Pred dvomi týždňami sme uverejnili test Formentoru, najúspešnejšieho modelu mladej španielskej značky Cupra. Teraz sa nám dostal do rúk jej súrodenec, ktorý stojí trochu v úzadí.
Cupra vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. A bol to dobrý krok. Záujem o ňu totiž okamžite raketovo vystrelil a nebol len záležitosťou okamihu. Svedčí o to aj fakt, že do konca roku 2023 predala takmer 530-tisíc áut. A viete, ktorý model bol jej úplne prvým samostatným po oddelení sa od Seatu? Ten, ktorého test práve čítate – Cupra Ateca.
Cupra alebo Seat?
Cupra aj v uplynulom roku patrila k najrýchlejšie rastúcim značkám, aj keď treba povedať, že po uvedení Formentoru sa Ateca dostala mierne do úzadia. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, čo je v medziročnom porovnaní viac než 50-percentný nárast. Jednoznačne najdôležitejším trhom je pre Cupru nemecký, na ktorom dokázala vlani umiestniť vyše 73-tisíc áut a najdôležitejším modelom zostáva dlhodobo vyššie spomenutý Formentor.
A ako sa darilo v roku 2023 Cupre na Slovensku? V uplynulom roku predala na našom trhu takmer 500 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor (292 predaných kusov). Ateca bola, z nášho pohľadu nie úplne oprávnene, na okraji záujmu, predalo sa z nej len 12 kusov. Príčinu netreba komplikovane hľadať. Ateca je totiž stále v ponuke Cupry a zároveň aj Seatu, pričom Seat ju na Slovensku predáva v menej imidžovom balení, so slabšími motormi a tým pádom aj lacnejšie. A samozrejme, robí s ňou oveľa lepšie čísla, v minulom roku predal 243 kusov.
Avšak nie je Ateca ako Ateca a verzie Seatu a Cupry sa dosť líšia. My sme napríklad testovali Cupru Ateca s dvojlitrovým benzínovým motorom s výkonom 140 kW a pohonom 4×4. Takúto motorizáciu v ponuke Seatu pri Atece nenájdete, Seat tento model totiž na Slovensku neponúka s vyšším výkonom než 110 kW a taktiež nemá v ponuke štvorkolku. To sú exkluzívne verzie, aktuálne vyhradené len pre Cupru.
SUV Cupra Ateca sme si zvolili pre test nielen kvôli tomu, že si podľa nás naozaj zaslúži pozornosť, ale aj preto, že tento model prešiel v polovici minulého roku menšou modernizáciou. V rámci nej k pôvodnému turbodúchadlom prepĺňanému 300-koňovému (221 kW) benzínovému štvorvalcu 2.0 TSI pribudli dva slabšie benzínové štvorvalce – 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a 2.0 TSI s výkonom 140kW (190 k). Oba by ju mali urobiť dostupnejšou pre širšie spektrum záujemcov a druhý z nich sme podrobili redakčnému testu.