Modelová ponuka väčšiny značiek sa za posledné roky zmenila. Obľúbenosť SUV a crossoverov stále rastie a pandémia koronavírusu a následné problémy v dodávateľskom reťazci nútili výrobcov upravovať ponuku áut. Vo výsledku však došlo k ich zdraženiu a zredukovaniu variantov a výbavových stupňov. A keďže dopyt neklesal, autá začali dražieť. Okrem toho z ponuky vypadávajú cenovo najdostupnejšie malé autá.
V tejto nelichotivej situácii sa zákazníci musia často obzerať po autách z druhej ruky. Lenže Seat má eso v rukáve. Je ním model Ateca, ktorý je stále v ponuke v základnej výbave Reference. Tú navyše obohatil balíkom doplnkov pod názvom Family. Výsledkom je solídne vybavené rodinné SUV, ktoré cenou pripomína predkrízové časy.
Zvonku konzervatívne
Vzhľad Seatu Ateca nepatrí medzi odvážne experimenty dizajnérov. V zásade sa dá jednoznačne určiť, že španielsky model patrí do koncernu Volkswagen. Oproti kórejskej konkurencii sú jeho línie geometricky pravidelné a možno aj trochu fádne. Na sídliskovom parkovisku jednoznačne splynie s davom.
Na druhej strane predné aj zadné svetlá sú elegantné a z profilu má karoséria tvar typického SUV. V základnej výbave je ochrana podvozka tvorená nelakovaným čiernym plastom, čo pôsobí lacnejším dojmom, no na druhej strane je odolnejší voči poškodeniu a v prípade potreby jeho výmeny to bude finančne menej náročné.
Správna kombinácia displeja a tlačidiel
Značky, ktoré integrujú príliš veľa funkcií do displeja infotainmentu, si síce uľahčia dizajnovú prácu a výrobný proces, ale vodičovi komplikujú život. To nie je prípad testovanej verzie Seatu Ateca, kde bolo tlačidiel dostatok a vďaka nim bolo ovládanie funkcií balzamom na dušu. Kúrenie, smer ventilácie, vyhrievanie sedadiel, nastavenie teploty, vyhrievanie volantu a dokonca aj systém štart-stop mali vlastné tlačidlo. Okrem toho na volante sa nachádzalo ovládanie tempomatu a nastavovanie digitálneho prístrojového štítu.
Dotykový displej informačno-zábavného systému je skôr menší a jeho reakcie na dotyk sú občas pomalšie. Keďže ale počas jazdy ho v podstate netreba používať, vôbec to neprekáža. Navigácia vo výbave nie je, no možnosť prepojiť smartfón s autom nechýba. Pokiaľ ide o digitálny prístrojový štít, ten má tri témy zobrazenia. Úsmevné je, že dve z nich majú explicitne športový dizajn, čo je pravdepodobne dedičstvo z čias, keď ešte Seat plnil úlohu „športovej“ značky v rámci koncernu a Cupra ešte len vznikala.
Základná výbava však ukazuje svoj pôvod na viacerých miestach. Kým palubná doska je obložená mäkčeným plastom, výplne dverí tvorí tvrdý plast. Čalúnenie sedadiel je látkové a mohli by byť o niečo mäkšie. Z komfortných prvkov považujeme za polovičné riešenie bezkľúčové štartovanie, ktoré nie je doplnené bezkľúčovým odomykaním dvier.
Čím však Ateca triumfuje ako rodinné auto je priestor na zadných sedadlách a batožinový priestor. Vďaka tvaru karosérie sa vzadu pohodlne odvezú aj vysokí ľudia, ktorí budú mať dosť miesta na nohy aj nad hlavou. Základný objem kufra je 510 litrov, čo možno neznie ako rekordná hodnota, ale piate dvere sú veľké a nakladacia hrana je nízka. Prepravná kapacita po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 604 litrov. Škoda, že auto nemá dvojité dno, a tak po sklopení zadných sedadiel vznikne schod. Na druhej strane veľkým plusom je prítomnosť dojazdovej rezervy.
Čítajte aj Test: extrémna Cupra Formentor VZ5. Päť valcov a (takmer) 400 koní v balení na každý deňTrojvalec prekvapivo postačuje
K základnej výbave patrí aj základná pohonná jednotka, ktorou je zážihový jednolitrový preplňovaný radový trojvalec TSI s výkonom 81 kW (110 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že takýto agregát nemôže „vládať“ v kompaktnom SUV. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 11,4 sekundy a maximálna rýchlosť 180 km/h to naznačujú, ale Ateca vo výbave Reference Family má pohotovostnú hmotnosť len 1 367 kilogramov.
Okrem toho poháňaná je len predná náprava a motor spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Radiaca páka je krátka a má veľmi presné dráhy. Okrem toho práca so spojkou je bezproblémová. Aj tu sa nám zdalo, že Seat je naladený na športové preraďovanie, hoci Ateca sa skôr hodí na pohodovú jazdu. Podvozok je tuhý, ale nerovnosti filtruje uspokojivo. Horšie je to s aerodynamickým hlukom od spätných zrkadiel, ktorý je počuť hlavne počas jazdy na diaľnici. Naopak motor je dobre odhlučnený a vibrácie trojvalca sú minimálne.
Spotreba paliva má dve tváre. Tou horšou je výsledok po diaľničnej jazde rýchlosťou 130 km/h. Vtedy motor pracuje pri 3 100 ot./min. a spotreba benzínu je osem litrov na sto kilometrov. V meste sa palivo míňalo tempom 6,7 l/100 km a mimo mesta spotreba klesla až na úroveň šiestich litrov. Kombinovaná spotreba dosiahla hodnotu 6,9 l/100 km. Treba však dodať, že testované auto bolo úplne nové a počasie chladné.
Záver
Základná cena modelu Seat Ateca vo výbave Reference je 22 520 eur. Aktuálna ponuka zahŕňa do základnej výbavy balík Family v hodnote 1 749 eur. Ten obsahuje zadné pakrovacie senzory, bedrovú opierku na predných sedadlách, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, tempomat, bluetooth, systém prepojenia auta so smartfónom Full Link, vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant.
Čítajte aj Cupra Ateca: dva nové motory a drobné zmeny v dizajneNa testovanom aute bolo teda jediným príplatkom 317 eur za biely lak karosérie. Vzhľadom na zameranie auta a veľmi dobre doplnené prvky výbavy je cena Seatu Ateca vo výbave Reference Family mimoriadne priaznivá. Ak niekto hľadá rodinné auto, ktoré využije hlavne v meste a na krátkych trasách, nemusí sa obávať ani základného trojvalca.