Test Octavie s najslabším naftovým motorom 2,0 TDI a úrovni vybavenia Ambition sme vám už priniesli. Toto auto však máme v redakcii dlhšie, ako býva zvykom. To nám umožnilo urobiť si jasnú predstavu o tom, akú má reálnu spotrebu a koľko musí majiteľ investovať do paliva. Auto sme preberali úplne nové. Na odometri malo „panenských“ šesť kilometrov, čo zahŕňa nejakú tú overovaciu jazdu vo fabrike a vzdialenosť pri nakladaní a vykladaní počas transportu. Za necelé dva mesiace sme s Octaviou najazdili vyše 2 600 km, a to na diaľniciach, v meste aj po okreskách. Pohľad na palubný počítač, respektíve na údaj priemernej spotreby, nás neustále udivoval. Samozrejme, čarovne nízkymi číslami.

Divokú policajnú naháňačku ukončil až výstrel

Motor 2,0 TDI s výkonom 85 kW a krútiacim momentom 300 Nm nahradil pôvodný menší diesel 1,6 TDI. Predstava, že väčší objem prinesie aj vyššiu spotrebu, sa nenaplnila. Naopak. Vďaka väčšiemu krútiacemu momentu, ktorého maximum je dostupné už od 1 600 otáčok za minútu, sa motor nemusí tak namáhať a pracuje väčšinu času s veľkou rezervou. Keď sme mali v roku 2013 na test predchádzajúcu generáciu Octavie s menším dieselom a len 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, pohybovala sa priemerná spotreba na úrovni 4,9 až 5,1 litra. Iste, sú to pekné čísla, ale súčasná Octavia je oproti tej staršej doslova „abstinent“. A čo je zaujímavé, v konzumácii paliva sa dokáže zmestiť do oficiálnych údajov výrobcu. Škoda pre Octaviu 2,0 TDI so 6-stupňovým manuálom uvádza priemernú spotrebu 4,2 až 4,6 litra.


Auto sme dostali s plnou nádržou. Mimochodom, tá má oficiálne 45 litrov. Prvýkrát sme tankovali po 1 039 kilometroch jazdy, pričom palubný počítač ukazoval dojazd 60 km. Ľahko si vypočítate, že na jednu nádrž by sme urobili 1 100 km. Priemerná spotreba bola len 4,3 litra nafty na 100 km. Absolvovali sme pritom každodenné jazdy v meste aj cestu na stredné Slovensko vrátane diaľnice medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Veľký podiel mali aj okresky na Záhorí či v okolí Muránskej planiny, kde sa nevyhnete prudkým stúpaniam. Napríklad medzi Breznom a Prednou Horou cez Tisovec a Muráň.

Najnižšia dosiahnutá spotreba bola na úseku Tisovec – Žiar nad Hronom – Trenčín – Nové Mesto nad Váhom – len 3,8 litra nafty na 100 km. A to s využívaním maximálne povolených rýchlostných limitov. Lenže pri druhom tankovaní sme boli, čo sa týka dojazdu, ešte úspešnejší. Celkom reálne sme zvládli na jednu nádrž 1 146 km pri priemernej spotrebe 4,4 litra nafty na 100 km. A išli sme na doraz, čo sa týka vyčerpania paliva. To ukázalo, že nádrž v Octavii má predsa len väčší objem než udávaných 45 litrov. Rezerva predstavuje asi päť litrov. Aj táto etapa obsahovala dlhé cesty. Je to neuveriteľné, ale od tankovania v Novom Meste nad Váhom sme prišli do Bratislavy, odtiaľ neskôr do Tatranskej Lomnice cez Muráň, späť do Bratislavy cez Čertovicu a ešte sme týždeň jazdili v Bratislave kratšie mestské úseky.


Ani na diaľnici si Octavia nevypýtala viac ako päť litrov paliva. Skôr sa držala na úrovni 4,7 – 4,8 litra. Len v meste sa môže „prehupnúť“ cez päť litrov. Priemer pod štyri litre nám Octavia bežne dopriala na okreskách, kde jazdíte striedavo deväťdesiatkou a cez obce päťdesiatkou. Je však pravda, že nášmu testu veľmi prospelo krásne a teplé počasie počas septembra aj v prvej polovici októbra. V súčasnosti, keď sa mierne ochladilo, „stúpol“ priemer za celkových 2 668 kilometrov na 4,5 litra nafty na 100 km. Aby sme to zhrnuli, pri súčasnej cene nafty 1,68 eura (k 27. 10.), vás stojí 100 km jazdy s Octaviou 2,0 TDI približne sedem a pol eura. A mimo mesta, s výnimkou diaľnic ešte o euro menej.

Toto je ideálne rodinné auto. Má nízke prevádzkové náklady, kufor s objemom 600 litrov a vo verzii Ambition sa stále zmestí cenou pod 30 000 eur. Pritom cenový rozdiel v porovnaní s benzínovou Octaviou 1,5 TSI (110 kW) predstavuje len 1 100 eur. Dúfajme, že po budúcoročnej modernizácii ostane Octavii naďalej naftový motor. Nič úspornejšie totiž nezoženiete. Za 4,5 litra paliva nejazdia v priemere ani hybridy. Dokážu byť síce neuveriteľne hospodárne v meste, ale na diaľnici si zas vypýtajú viac ako ich naftoví súperi. A konkurovať im nedokážu ani dojazdom.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 689 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 829 |
Výška (mm) | 1 470 |
Rázvor náprav (mm) | 2 686 |
Objem kufra (l) | 600 – 1 555 |
Objem nádrže (l) | 45 (+ 12 AdBlue) |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 427 |
Technické údaje
Model | Škoda Octavia 2,0 TDI |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 968 |
Max. výkon (kW/ot.) | 85/2 700 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 300/1 600 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 214 |
Spotreba na 100 km (l) | 4,2 – 4,6 |
Spotreba počas testu (l) | 4,5 |
Ceny
Základná cena Ambition | 24 310 € |
---|---|
Cena verzie Ambition 2,0 TDI 6M | 27 490 € |
Cena testovaného vozidla | 28 682 € |