ADAC otestoval 16 nových letných pneumatík. Zodpovedá cena kvalite?

Cena a kvalita nemusia ísť ruka v ruke. Medzi troma špičkovými letnými plášťami pre SUV a kompaktnú triedu prekvapila jedna z najlacnejších. Víťazmi sú Continental, Michelin a Kumho.

27.02.2024 05:00
debata (4)
Tento rok otestoval ADAC 16 pneumatík s... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík R17 2024 Tento rok otestoval ADAC 16 pneumatík s profilom 215/55 R17, populárnym na SUV. Aj preto neprekvapí, že testovacím vozidlom bol VW T-Roc.

Od 15. marca môžeme začať masovo prezúvať na „letné“. Samozrejme, týka sa to len tých, ktorí používali zimné pneumatiky, pretože povinné vlastne nie sú, a navyše, stále väčšia skupina motoristov rieši zimnú a letnú dilemu celoročnými plášťami. Ak však patríte k tým, ktorí uvažujú nad kúpou nových letných plášťov, iste vám príde vhod aktuálny test letných pneumatík nemeckého autoklubu ADAC pre rok 2024. Tentoraz si vzal na mušku 17-palcové plášte s profilom 215/55. Tie obúvajú veľmi populárne kompaktné SUV ako VW T-Roc, Toyota Yaris Cross, Škoda Karoq, Fiat 500X či Audi Q2, ale aj celý rad klasických modelov nižšej strednej triedy ako Fiat Tipo, Renault Mégane alebo VW Beetle. Testovalo sa na VW T-Roc, a to podľa novej metodiky, ktorú ADAC zaviedol len vlani, keď oslavoval 50. výročie testov pneumatík.

Hororové gumy na diaľnici!

Video
Nová pneumatika Continental PremiumContact 7... Foto: ADAC
Continental Premium Contact 7 Nová pneumatika Continental PremiumContact 7 bola jasným víťazom testu. Má excelentné vlastnosti na suchej a mokrej vozovke, čo kombinuje s dlhou životnosťou. Zvládne viac ako 60 000 kilometrov.

ADAC síce ostal verný filozofii vyrovnanosti kľúčových parametrov pneumatík, ale konečná známka závisí od hodnotenia kritérií súvisiacich s bezpečnosťou a kritérií súvisiacich s ekológiou. Pričom bezpečnosť, kde patria vlastnosti na mokrej a suchej vozovke, má na celkovej známke váhu 70 % a ekologické kritériá, kde nájdeme hlučnosť, kilometrový nájazd, teda životnosť, oder a ekonomiku prevádzky (valivý odpor), zvyšných 30 %. Ako to teda dopadlo? Tento rok má ADAC v podstate dobré správy. Zo 16 pneumatík neprepadla ani jediná. Najhoršou známkou je „dostatočná“. Ale zas nie je ani čo oslavovať. Len tri pneumatiky dostali hodnotenie dobré. Pochádzajú od Continentalu, Michelinu a prekvapivo aj od kórejskej značky Kumho.

Kórejský plášť Kumho Ecsta bol treťou najlepšou... Foto: ADAC
Kumho Ecsta HS52 Kórejský plášť Kumho Ecsta bol treťou najlepšou pneumatikou testu a zároveň najlepším v životnosti. Najazdíte s ním neuveriteľných 69 300 km.
ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

Prvýkrát testovaný Continental PremiumContact 7 je so svojím nadpriemerným výkonom na suchej a mokrej vozovke jednoznačným lídrom v kategórii bezpečnosti jazdy so známkou 1,7. To isté platí pre Michelin Primacy 4+ z hľadiska ekologických vlastností. Kumho Ecsta HS52 je kompromisom – bezpečnosťou je totiž na rovnakej úrovni ako Michelin a pokiaľ ide o environmentálne vlastnosti, je rovnako udržateľný ako Continental. V porovnaní so svojimi súpermi je jeho prednosťou cena. Je jednou z najlacnejších pneumatík v teste. Takže nízka cena ešte nemusí znamenať nízku kvalitu. Najlepšie trio odlišuje od ostatných účastníkov testu aj nadpriemerný kilometrový výkon a nízke alebo veľmi nízke (Michelin) opotrebovanie.

Prekvapením tohtoročného testu je poľská... Foto: ADAC
Debica Presto UHP 2 Prekvapením tohtoročného testu je poľská pneumatika Debica Presto UHP 2, ktorá za trojicou najlepších zaostala len o chlp. Má totiž nižší kilometrový výkon. Na druhej strane to kompenzuje prijateľnou cenou.
AČR - test letných pneumatík 2023 Čítajte viac Česi otestovali 20 letných pneumatík. Hviezdami sú Semperit a Continental

Ďalších 12 plášťov dostalo hodnotenie „uspokojivé“, pretože ukázali slabiny v niektorej z disciplín. Poľská Debica Presto UHP 2 , Dunlop Sport Maxx RT2 a Fulda SportControl 2 sú na tom z hľadiska bezpečnosti jazdy o niečo horšie za najlepšími kvôli slabším výkonom na mokrej vozovke a nedokážu to kompenzovať lepším environmentálnym hodnotením. V ekológii síce zabodovala pneumatika Bridgestone Turanza 6, ale strácala v hodnotení na suchej aj mokrej ceste. Podobne to bolo aj s plášťami Hankook Ventus Prime4 a Goodyear EfficientGrip Performance 2. Falken Ziex ZE 310 EcoRun zas k chybám na suchej vozovke pridal najväčšiu hmotnosť, čo ho zdiskreditovalo v environmentálnom hodnotení.

Na chvoste sa umiestnila pneumatika Vredestein... Foto: ADAC
Vredestein Ultrac Na chvoste sa umiestnila pneumatika Vredestein Ultrac, ktorá má síce veľmi dobré výsledky na mokrej aj suchej vozovke, ale vydrží len 27 200 km. Pritom cenou patrí k tým drahším.
ADAC - test letných pneumatík 2022 Čítajte viac ADAC: Test letných gúm pre ‘Octaviu‘ nemá porazených. Rozdiely sú ale veľké

Nasledujúce modely ako Nexen N'Fera Primus, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 a Linglong Sport Maste, s výnimkou Semperitu, už nedosahujú dobré výsledky ani v jednom z dvoch hlavných kritérií. Stále im však patrí hodnotenie „uspokojivé“. To ale neplatí pre pneumatiku Vredestein Ultrac, ktorá zo 16 hodnotených plášťov skončila na poslednej priečke, stále však s hodnotením „dostatočné“, takže nejde o úplné zlyhanie. Je ďalším dôkazom, že dosiahnuť vyvážené vlastnosti je veľká alchýmia. Má síce veľmi dobré hodnotenie z hľadiska bezpečnosti, pretože exceluje na suchej aj na mokrej vozovke, ale daňou je enormné opotrebenie. Zvládne len 27 000 kilometrov, kým najodolnejšia pneumatika Kumho Ecsta až 69 300 km. Pritom patrí Vredestein cenou k najdrahším v teste.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #Continental #Michelin #test letných pneumatík #Kumho
Články podľa značiek