Test: Seat Ateca Reference Family – Za málo peňazí veľa muziky

Ceny áut sa za posledné roky markantne zvýšili. Automobilky zväčša stiahli z ponuky najlacnejšie verzie a výbavy, aby na predaji tých drahších viac zarobili. Seat je však výnimkou. V predaji má základnú verziu SUV Ateca, ktorá spĺňa nároky priemerného motoristu a cenou príjemne prekvapí.

24.02.2024 07:00
IMG 20231225 144126410 Foto:
Seat Ateca je solídne vybavené rodinné SUV, ktoré cenou pripomína predkrízové časy.
debata (3)

Modelová ponuka väčšiny značiek sa za posledné roky zmenila. Obľúbenosť SUV a crossoverov stále rastie a pandémia koronavírusu a následné problémy v dodávateľskom reťazci nútili výrobcov upravovať ponuku áut. Vo výsledku však došlo k ich zdraženiu a zredukovaniu variantov a výbavových stupňov. A keďže dopyt neklesal, autá začali dražieť. Okrem toho z ponuky vypadávajú cenovo najdostupnejšie malé autá.

Seat Ateca Reference Family
Seat Ateca Reference Family
+4Seat Ateca Reference Family

V tejto nelichotivej situácii sa zákazníci musia často obzerať po autách z druhej ruky. Lenže Seat má eso v rukáve. Je ním model Ateca, ktorý je stále v ponuke v základnej výbave Reference. Tú navyše obohatil balíkom doplnkov pod názvom Family. Výsledkom je solídne vybavené rodinné SUV, ktoré cenou pripomína predkrízové časy.

Na sídliskovom parkovisku Seat Ateca... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20231225 144206258 Na sídliskovom parkovisku Seat Ateca jednoznačne splynie s davom.

Zvonku konzervatívne

Vzhľad Seatu Ateca nepatrí medzi odvážne experimenty dizajnérov. V zásade sa dá jednoznačne určiť, že španielsky model patrí do koncernu Volkswagen. Oproti kórejskej konkurencii sú jeho línie geometricky pravidelné a možno aj trochu fádne. Na sídliskovom parkovisku jednoznačne splynie s davom.

Na druhej strane predné aj zadné svetlá sú elegantné a z profilu má karoséria tvar typického SUV. V základnej výbave je ochrana podvozka tvorená nelakovaným čiernym plastom, čo pôsobí lacnejším dojmom, no na druhej strane je odolnejší voči poškodeniu a v prípade potreby jeho výmeny to bude finančne menej náročné.

Kúrenie, smer ventilácie, vyhrievanie sedadiel,... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20231225 144720323 Kúrenie, smer ventilácie, vyhrievanie sedadiel, nastavenie teploty, vyhrievanie volantu a dokonca aj systém štart-stop majú vlastné tlačidlo.

Správna kombinácia displeja a tlačidiel

Značky, ktoré integrujú príliš veľa funkcií do displeja infotainmentu, si síce uľahčia dizajnovú prácu a výrobný proces, ale vodičovi komplikujú život. To nie je prípad testovanej verzie Seatu Ateca, kde bolo tlačidiel dostatok a vďaka nim bolo ovládanie funkcií balzamom na dušu. Kúrenie, smer ventilácie, vyhrievanie sedadiel, nastavenie teploty, vyhrievanie volantu a dokonca aj systém štart-stop mali vlastné tlačidlo. Okrem toho na volante sa nachádzalo ovládanie tempomatu a nastavovanie digitálneho prístrojového ští­tu.

Seat Ateca Reference Family
Seat Ateca Reference Family
+6Seat Ateca Reference Family

Dotykový displej informačno-zábavného systému je skôr menší a jeho reakcie na dotyk sú občas pomalšie. Keďže ale počas jazdy ho v podstate netreba používať, vôbec to neprekáža. Navigácia vo výbave nie je, no možnosť prepojiť smartfón s autom nechýba. Pokiaľ ide o digitálny prístrojový štít, ten má tri témy zobrazenia. Úsmevné je, že dve z nich majú explicitne športový dizajn, čo je pravdepodobne dedičstvo z čias, keď ešte Seat plnil úlohu „športovej“ značky v rámci koncernu a Cupra ešte len vznikala.

