Kým predaj klasických áut sa vlani zrútil a ani prvý kvartál tohto roka nedokázal prekonať výsledky predpandemického roka 2019, elektromobilom sa darí. Vlaňajší rok bol vďaka dotáciám vo výške 8 000 eur, ktoré sa rozchytali za štyri minúty, úplnou „elektrickou búrkou“. Na slovenských cestách ich pribudlo rekordných 918. A zlý nie je ani vývoj v prvom štvrťroku tohto roka. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu sa v prvých troch mesiacoch predalo 156 elektromobilov, len o desať menej v medziročnom porovnaní. To nie je zlé, ak si uvedomíme, že väčšina dotácií sa minula vlani a druhé kolo štátnej podpory na nákup je ešte len vo hviezdach.
Čítajte viac Elektromobily na Slovensku: Ako sme na tom naozaj?A ktorej značke sa darilo najlepšie? Klasický rebríček tu neplatí. Tradičné prvenstvo Škody zastúpil VW vďaka ID.3. No i tak je 29 kusov elektromobilov vrátane e-Golfu a dopredaja posledných kusov e-Up!-u skromné číslo. Napokon elektrické autá tvoria približne len 1,2 % podiel na celkových registráciách. Na druhom mieste sa ocitla Kia, ktorá má v ponuke e-Niro aj e-Soul. Spolu ich bolo registrovaných 18 kusov. Tretiu priečku si svorne rozdelili hneď tri značky, ktoré si zaknihovali po 15 kusov predaných elektrických áut. Sú nimi Fiat, Škoda a teraz sa podržte – Porsche. Pritom na elektrický Taycan sa nevzťahovali žiadne dotácie.
Do prvej desiatky sa ešte zmestili Peugeot, Mercedes-Benz, Nissan a Hyundai. Do predajov Mercedesu nie sú pritom zarátané elektrické smarty. Táto značka prvú desiatku uzatvára. V priebehu roka sa bude rebríček najúspešnejších nepochybne meniť, pretože veľká časť elektrických noviniek sa na trh ešte len chystá. Napríklad Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Mercedes-Benz EQA a EQB, Audi e-tron GT či Q4 e-tron. A niektoré kľúčové modely sú ešte len na štarte, takže rozhodne neukázali naplno svoj potenciál. Medzi ne musíme rátať Škodu Enyaq iV či VW ID.4. Pozíciu tu tak zatiaľ nemá nik úplne istú. Do hry tiež môže vstúpiť druhé kolo dotácií, ktoré už nebude také štedré, ale malo by podporiť väčší počet kupujúcich.
Poradie značiek podľa elektromobilov
Poradie | Výrobca | Q1 2021 (ks.) | Q1 2020 (ks) | Rozdiel |
---|---|---|---|---|
1. | VOLKSWAGEN | 29 | 15 | 14 |
2. | KIA | 18 | 24 | –6 |
3. – 5. | FIAT | 15 | 0 | 15 |
3. – 5. | PORSCHE | 15 | 3 | 12 |
3. – 5. | ŠKODA | 15 | 37 | –22 |
6. | PEUGEOT | 12 | 0 | 12 |
7. | MERCEDES-BENZ | 11 | 17 | –6 |
8. | NISSAN | 7 | 9 | –2 |
9. | HYUNDAI | 6 | 21 | –15 |
10. | SMART | 6 | 3 | 3 |
11. | BMW | 5 | 11 | –6 |
12. | AUDI | 4 | 5 | –1 |
13. | OPEL | 4 | 0 | 4 |
14. | RENAULT | 3 | 14 | –11 |
15. | CITROËN | 2 | 0 | 2 |
16. | JAGUAR | 2 | 4 | –2 |
17. | MINI | 2 | 3 | –1 |
Spolu | 156 | 166 | –10 |
Poradie značiek podľa PHEV
Výrobca | Q1 2021 (ks.) | Q1 2020 (ks) | Rozdiel |
---|---|---|---|
1. BMW | 41 | 35 | 6 |
2. ŠKODA | 40 | 47 | –7 |
3. MERCEDES-BENZ | 37 | 36 | 1 |
4. VOLKSWAGEN | 26 | 3 | 23 |
5. VOLVO | 14 | 14 | 0 |
6. CITROËN | 13 | 0 | 13 |
7. PORSCHE | 11 | 15 | –4 |
8. OPEL | 9 | 4 | 5 |
9. KIA | 7 | 2 | 5 |
10. PEUGEOT | 7 | 3 | 4 |
11. AUDI | 6 | 3 | 3 |
12. LAND ROVER | 6 | 1 | 5 |
13. HYUNDAI | 5 | 1 | 4 |
14. DS | 4 | 5 | –1 |
15. MINI | 4 | 6 | –2 |
16. RENAULT | 4 | 0 | 4 |
MITSUBISHI | 2 | 17 | –15 |
TOYOTA | 2 | 1 | 1 |
Spolu | 238 | 158 | 80 |