Šéf Renaultu vyzýva na elektrický ‘Marshallov plán‘. Inak EÚ podľahne Číne

Predaj elektromobilov nerastie takým tempom, ako si Európa predstavovala a navyše hrozí „kubánsky efekt“, keďže ľudia, ktorí na drahé elektromobily nemajú, si plánujú svoje súčasné autá ponechať dlhšie. Pomôcť by mohli stimuly. Lenže Európa spí.

22.03.2024 12:00
Luca de Meo - Paríž 2022 Foto:
Luca de Meo túži podobne ako ostatní šéfovia automobiliek po cenovo dostupných elektromobiloch. Bez celoeurópskej kooperácie a stratégie to ale nepôjde.
debata (3)

Generálny riaditeľ skupiny Renault Luca de Meo vyzval krajiny Európskej únie, aby spolupracovali pri riešení „nerovnovážnej konkurencie“ oproti Číne a USA s cieľom zabezpečiť budúcnosť automobilového priemyslu, podobne ako to urobili v prípade leteckého gigantu Airbus. „Vidíme rastúce známky oslabovania, ktoré by mohli byť dôvodom na skutočné obavy, ak sa nič neurobí,“ napísal de Meo v rozsiahlom verejnom liste pred voľbami do Európskeho parlamentu, ktoré sa uskutočnia 6. až 9. júna.

Showroom: Jazdený Renault Captur – v istých kruhoch vážený model

Video

De Meo, ktorý je zároveň prezidentom automobilovej lobby ACEA, vydal list v niekoľkých jazykoch. Medzi svojimi návrhmi de Meo uviedol, že Európa by mala v nasledujúcom desaťročí zrýchliť tempo výmeny starších áut za novšie a čistejšie prostredníctvom fondu „Marshallov plán“. Fond by mohol prerozdeľovať zdroje v rámci Európy na základe kapacít každej krajiny a prostredníctvom nových stimulov pre elektromobily. Do roku 2030 by takéto stimuly mohli podľa de Mea ušetriť milión ton CO2, povedal.

Renault Twingo 2026 - skice 2023 Čítajte viac Renault rokuje s VW o výrobe lacného elektroauta. Možno z neho bude aj Škoda

Európsky automobilový sektor je podľa neho pod tlakom z viacerých strán, vrátane prechodu na softvérovo definované vozidlá, rastúceho počtu regulácií, potreby investovať do nových technológií, kolísania cien surovín, ako je lítium, a „rekvalifikácie“ pracovnej sily, aby sa zabránilo masovej nezamestnanosti. Ako napísal, „Čína vládne, USA stimulujú a Európa reguluje“. Medzi de Meovými návrhmi je aj celoeurópska podpora výroby malých, cenovo dostupných áut, ktoré by podľa neho mohli vytvoriť 10 000 pracov­ných miest.

Renault 5 E-Tech - 2024 Čítajte viac Renault 5 E-Tech: Legenda je späť. Spomienky posiela do elektrickej éry

Nie je tajomstvom, že Renault rokuje s koncernom Volkswagen o spolupráci na vývoji a výrobe elektromobilu s cenou nižšou ako 20 000 eur. Renault vyzýva na celoeurópsku politiku pre malé autá ako aj na hľadanie partnerstiev na ich výrobu za prijateľnú cenu. De Meo vo svojom liste uviedol, že „ťažisko“ automobilového priemyslu sa presunulo do Ázie, čo predstavuje približne 52 % všetkých áut predaných v tomto regióne, v porovnaní s 20 % v Európe a 24 % v Severnej a Latinskej Amerike.

Renault - výroba motorov Čítajte viac Renault zrazu krotí elektrické plány. ‘Spaľovákom‘ dá ešte 10 rokov

V dôsledku podpory elektromobilov zo strany Pekingu, ako aj veľkosti čínskeho domáceho trhu sa vývoz do Európy od roku 2017 päťnásobne zvýšil, pričom celkový obchodný deficit medzi Európou a Čínou teraz predstavuje 400 miliárd eur. Čínske automobilky majú nákladovú výhodu na typický kompaktný automobil vo výške približne 6 000 až 7 000 eur, povedal de Meo, čo predstavuje asi 25 % predajnej ceny. Medzi faktory patria aj oveľa nižšie náklady na energiu a prácu.

Dacia Sandero EV - render 2024 Čítajte viac Nová Dacia Sandero bude aj na batérie. Udrží si cenu?

Napríklad značka MG už zvýšila celkový európsky predaj na viac ako 200 000 kusov ročne s cenovo dostupnými elektromobilmi, plug-in hybridmi a autami so spaľovacími motormi. Čínsky BYD, ktorý sa doťahuje s Teslou o post najväčšieho výrobcu elektrifikovaných áut, zasa plánuje továreň v Maďarsku. Európska komisia v súčasnosti skúma, či čínske stimuly a podpora pre elektromobily predstavujú nekalú hospodársku súťaž a zvažuje represívne clá. Francúzsko už z dotácií na elektromobily vylúčilo autá vyrábané v Číne – vrátane Dacie Spring, ktorá je tiež produktom skupiny Renault.

USA zasa posilnili svoj program na podporu domácich elektromobilov prostredníctvom stimulov vo výške 387 miliárd eur a zákonom o znižovaní inflácie, ktorý podľa de Mea postavil USA na rovnakú úroveň, akú má Čína. Kým Európa má náklady 80 miliónov dolárov za gigawatthodinu, v Číne je to 60 miliónov dolárov. De Meo povedal, že európsky automobilový priemysel už vyčlenil 250 miliárd eur na energetickú transformáciu, aby splnil cieľ EÚ v oblasti nulových emisií do roku 2050. Podľa neho si to však vyžaduje „jasný a stabilný rámec“. Navrhuje napríklad aj vytvorenie európskej nákupnej platformy pre suroviny, podobnú platforme pre zemný plyn alebo dodávky vakcín.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Luca de Meo
Články podľa značiek