Húževnatý a úsporný motor
Octavia RS používa známy 4-valec 2,0 TSI vyladený na 180 kW a 370 Nm. Dnes, keď má hocaký elektromobil v talóne 250 kW, to neznie omračujúco, ale verte, že Octavia RS je výborne naladeným autom. Nejde do extrémov, no o to vyváženejší má charakter. Na stovku to zvláda s pohotovostnou hmotnosťou približne 1,5 tony za 6,7 sekundy a ide jej to bez trápenia. Motor má vždy chuť po otáčkach. Dôležité je ale prepnúť sedemstupňovú prevodovku DSG (s mokrými spojkami) do športového režimu. Niežeby radila pomaly, ale v ústrety vychádza skôr nízkym emisiám, než dynamike. Jednoducho, v móde Sport Octavia RS doslova ožije. Radiť môžete aj pádlami na volante, škoda len, že sú také malé a plastové. Väčšie rozmery a hliník by im nepochybne prospeli. A keď sne už pri prevodovke, spomeňme, že aj manuálnom móde vám „skáče“ do práce. Ako náhle zatrieli ručička otáčkomera do červeného poľa, preradí o stupeň vyššie a vy s tým nič nenarobíte.
Prítlak do sedadla môže sprevádzať umelý zvuk motora z audiosústavy. Puristi sú síce na takéto akustické exhibície priam alergickí, ale až taká katastrofa to nie je. Najmä ak zvuková kulisa „animuje“ bublanie čohosi, čo pripomína atmosférický 8-valec. Škoda, že zvuk nie je konzistentný. Nakoniec totiž „Ameriku“ i tak prekričí vysoký tón 4-valca. Čím vás ale húževnatý a po otáčkach hladný 4-valec prekvapí, je jeho nízky apetít. Za svoje služby si pýta menej než by ste čakali. Na okreskách sa vie pohodovým tempom dostať pod šesť litrov, na diaľnici to nemusí byť viac ako sedem, len v meste, zvlášť počas chladného počasia, sa spotreba vyhupnne na krátkych vzdialenostiach nad deväť litrov. Samozrejme, ak si chcete s RS užiť trochu adrenalínu, dôjde aj na vír v nádrži. Náš priemer od tankovania aj s trochu adrenalínu dosiahol 9,4 litra, ale dlhodobý bol len 8,1 litra benzínu na 100 km. Naozaj veľmi slušné.
Geniálny diferenciál
A ako sa RS práva na ceste? Dušu z vás rozhodne nevymláti. Znížený podvozok, o čosi tuhšie naladenie a nízky profil pneumatík 225/40 R19, nahustených až na 2,7 baru, síce Octavia RS v kabíne neutají, lenže má v zálohe adaptívne tlmiče DCC. Vyberať môžete až z desiatich stupňov tuhosti – od komfortného naladenia až po takmer okruhové. Takže Octavia RS vie meniť charakter z relatívne pohodlného rodinného auta až po nákazlivý hothatch. Ku komfortu ešte malá poznámka. Kazí ho hluk odvaľujúcich sa pneumatík Bridgestone Potenza, kde hlučnosť nepatrí k prioritám. Svoje kvality ukážu ale v zákrutách. Octavia RS, ktorá sa za bežných okolností javí tak trochu rozpačito, zrazu odhalí svoje najsilnejšie stránky. Je prekvapivo obratná a stabilná. Vďačí tomu najmä samosvornému diferenciálu VQA, ktorý robí zázraky na počkanie.
Čítajte viac Test: Škoda Octavia 2,0 TDI – normálne auto za normálnu cenu, nech vydrží dlhoV stotine sekundy prenáša výkon na koleso s lepšou trakciou, takže výjazdy zo zákrut sú zážitkom. Rovnako obdivuhodná je schopnosť potláčať nedotáčavosť. Musíte sa správať naozaj agresívne, aby ste RS vyviedli z mieri, pretože stopu vedú s chirurgickou presnosťou aj zadné, nezávisle zavesené kolesá. Jednoducho, s RS sa dá poriadne „vyblázniť“. Za jej volantom sme sa cítili istejšie ako v niektorých brutálne „premotorizovaných“ a najmä oveľa ťažších autách, napríklad v BMW M2 alebo M3. Možno by sa Octavii RS hodil ešte o čosi prudší prevod riadenia, alebo aspoň ostrejšie reakcie okolo stredovej polohy. Riadenie má síce len dve otáčky, čo znie vábivo, ale občas sa nevyhnete jeho prehmatávaniu.