Na ceste vyzerá ako koncept, ktorý ktosi ukradol z autosalónu. Lenže Kia EV9 je skutočné auto, a ako vieme, dnes už ovenčené titulom Svetové auto roka 2024. Kia si na svojej novej vlajkovej lodi dala naozaj záležať. Jej dizajn je možno mierne polarizujúci, ale na ceste ju prehliadnuť nemôžte. A svoje dominantné postavenie dáva na známosť aj rozmermi. Ak ju náhodou uvidíte stáť vedľa Sorenta, teda pri doterajšom vrchole Kie, rýchlo pochopíte, že ide o obrovský kus auta. Na dĺžku má 5 010 mm na šírku bez zrkadiel 1980 mm a na výšku 1 780 mm. Je teda o 20 centimetrov dlhšia a o osem širšia a vyššia. Sorento deklasuje aj rázvorom náprav s megalomanskou hodnotou 3 100 mm, čo je až o 285 mm viac. Nezaostávajú ani 21-palcové disky kolies, ktoré sú súčasťou nami testovanej verzie GT-line First Edition. Navyše, obuté na relatívne vysokom profile pneumatík (285/45), takže celkový priemer kolies je priam gigantický.
Majestát rozmermi aj dizajnom
Ak si ale myslíte, že veľké elektrické SUV s masívnym pontónom, kolmou maskou a množstvom hranatých línií je aerodynamickou katastrofou, ste na omyle. EV9 má vďaka hladkým plochám, trojrozmernému krytu podvozka, ktorý má vpredu konkávny a vzadu konvexný tvar, výsuvným kľučkám, aktívnym klapkám v sacích otvoroch, aerodynamickýyoptimalizovaným kolesám či veľkému strešnému spojleru nečakane nízky koeficient odporu vzduchu Cd 0,28. To je asi najlepší príklad dizajnovej filozofie Kie, ktorá sa snaží o “jednotu protikladov“. Jej futuristický vzhľad sa veľmi nelíši od rovnomenného konceptu z roku 2021. Klobúk dole. Chýba len „hviezdna“ maska so sústavou diód, ktorú síce EV9 mať môže, ale kvôli legislatíve zatiaľ nie v Európe. Kia vraj bojuje, aby sa jej podarilo presadiť túto dizajnovú vychytávku aspoň v najvýkonnejšej verzii GT, na ktorú si ešte chvíľu počkáme.
No aj súčasná svetelná technika stojí zato. Verzia GT-line je vybavená v sérii novými vertikálnymi matrixovými reflektormi. Nemajú síce 2,8 milióna pixelov ako Mercedes-Benz EQS SUV, ale aj 32 diód dokáže cestu nádherne osvietiť a vytvárať tmavé tunely proti oslňovaniu. A najmä, ide o veľký pokrok v porovnaní s málo výkonnými svetlami v EV6. Škoda, že matrixové reflektory sú len súčasťou verzie GT-line. V základnej úrovni Earth ich nie je možné dokúpiť a nie sú ani na zozname úvodnej série Earth First Edition. Zaujímavú grafiku majú aj zadné LED svetlá, ktoré zabiehajú vysoko do stĺpikov. Vraj ide o „hviezdnu mapu“. Nech v nich už ale vidíte čokoľvek, EV9 si ani v noci s iným autom nezmýlite. To, že ide o SUV, naznačuje najmä výrazná plastová ochrana podvozka. Svetlá výška je ale len skromných 177 mm, čo znamená pri extrémne dlhom rázvore skromný prejazdový uhol. EV9 ale nechce byť off-roadom, skôr dokonale komfortným diaľničným krížnikom.
Dosť miesta pre siedmich aj batožinu
To pochopíte aj pri pohľade do kabíny, ktorá má štandardne tri rady sedadiel. Vyberať môžete 6-miestne prevedenie (2+2+2) s protismerne otočnými sedadlami druhého radu, alebo tak, ako v našom prípade, klasickejšie usporiadanie pre siedmich cestujúcich (2+3+2). Začnime však dizajnom. Neočakávajte precíznosť v štýle Stingeru alebo Sorenta. Toto je elektromobil, ktorý demonštruje svoju ekologickú povahu aj výberom udržateľných materiálov, napríklad textílií z recyklovaných PET fliaš a podobne. Takže v kontexte s pozíciou vlakovej lode sa vám možno budú zdať niektoré plasty trochu lacné, najmä ak majú veľké plochy. A aby udržala Kia cenu na akceptovateľnej úrovni, musela tiež trošku šetriť. To ale nie je výčitka, vo verzii GT-line je všetko pekne zladené. Výsledkom je moderná a extrémne vzdušná kabína. Atmosféru dotvára čierny strop.
