Toyota patrí medzi veľkých zástancov vodíka v doprave. Okrem toho, že v predaji má už druhú generáciu vodíkového sedana Mirai, dodáva vodíkovú technológiu aj pre nákladné autá Kenworth v Kalifornii a experimentuje s ňou v lodiach či vo vlakoch a vysokozdvižných vozíkoch. Vždy však v podobe palivových článkov, kde fúziou vodíka a kyslíka vzniká elektrická energia pre pohon elektromotora. Je to elegantné, no stále drahé riešenie, navyše bez možnosti zásadnej regulácie výkonu. Ak potrebujete vyšší výkon, potrebujete aj väčší alebo ďalší palivový článok.
Teraz však prichádza Toyota s prekvapivou správou. Pripravuje spaľovací motor schopný využiť vodík ako palivo. Samozrejme, nie je to nová myšlienka. Skôr naopak. Také BMW, ktoré vyvíjalo vodíkové spaľovacie motory už od osemdesiatych rokov, vyrobilo celú flotilu limuzín radu 760 Hydrogen s 12-valcovými motormi spaľujúcimi vodík. Neskôr sa ale zdalo, že tento typ využitia vodíka je prežitkom a že ak sa v doprave uplatní, tak len vo forme palivových článkov. Podľa Toyoty si však vodík zaslúži viac koncepcií a spaľovanie v motore je jednou z nich.
Ani pri takejto reakcii nevzniká žiadne CO2, až na nepatrné množstvo motorového oleja, ktorý preniká do spaľovacej komory. To len potvrdzuje fakt, že „škodnou“ nie sú samotné motory s vnútorným spaľovaním, ale fosílne palivá, ktoré v nich spaľujeme. Takéto využitie by si navyše nevyžiadalo obrie investície k prechodu na palivové články, pretože spaľovací motor na vodík, sa príliš nelíši od toho na benzín. Odlišný je len systém vstrekovania. A Toyota uvádza, že majitelia takýchto áut, by sa mohli tešiť aj z autentického zvuku motora a vibrácií, ktoré elektromobilom chýbajú.
Čítajte viac Je vodík slepá ulička? Stále viac automobiliek si to myslíMožno aj preto chce japonský výrobca svoju technológiu zdokonaliť v motoršporte. Vodíkový spaľovací motor už Toyota integrovala do pretekárskeho vozidla založeného na modeli Corolla Sport, ktorý bude jazdiť preteky pod hlavičkou ORC Rookie Racing. Vodíkoá Corolla má byť poháňana 3-valcom s objemom 1,6 litra s turbodúchadlom a medzichladičom stlačeného vzduchu. Vodík bude uskladnený, podobne ako v sériovom Mirai, vo vysokotlakých nádržiach pri nízkej teplote. Aj túto technológiu má Toyota teda zvládnutú.
Pripomeňme, že už v roku 2017 zverejnila japonská vláda prvú národnú vodíkovú stratégiu na svete, ktorá predpokladá, že do roku 2030 bude v Japonsku 800 000 automobilov na vodík a 320 čerpacích staníc. Do roku 2050 majú vodíkové technológie tvoriť strategický prvok energetickej a dopravnej infraštruktúry Japonska, ktorá sa chce oslobodiť od obrovskej závislosti na dovážaných fosílnych palivách. Zároveň chce Japonsko v roku 2035 úplne zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. Tých na vodík by sa to ale iste netýkalo. A Toyota si nechce nechať ujsť príležitosť byť vo vodíkovej stratégii lídrom.
Čítajte viac Slovensko vybuduje dve vodíkové čerpacie stanice. Už tento rok