Toyota má s elektrifikáciou 25-ročné skúsenosti, veď prvú generáciu hybridného Priusu predstavila už v roku 1997. Napriek tomu s príchodom čistého elektromobilu váhala. Do boja na tomto poli sa pustila až v roku 2022, keď uviedla na trh svoj prvý čisto elektrický model bZ4X. Dva roky po Volkswagene a mnohých iných konkurentoch. Prednosť dala SUV, čo je vzhľadom na popularitu tejto triedy logické. Príchod bZ4X však sprevádzali kontroverzie. V testoch zaostávala za súpermi v spotrebe energie aj v dojazde. Napokon, hrubá kapacita jej batérie je len 71,4 kWh, menšia, než ponúka Škoda Enyaq, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 alebo nový Nissan Ariya. Liekom na kritiku sa stal rozsiahly upgrade softvéru, ktorého cieľom bolo zväčšiť využiteľnú kapacitu batérie a znížiť spotrebu energie. Nám sa dostala do rúk práve táto verzia a to v strednej úrovni vybavenia Prestige s predným náhonom FWD.
Iná ako sestry
Toyota postavila bZ4X na elektrickej platforme e-TNGA. Dizajnéri mu vštepili pomerne futuristické tvary, to aby sa nezabudlo, že ide o prelomový model Toyoty. Skôr ako klasické SUV pripomína skosenou zadnou časťou SUV-kupé. Jednoducho, s inými Toyotami si bZ4X rozhodne nepomýlite. To aj vďaka prednej časti s tvarom „kladiva“, uzučkým matrixovým svetlám, zadným svetlám v tvare písmena Y, ktoré sú prepojené diódovou lištou a najmä odlišným proporciám. Možno sa vám bude zdať, že bZ4X je kompaktný elektromobil, ale zdanie klame. Toyotu RAV4 prerastá na dĺžku o 94 a v šírke o päť milimetrov. Platí to aj o veľkorysom rázvore náprav s hodnotou 2 844 mm, o 160 mm dlhším. Len na výške ubudlo kvôli aerodynamike 50 mm.
Avíz na triedu SUV je tu dosť. Elektrické bZ4X totiž kombinuje aerodynamické prvky vrátane mohutného strešného spojlera Ducktail s drsne pôsobiacou ochranou blatníkov, ktorá prechádza dokonca vekom nabíjacieho konektora, ale aj so svetlou výškou 180 mm či vysokým profilom pneumatík 235/60 R18, ideálnym pre prašné cesty. K dispozícii sú aj väčšie dvadsiatky, no priplácať za ne je zbytočné. Niektoré prvky však pôsobia tak trochu samoúčelne, napríklad „mihalnice“ nad reflektormi alebo príliš zložité bočné prelisy. Ani v interiéri Toyota nešetrila nápadmi. Opäť bola odvážnejšia ako pri svojej klasickej produkcii, hoci modelmi C-HR alebo nový Priusom dokázala, že emóciám a inováciám sa rozhodne nebráni. Lenže bZ4X ide ešte ďalej.
Futurizmus v kabíne
Nastupovanie do kabíny je napriek zníženej streche v porovnaní s RAV4 stále veľmi komfortné. Dvere, ktoré kryjú prahy vás chránia pred znečistením aj v situácii ak ste boli v teréne. V interiéri na vás dýchne vyslovene futuristická atmosféra. Škoda, že tomu nezodpovedá atraktívnejší farebný koncept materiálov. Za volantom sa vlastne ani necítite ako v SUV. Skôr ako v športovom kupé. Môže za to posed v anatomických sedadlách, mimoriadne široký a vysoký stredový tunel, relatívne kompaktný volant a najmä nezvyklo riešená palubná doska pred vodičom. Toyota akoby sa inšpirovala i-Cockpitom Peugeotu. Digitálny prístrojový panel je na akýchsi ramenách predsunutý až pod čelné okno. Aj preto nepotrebuje bZ4X žiaden head-up displej. Jednoducho, na obrazovku sa nepozeráte cez volant ale nad ním. Vyzerá to „cool“ , ale tak ako v prípade francúzskej konkurencie, má to aj chybičky krásy.