Horizontálna palubovka nesie až tri displeje. Dva 12,3-palcové Kii totiž nestačili a tak pridala tretí medzi nimi s uhlopriečkou päť palcov. Slúži najmä klimatizácii. Škoda, že je v zákryte nového volantu, takže nie vždy vidíte na údaje teploty. Oceňujeme však, že Kia použila matný povrch displejov, ktoré sú odolné nielen voči odleskom ale aj odtlačkom prstov. K ergonomickým chybičkám musíme pripočítať umiestnenie štartovacieho tlačidla na voliči „prevodovky“, ktorý je na stĺpiku riadenia, teda pod volantom a tiež umiestnenie tlačidiel voľby jazdných režimov a off-roadových módov na spodku volantu – úplne mimo dosah prstov. Nechápeme, veď EV6 má tieto ovládače priamo pri ramenách, takže aj počas jazdy je voľba jednoduchá a intuitívna, bez nutnosti odpútať zrak od vozovky. Samotný infotainment pracuje rýchlo a má peknú grafiku.
Prezerať si na ňom môžete napríklad podrobné štatistky o spotrebe energie alebo využiť inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie, tak aby ste sa do cieľa dostali čo najrýchlejšie. Analytiku spotreby má Kia zvládnutú naozaj perfektne. Samozrejmosťou je aktualizácia softvéru vzduchom, vzdialený prístup k autu či digitálny kľúč. Čo však poteší ešte viac, Kia ponechala aj trošku hardvéru. Stále tu máte mechanické ovládače na zmenu teploty alebo hlasitosti rádia. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné, ventilované, masážne a dokonca s výsuvnou opierkou na lýtka, ktorá sa zíde najmä pri nabíjaní. Pocit nadvlády nad týmto kolosom umocňuje výhľad na obrovskú kapotu. Potešia aj veľké odkladacie priestory v stredovom boxe alebo vo dverách.
Variabilná ako MPV
Páčiť sa vám bude aj v druhom rade, kde na priestore a rozmeroch sedadiel Kia nešetrila. Operadlá majú nastaviteľný sklon a nechýbajú USB porty či samostatne nastaviteľná zóna klimatizácie. Šírka tohto auta umožňuje pohodlnú prepravu troch cestujúcich aj v druhom rade. A ešte jedna poznámka, aby sa mohli cestujúci v tomto krížniku počas jazdy vzájomne rozprávať, je EV9 vybavené „intercomom“, ktorý prenáša hlas spredu dozadu a naopak. Extra pochvalu si zaslúži aparatúra Meridian so 14 reproduktormi. Tak kvalitný zvuk sme už dávno nezažili. Je to skoro pocit akoby ste sa nachádzali v koncertnej sále. No a EV9 First Edition vás rozmaznáva aj ďalšou extra výbavou. Nechýba dvojdielna panoramatická strecha s otvárateľným predným oknom, slnečné roletky či ambientné osvetlenie.
No a zlé to nie je ani v treťom rade. Ten vyklopíte aj sklopíte elektricky tlačidlami v batožinovom priestore. Pri sklápaní sa automaticky sklopia opierky hláv, čo uľahčuje manipuláciu. Samozrejme, nepočítajte s komfortom v tých prvých dvoch, ale v rámci konkurencie je EV9 v tomto smere absolútnym lídrom. Pomôže tiež posunutie stredných sedadiel vpred. Naplno sa tu prejavia výhody veľkých rozmerov a vodorovnej podlahy. Aj zadné sedadlá sú vybavené úchytmi Isofix. A prístup k nim je tiež jednoduchý. Stlačením jediného tlačidla sa totiž delené sedadlá druhého radu posunú vpred a preklopia čo najviac dopredu. Vrátiť ich do pôvodnej polohy musíte síce manuálne, ale nevyžaduje to veľkú silu. A kufor? Ten má aj v 7-miestnom usporiadaní slušných 315 litrov. Pod jeho podlahou je ešte stále priestor na kazetu s plató. Odkladanie či vyberanie dá však trochu zabrať. Musíte totiž demontovať plastovú krytku.
Ak zložíte operadlá tretieho radu, vrastie vužiteľný objem na gigantických 828 litrov. Stále však nie sme na konci, pretože po sklopení operadiel druhého radu, mimochodom tiež komfortne elektrickou poistkou priamo z batožinového priestoru, zmení sa EV9 doslova na „dodávku“ s využiteľným objemom 2 318 litrov. A to má ešte EV9 v porovnaní s oveľa drahšími modelmi, ako Mercedes-Benz EQS SUV či BMW iX druhý batožinový priestor pod prednou kapotou. V dvojmotorovej verzii GT-line je to síce len 50 litrov, ale aj tak to stačí na odloženie dvoch káblov či lekárničky. Skvelé, pretože zvyčajne káble nie je kam dať a v kufri zavadzajú. Vycytávkou je bezpečnostná poistka v tomto miniatúrnom „frunku“. Je vraj výsledkom nehody, keď sa malé dieťa v USA zavrelo do predného kufra a nedokázalo sa dostať von.