Vďaka tvaru karosérie sa vzadu pohodlne odvezú... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20231225 144806188 Vďaka tvaru karosérie sa vzadu pohodlne odvezú aj vysokí ľudia, ktorí budú mať dosť miesta na nohy aj nad hlavou.

Základná výbava však ukazuje svoj pôvod na viacerých miestach. Kým palubná doska je obložená mäkčeným plastom, výplne dverí tvorí tvrdý plast. Čalúnenie sedadiel je látkové a mohli by byť o niečo mäkšie. Z komfortných prvkov považujeme za polovičné riešenie bezkľúčové štartovanie, ktoré nie je doplnené bezkľúčovým odomykaním dvier.

Čím však Ateca triumfuje ako rodinné auto je priestor na zadných sedadlách a batožinový priestor. Vďaka tvaru karosérie sa vzadu pohodlne odvezú aj vysokí ľudia, ktorí budú mať dosť miesta na nohy aj nad hlavou. Základný objem kufra je 510 litrov, čo možno neznie ako rekordná hodnota, ale piate dvere sú veľké a nakladacia hrana je nízka. Prepravná kapacita po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 604 litrov. Škoda, že auto nemá dvojité dno, a tak po sklopení zadných sedadiel vznikne schod. Na druhej strane veľkým plusom je prítomnosť dojazdovej rezervy.

Cupra Formentor VZ5 (2023) Čítajte aj Test: extrémna Cupra Formentor VZ5. Päť valcov a (takmer) 400 koní v balení na každý deň

Trojvalec prekvapivo postačuje

K základnej výbave patrí aj základná pohonná jednotka, ktorou je zážihový jednolitrový preplňovaný radový trojvalec TSI s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že takýto agregát nemôže „vládať“ v kompaktnom SUV. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h to naznačujú, ale Ateca vo výbave Reference Family má pohotovostnú hmotnosť len 1 367 kilogramov.

K základnej výbave patrí aj základná pohonná... Foto: Pravda, Matej Mikula
IMG 20231225 145150239 K základnej výbave patrí aj základná pohonná jednotka, ktorou je zážihový jednolitrový preplňovaný radový trojvalec TSI s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 200 Nm.

Okrem toho poháňaná je len predná náprava a motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Radiaca páka je krátka a má veľmi presné dráhy. Okrem toho práca so spojkou je bezproblémová. Aj tu sa nám zdalo, že Seat je naladený na športové preraďovanie, hoci Ateca sa skôr hodí na pohodovú jazdu. Podvozok je tuhý, ale nerovnosti filtruje uspokojivo. Horšie je to s aerodynamickým hlukom od spätných zrkadiel, ktorý je počuť hlavne počas jazdy na diaľnici. Naopak motor je dobre odhlučnený a vibrácie trojvalca sú minimálne.

Seat Ateca Reference Family
Seat Ateca Reference Family
+6Seat Ateca Reference Family

Spotreba paliva má dve tváre. Tou horšou je výsledok po diaľničnej jazde rýchlosťou 130 km/h. Vtedy motor pracuje pri 3 100 ot./min. a spotreba benzínu je osem litrov na sto kilometrov. V meste sa palivo míňalo tempom 6,7 l/100 km a mimo mesta spotreba klesla až na úroveň šiestich litrov. Kombinovaná spotreba dosiahla hodnotu 6,9 l/100 km. Treba však dodať, že testované auto bolo úplne nové a počasie chladné.

Záver

Základná cena modelu Seat Ateca vo výbave Reference je 22 520 eur. Aktuálna ponuka zahŕňa do základnej výbavy balík Family v hodnote 1 749 eur. Ten obsahuje zadné pakrovacie senzory, bedrovú opierku na predných sedadlách, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, tempomat, bluetooth, systém prepojenia auta so smartfónom Full Link, vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant.

Cupra Ateca (2023) Čítajte aj Cupra Ateca: dva nové motory a drobné zmeny v dizajne

Na testovanom aute bolo teda jediným príplatkom 317 eur za biely lak karosérie. Vzhľadom na zameranie auta a veľmi dobre doplnené prvky výbavy je cena Seatu Ateca vo výbave Reference Family mimoriadne priaznivá. Ak niekto hľadá rodinné auto, ktoré využije hlavne v meste a na krátkych trasách, nemusí sa obávať ani základného trojvalca.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #Seat #Seat Ateca #test auta
Články podľa značiek