Nová generácia Superbu je pravdepodobne posledným Superbom so spaľovacími motormi. Škoda totiž plánuje veľkú elektrickú ofenzívu. Možno aj preto dostala prednosť evolúcia pred revolúciou. Zmien je ale napriek tomu obrovské množstvo. Už len tým, že štvrtá generácia sa rodila spolu s Passatom deviatej generácie a oba modely schádzajú z liniek bratislavského závodu Volkswagenu. Novú vlajkovú loď sme si vyskúšali v Portugalsku v okolí Lisabonu. K dispozícii bolo zatiaľ len praktickejšie kombi, liftback príde totiž na rad až na jeseň. A obmedzené boli aj motorizácie. V palete chýbal výkonnejší benzínový 4-valec 2,0 TSI, ktorý začne Škoda produkovať v apríli. Dobrou správou ale je, že Superb má stále pod kapotou dieslové motory a že plug-in hybrid dá teraz na jedno nabitie až 100 km. Navyše sa dokáže nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. Ale pekne po poriadku. Začnime dizajnom.
Pozrite si nový Superb na portugalských cestách
Stále Superb, len zozadu tak trochu Passat
Unifikáciu s Passatom Superb Combi nezaprie, ale ako to Škoda už viackrát ukázala, v koncerne si vie vybojovať maximum. Aj preto má Superb úplne odlišné predné partie. Autonómna je predná 8-uholníková maska s povrchovou úpravou Dark Chrome aj reflektory s kryštalickými prvkami a k tomu modrým detailom Crystalinium. Tie matrixové obsahujú dva moduly po 36 diódach. Denné svetlá majú grafiku písmena L. Farby Škody háji aj nárazník, kapota a predné blatníky. Z profilu je ale jasné, že s Passatom Superb spájajú identické dvere či strecha. Vzadu sa líši najmä svetlami s typickou céčkovou grafikou, ktoré sú výrazne užšie ako u predchodcu a vo vyšších úrovniach dostali animované „smerovky“. No a zabudnúť nemôžme ani na nápis Škoda v novej grafike, ktorý sa skvie na zadnom veku.
Novinka pôsobí síce majestátne, ale nie tak „ostro“ ako Superb z pera predchádzajúceho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Na úhľadnej karosérii totiž ubudlo viacero prelisov, alebo nie sú také nápadné ako v minulosti. Viac autenticity prinesie liftback, pretože Volkswagen už s Passatom sedan neráta. Asi najviac ľúto je nám za pôvodnou prednou kapotou, ktorá sa zarezávala hlboko do blatníkov a jej dokonale lícujúci okraj vytváral súčasť charakteristickej „tornado line“. Rozmery sa ale príliš nemenili. Superb totiž využíva pôvodnú platformu MQB, i keď zásadne modernizovanú. Do dĺžky narástol o 40 mm na konečných 4 902 mm. Výška sa zväčšila o 11 mm, ale na šírku ich 15 ubudlo. Možno aj kvôli aerodynamike, ktorá má teraz vynikajúci koeficient Cx, 0,25, čo je zlepšenie až o 15 %. Pre nový Superb „namiešala“ Škoda šesť nových lakov – biely Purity, strieborný Pebble, čierny Ebony, modrý Cobalt, červený Carmine a žltý Ice Tea, ktorý však pôsobí skôr ako zelený.