Od 15. marca môžeme začať masovo prezúvať na „letné“. Samozrejme, týka sa to len tých, ktorí používali zimné pneumatiky, pretože povinné vlastne nie sú, a navyše, stále väčšia skupina motoristov rieši zimnú a letnú dilemu celoročnými plášťami. Ak však patríte k tým, ktorí uvažujú nad kúpou nových letných plášťov, iste vám príde vhod aktuálny test letných pneumatík nemeckého autoklubu ADAC pre rok 2024. Tentoraz si vzal na mušku 17-palcové plášte s profilom 215/55. Tie obúvajú veľmi populárne kompaktné SUV ako VW T-Roc, Toyota Yaris Cross, Škoda Karoq, Fiat 500X či Audi Q2, ale aj celý rad klasických modelov nižšej strednej triedy ako Fiat Tipo, Renault Mégane alebo VW Beetle. Testovalo sa na VW T-Roc, a to podľa novej metodiky, ktorú ADAC zaviedol len vlani, keď oslavoval 50. výročie testov pneumatík.
Hororové gumy na diaľnici!
ADAC síce ostal verný filozofii vyrovnanosti kľúčových parametrov pneumatík, ale konečná známka závisí od hodnotenia kritérií súvisiacich s bezpečnosťou a kritérií súvisiacich s ekológiou. Pričom bezpečnosť, kde patria vlastnosti na mokrej a suchej vozovke, má na celkovej známke váhu 70 % a ekologické kritériá, kde nájdeme hlučnosť, kilometrový nájazd, teda životnosť, oder a ekonomiku prevádzky (valivý odpor), zvyšných 30 %. Ako to teda dopadlo? Tento rok má ADAC v podstate dobré správy. Zo 16 pneumatík neprepadla ani jediná. Najhoršou známkou je „dostatočná“. Ale zas nie je ani čo oslavovať. Len tri pneumatiky dostali hodnotenie dobré. Pochádzajú od Continentalu, Michelinu a prekvapivo aj od kórejskej značky Kumho.
Prvýkrát testovaný Continental PremiumContact 7 je so svojím nadpriemerným výkonom na suchej a mokrej vozovke jednoznačným lídrom v kategórii bezpečnosti jazdy so známkou 1,7. To isté platí pre Michelin Primacy 4+ z hľadiska ekologických vlastností. Kumho Ecsta HS52 je kompromisom – bezpečnosťou je totiž na rovnakej úrovni ako Michelin a pokiaľ ide o environmentálne vlastnosti, je rovnako udržateľný ako Continental. V porovnaní so svojimi súpermi je jeho prednosťou cena. Je jednou z najlacnejších pneumatík v teste. Takže nízka cena ešte nemusí znamenať nízku kvalitu. Najlepšie trio odlišuje od ostatných účastníkov testu aj nadpriemerný kilometrový výkon a nízke alebo veľmi nízke (Michelin) opotrebovanie.
Ďalších 12 plášťov dostalo hodnotenie „uspokojivé“, pretože ukázali slabiny v niektorej z disciplín. Poľská Debica Presto UHP 2 , Dunlop Sport Maxx RT2 a Fulda SportControl 2 sú na tom z hľadiska bezpečnosti jazdy o niečo horšie za najlepšími kvôli slabším výkonom na mokrej vozovke a nedokážu to kompenzovať lepším environmentálnym hodnotením. V ekológii síce zabodovala pneumatika Bridgestone Turanza 6, ale strácala v hodnotení na suchej aj mokrej ceste. Podobne to bolo aj s plášťami Hankook Ventus Prime4 a Goodyear EfficientGrip Performance 2. Falken Ziex ZE 310 EcoRun zas k chybám na suchej vozovke pridal najväčšiu hmotnosť, čo ho zdiskreditovalo v environmentálnom hodnotení.
Nasledujúce modely ako Nexen N'Fera Primus, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 a Linglong Sport Maste, s výnimkou Semperitu, už nedosahujú dobré výsledky ani v jednom z dvoch hlavných kritérií. Stále im však patrí hodnotenie „uspokojivé“. To ale neplatí pre pneumatiku Vredestein Ultrac, ktorá zo 16 hodnotených plášťov skončila na poslednej priečke, stále však s hodnotením „dostatočné“, takže nejde o úplné zlyhanie. Je ďalším dôkazom, že dosiahnuť vyvážené vlastnosti je veľká alchýmia. Má síce veľmi dobré hodnotenie z hľadiska bezpečnosti, pretože exceluje na suchej aj na mokrej vozovke, ale daňou je enormné opotrebenie. Zvládne len 27 000 kilometrov, kým najodolnejšia pneumatika Kumho Ecsta až 69 300 km. Pritom patrí Vredestein cenou k najdrahším v teste.