Dotovať elektromobilitu sa stalo folklórom. Zvlášť v Európe, kde predaje elektrických áut kolíšu spolu s nastavenými dotačnými programami. Dobre vidieť to bolo napokon aj u nás. Kým dotácie sú, elektromobily sú hit, ak sa dotácie znížia alebo zrušia, stávajú sa z nich skladové ležiaky. To nie je dobré. Ide o deformáciu trhu, na ktorú doplácajú daňoví poplatníci aj automobilky, pretože v takom nestabilnom prostredí môžu len ťažko odhadovať vývoj. Uvedomuje si to aj Kia.
Jej viceprezident Gregory Gillaume sa už v roku 2019 vyjadril: „Ľudia si v Európe kupujú elektrické autá len vo chvíli, keď je to pre nich ekonomicky výhodné. Mysleli sme si, že veria na potrebu urobiť čosi pre planétu, ale po dvojročných skúsenostiach vieme, že to tak nie je.“ Otázkou je, či teda má zmysel tieto dotácie poskytovať, či elektromobilite naozaj pomáhajú, alebo sú len prostriedkom, ako naplniť plány Bruselu na plnú elektrifikáciu dopravy v Európe. Lenže Európa nie je celý svet.
Čítajte viac Rusko ‘zatrhlo‘ podporu elektromobilov. Budú sa musieť presadiť saméV takej Austrálii len nedávno otvorili diskusiu o tom, či elektromobily vôbec dotovať, alebo nie. A opäť sa ozvala Kia. Presnejšie šéf jej austrálskej divízie Damien Meredith. Podľa neho by sa mali elektromobily presadiť v normálnej konkurenčnej súťaži. Myslí si, že dotácie predstavujú sypanie peňazí daňových poplatníkov do vreciek tých, ktorí to nepotrebujú a že to umelo nafukuje registrácie elektrických áut dovtedy, kým dotácie nezmiznú.
Čítajte viac Test: Kia XCeed - crossover do zásuvky„Nehápem zľavy pre ľudí, ktorí si nekupujú práve lacné autá. Je fér, aby ľudia dostávali dotácie na drahé vozidlá? Peniaze by mali byť investované do nabíjacej infraštruktúry, aby mohli ľudia elektromobily lepšie využívať,“ povedal doslova Meredith. A dodal, že neverí na zľavy na elektrické autá financované z peňazí iných. To sú dosť prekvapujúce slová od človeka, ktorý zastupuje automobilku, ktorá v elektromobilite rozhodne nezaostáva.
Naopak, Kia modelmi e-Soul a e-Niro predbehla konkurentov o niekoľko rokov a na štarte má revolučnú Kiu EV6. Takže by to mala byť práve ona, ktorá volá po dotáciách. Lenže ako vidieť, krátkodbé bonusy neuznáva. I keď v prostredí, ktoré o elektromobily až tak príliš nestojí. Predpokladá sa , že o 10 rokov budú mať v Austrálii elektrické autá na ročných predajoch podiel maximálne desať percent. A je tu ešte jeden problém. Ukazuje sa, napríklad vo Veľkej Británii,že dotácie niektoré automobilky zneužívajú na zvýšenie cien. Jednoducho s nimi rátajú. Vďaka dotáciám môžu cenu nastaviť vyššie, ako keby žiadne dotácie neexistovali.