Pokračovanie článku: Test: Toyota bZ4X – na ‘druhú‘ to dáva lepšie

Predokolka stačí, kapacita veľmi nie

Naša verzia FWD bola vybavená jediným elektromotorom na prednej náprave. Má výkon 150 kW a krútiaci moment 265 Nm. Na auto s pohotovostnou hmotnosťou 1 920 kg to neznie extra lákavo, ale keďže dodávka maxima newtonmetrov je dostupná okamžite, o dynamiku núdza naozaj nie je. Veď stovku zvládne táto predokolka za 7,5 sekundy a aj pri vyšších rýchlostiach je dostatočne svižná. Tak ako to ale pri elektromobiloch býva, s rozletom končí pomerne skoro – už pri 160 km/h. Zaujímavé je, že bZ4X nemá žiaden športový režim. Na výber sú len módy Eco a Snow. Nemá tiež nastavenie viacerých úrovní rekuperácie krídelkami na volante, tak ako sme na to zvyknutí pri kórejských elektromobiloch. Zvýšiť ju môžete jedine zvolením režimu B, tak ako na bežných hybridoch Toyoty, alebo rovno funkciou e-Pedal s veľmi silným spomalením, takže rýchlosť ovládate v podstate len akceleračným pedálom. Nie každému však táto funkcia vyhovuje.

Pod prednou kapotou je len motor s výkonom 150... Foto: Ľuboš Pilc
Toyota bZ4X FWD - test 2024 Pod prednou kapotou je len motor s výkonom 150 kW a elektronika. Na „frunk“ sa tu miesto nenašlo.
Toyota Sport Crossover Concept - 2023 Čítajte viac Toyota Sport Crossover a Urban SUV Concept: Dvojica štúdií dohnáňa vlak

Kým verzie pred softvérovým upgradom boli kritizované za vysokú spotrebu a krátky dojazd, naša skúsenosť bola, že bZ4X svojou konzumáciou energie nijako zvlášť nevytŕčala z davu. Na testovacej trase, ktorá obsahovala diaľnice či prejazd Pezinskou Babou sme dosiahli priemer 17,8 kWh na 100 km. V chladnom počasí to je slušné. Nezaregistrovali sme teda žiaden extra rozdiel v porovnaní napríklad so Škodou Enyaq alebo Kiou Niro EV. Na diaľnici sa spotreba prehupla tesne cez 20 kWh, čo je normálne. S dojazdom je to zložitejšie, pretože kapacitou batérie bZ4X za najväčšími konkurentmi zaostáva. Jej akumulátor má hrubú kapacitu 71,4 kWh a tú využiteľnú len 64. Vynovený Enyaq atakuje pritom využiteľnou kapacitu 80 kWh a taký Nissan Aryia má dokonca 87 kWh. A to je pekelný rozdiel v tak dôležitom parametre.

Priemerná spotreba 17,8 kWh na 100 km bola v... Foto: Ľuboš Pilc, Tomáš Andrejčák
Toyota bZ4X FWD - test 2024 Priemerná spotreba 17,8 kWh na 100 km bola v chladnom počasí slušná. Batéria s využiteľnou kapacitou 64 kWh však za konkurenciou zaostáva.

Zdá sa, že Toyota išla konzervatívnejšou cestou v snahe udržať cenu na prijateľnej úrovni. Batéria v bZ4X tak zodpovedá skôr modelom ako Kia Niro EV alebo Hyundai Kona. Vzhľadom na našu spotrebu je však aj v zime 300 km dosiahnuteľných. V lete to môže byť o 50 či o 100 viac. Záleží na vonkajšej teplote. Dobrou správou je, že pri domácom nabíjaní podporuje po upgrade bZ4X výkon 11 kW namiesto pôvodných 7,4. Na rýchlonabíjacích staniciach by mal japonský elektromobil zvládnuť solídnych 150 kW, ale náš najvyšší nabíjací výkon dosiahol 85 kW. Nabíjacou krivkou totiž Toyota batériu skôr chráni pred degradáciou ako by z nej mala „vyžmýkať“ maximum. Takže ak je batéria nabitá nad 50 % klesne nabíjací výkon k 50 kilowattom a potom ide ďalej nadol. Napríklad sme dobili len 12,7 kWh za 39 minút, pričom sme končili s kapacitou 89 %. V lete to bude výrazne lepšie. Škoda, že predhrev batérie nie je možné aktivovať manuálne. Zapne sa len prostredníctvom navigácie, keď zadáte plánovanú nabíjačku.

Výborne naladená

Jazda s bZ4× je veľmi príjemná. Podvozok je naladený síce tuhšie, ale mnohé zachytí vyšší profil pneumatík. Tiež cítiť tuhú karosériu. V zákrutách je prvá elektrická Toyota mierne nedotáčavá, ale stačí jemne ubrať z plynu a opäť sa vrhá do zvolenej trajektórie. Veď má nezávislé zavesenie všetkých kolies a nízke ťažisko. Tuhšie naladené je aj riadenie. Lenže na rozdiel od konkurentov s tým nič nenarobíte, pretože režim Comfort neexistuje. To ale nie je kritika. Aspoň máte lepšiu predstavu o tom, čo sa deje na ceste. Celkové nastavenie a zladenie teda chválime. Trochu nás prekvapil aerodynamický hluk. Do rýchlosti 110 km/h je to v poriadku, pri diaľničnej stotridsiatke už ale bZ4X k najtichším nepatrí. Pri parkovaní nepoteší biedna cúvacia kamera a ani slabý „rajd“. Taký Enyaq je na tom podstatne lepšie aj vo verziách 4×4.

Toyota - fitre na zachytávanie CO2 2024 Čítajte viac Toyota testuje motor, ktorý čistí vzduch. Do série má však ešte ďaleko

Premiéra Toyoty vo svete elektromobilov teda neprebehla celkom hladko. Oprava softvéru ale nepochybne pomohla. Škoda, že Toyota nepremietla menšiu batériu do priaznivejšej ceny. Za verziu v strednej úrovni vybavenia Prestige s balíkom Safety zaplatíte 49 190 eur. Konkurenčná modernizovaná Škoda Enyaq 80 Loft stojí síce o približne 3 000 eur viac ale má výkon 210 kW, väčšiu batériu a tiež oveľa väčší batožinový priestor. Na druhej strane musíme priznať, že výbava bZ4X je relatívne bohatá. Prestige obsahuje vynikajúce matrixové svetlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané sedadlá aj volant, cloudovú navigáciu, dvojzónovú klimatizáciu, bezdrôtovú nabíjačku, adaptívny tempomat s udržiavaním v jazdnom prúde, elektricky ovládané zadné veko a s balíkom Safety aj detekciu mŕtvych uhlov či inteligentné monitorovanie bdelosti vodiča kamerou.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #test #Toyota Bz4X
Články podľa značiek