Volant totiž občas zavadzia výhľadu na údaje. Závisí to od výšky vodiča. Samotný rozsah nastavenia sedadla a stĺpika riadenia je však príkladný. Možno mohla Toyota mierne skosiť hornú časť venca, čo by problém odstránilo. Ako by bol tento koncept pripravený na elektronické riadenie s „polovolantom“, ktorý príde neskôr. Samotná grafika virtuálneho kokpitu s uhlopriečkou len 7 palcov je na dnešné časy skromná. V ponuke sú len dve usporiadania. Ale pánboh zaplať, že na rozdiel od Tesiel či Škody Enyaq tu aspoň máte čosi, čo možno nazvať prístrojovým panelom. Je tiež fajn, že sa vám na ňom zobrazuje súčasne dojazd aj okamžitá úroveň nabitia akumulátora v percentách. Nie vždy je tomu tak. Matný povrch je navyše odolný voči odleskom. Oceňujeme slušný výhľad vďaka relatívne štíhlym stĺpikom a veľkým spätným zrkadlám. Tie sa naozaj zídu, pretože priezor cez zadné okno je mizerný. O to horší, že bZ4X je asi prvým SUV, ktoré nemá zadný stierač! To sa dá ospravedlniť len ťažko.
V centre „palubovky“ zas nájdete 12,3-palcový infotainment, podobný ako v RAV4 či Corollách. Slúži najmä komunikácií, navigácii a audiu. Dostávate cezeň aj informácie o elektrickom pohone, no analytikou spotreby, jej histórie či okamžitých energetických nárokoch ďaleko zaostáva za tým čo dnes ponúkajú ako štandard kórejskí konkurenti. Je však sympatické, že napriek mnohým dotykovým funkciám zachovala Toyota stále množstvo hardvéru. Fyzickými tlačidlami je doslova posiaty volant aj stredový tunel. Samostatné tlačidlá má režim Eco, Snow, e-Pedal, ESP-off či hill-holder. No a nechýba ani plnohodnotný panel dvojzónovej klimatizácie s vlastnými zobrazením nastavenej teploty. Zvyknete si aj na otočný ovládač „prevodovky“. Takto nejako má vyzerať intuitívne ovládanie.
Kufrom nepoteší
Aby sme ale len nechválili. Je tu pár chybičiek krásy. Ak si lakťovú opierku posuniete vpred, zakryjete si ňou dva držiaky nápojov. Prekvapí tiež slabé strešné osvetlenie kabíny no najväčší šok asi zažijete, keď budete hľadať schránku pred spolujazdcom. Žiadnu totiž nenájdete. S niečím podobným sme sa ešte nestretli. Jednoducho tu nie je. Vystačiť si musíte so stredovým boxom medzi sedadlami a priestorom pod tunelom, čo nie je veľmi praktické. Ani ďalšími odkladacími priestormi bZ4X nenadchne. Pre nabíjačku telefónov ale vytvorila Toyota samostatnú schránku s polopriesvitným krytom. Aký to má význam, netušíme. Presuňme sa dozadu. Tu je bZ4X akoby celkom iným autom. Kým predná časť kabíny akcentuje športový charakter, v druhom rade sedadiel sa mení na komfortný sedan. Nájdete tu naozaj veľa miesta na nohy aj dostatočnú rezervu nad hlavou. Operadlá sedadiel sa dajú nastaviť v dvoch uhloch. Škoda, že „sedáky“ nie sú o čosi dlhšie.
V kufri nie je bZ4X žiadnym rekordérom. A to nemala naša verzia zadný elektromotor. Pri pohone FWD idú totiž všetky kone na predné kolesá. Túto výhodu ale Toyota nevyužila. Pod mäkkým plató bez vodiacich líšt je skromných 452 litrov. Len pre porovnanie, Škoda Enyaq iV s elektromotorom vzadu má 585 litrov a Enyaq Coupé, ktorý je charakteru bZ4X o čosi bližšie 570. Aj pri sklopení operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 60, sa bZ4× obralo o množstvo priestoru splývavou siluetou veka. Nejde o drámu, no v rodinnom elektromobile by sme čakali viac. Pod podlahou nájdete schránku na odloženie kazety s plató a na nabíjacie káble . To je fajn, pretože pod prednou kapotou žiaden „frunk“ Toyota nevyčarovala. Oceňujeme však zopár háčikov na uchytenie tašiek, nožný senzor elektrického ovládania piatych dverí aj takmer vodorovnú podlahu po zložení operadiel. Škoda, že nie priamo z kufra.