso s označením R, Octavia RS je absolútnym stropom ponuky. Zmeny sa odohrali aj v kabíne. A čo je dobré, nejde len o efekt, hoci Alcantarou potiahnuté dvere, antracitový strop či pseudokarbónové dekorácie alebo pedále z nerezovej ocele, zvyšujú pocit kvality a navodzujú športovú atmosféru. To najdôležitejšie však predstavuje vynikajúca ergonómia.

Octavia nepodľahla móde falošných výfukov. Síce... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia 2,0 TSI RS - test 2025 Octavia nepodľahla móde falošných výfukov. Síce ich nevidno, keďže koncovky sú skryté v čiernych otvoroch nárazníka, ale sú pravé.

Hothatch s veľkým kufrom

Sedadlá s integrovanými opierkami hláv, potiahnuté kombináciou umelej kože a Alcantry si rýchlo zamilujete. Napriek tomu, že výborne stabilizujú v zákrutách, sú stále dostatočne pohodlné pre každodenné použitie. A ešte majú výsuvnú stehennú podperu. Klobúk dole pred lakťovou opierkou, ktorá sa nastavuje výškovo aj pozdĺžne. Hoci už nemá veľký význam, pretože aj RS prišlo o manuálnu prevodovku a z klasického voliča automatu ostal len akýsi joystick. Skvelý rozsah nastavenia má tiež volant. S tými z „emkových bavorákov“ či modelov AMG ho síce porovnávať nemôžme, ale jeho veniec je dostatočne robustný a potiahnutý perforovanou kožou. Chválime výborný výhľad. O infotainmente to už ale neplatí. Digitálny kokpit je síce dnes štandardom, keďže umožňuje viaceré grafiky zobrazenia, vrátane redukovanej a športovej, ale klasické budíky by vedeli vyvolať predsa len viac emócií.

Športovú atmosféru dotvárajú špecifické... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia 2,0 TSI RS - test 2025 Športovú atmosféru dotvárajú špecifické materiály ako Alcantara, umelá koža, klavírna čerň, pseudokarbónové dekorácie ale aj pedále z nehrdzavejúcej ocele.
Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025
Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025
+16Škoda Octavia 2,0 TSI  RS - test 2025

Desaťpalcová centrálna obrazovka je terčom kritiky už dávnejšie. Má síce brilantné rozlíšenie a ak práve nemrzne aj rýchlo reaguje, ale Octaviu obrala o množstvo hardvéru. Integrovaná je v nej aj klimatizácia, čo znamená, že sa musíte počas jazdy triafať do malých ikon. Jednoducho, v hothatchi, kde máte mať ruky na volante a oči na ceste, je to na ťarchu. Chýba aj ovládač hlasitosti. Ten zastupuje dotyková lišta pod displejom. Áno, áno, dá sa to aj na volante, ale i tak by sa nám klasický otočný hardvér páčil viac. A ani ovládanie niektorých funkcií klávesmi pod lištou, napríklad jazdných režimov, nie je úplne ideálne. Octavia v tom však nie je sama, vietor fúka priamo z Wolfsburgu. S budúcoročným faceliftom už koncern VW prisľúbil zlepšenie. Dúfajme, že sa dotkne aj RS.

V kufri sa nič nemení. Stále je tu úžasných 600... Foto: Ľuboš Pilc
Škoda Octavia 2,0 TSI RS - test 2025 V kufri sa nič nemení. Stále je tu úžasných 600 litrov pre celú rodinu. A v sérii je elektrické ovládanie veka. Za dojazdovú „rezervu“ pod podlahou si priplatíte.
Nová Škoda Superb - svetová premiéra Čítajte viac Škoda Superb: Vlajková loď zo Slovenska je tu. Česi odhalili všetko

Inak je vrcholová verzia Octavie rovnako praktickým autom, ako každá iná Octavia. Vrátane slušného priestoru na zadných sedadlách a neodmysliteľných prvkov „Simply Clever“. Nájdete tu množstvo odkladacích priestorov, dáždnik vo dverách až po povestnú škrabku pod vekom hrdla nádrže. Nehovoriac o kufri s úžasnými 600 litrami a v našom prípade tiež sieťovým programom, háčikmi po bokoch a možnosťou sklápať operadlá delené v pomere 40 : 60 priamo z batožinového priestoru. Potom sa zväčší celkový objem na 1 555 litrov. A to máte pod podlahou dojazdovú rezervu. Prístup je jednoduchý. Piatym dverám stačí zaveliť nohou pod nárazníkom a o všetko ostatné sa postará automatické otváranie.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda Octavia #Škoda Octavia RS
Články podľa značiek