Plug-in hybridy, teda nabíjateľné hybridy, majú byť medzistupňom v prechode od áut so spaľovacími motormi k čistým elektromobilom. Umožňujú čisto elektrický pohon na krátke vzdialenosti, napríklad v meste, a hybridný na tie dlhšie. Často sa však na ne valí kritika. Tak napríklad organizácie Transporta & Environment a Greenpeace ich už v roku 2020 nazvali „vlkmi v rúchu baránka“. To na základe analýzy, ktorá ukázala, že aj pri plne nabitej batérii produkujú o 28 až 89 % viac CO2 na kilometer, ako deklarujú, a pri vybitej dokonca o 300 až 800 % viac! Navyše ich motoristi nenabíjajú.
„Plug-in hybridy sú falošné elektrické autá, postavené na laboratórne testy a na daňové úľavy, nie na skutočnú ochranu životného prostredia,“ povedala Julia Poliscanova, riaditeľka pre čisté vozidlá v T&E. Zároveň odporučila, aby vlády okamžite prestali tieto autá dotovať miliardami eur z peňazí daňových poplatníkov. Na to sa ale zatiaľ nik neodhodlal, pretože je jasné, že bez plug-in hybridov a ich papierových čísiel v kolónke CO2, nie je možné splniť ambiciózne emisné ciele EÚ v doprave. Teraz ale došlo k zlomu.
Čítajte viac Šok! Mercedes končí s vývojom hybridov a plug-in hybridovŠvajčiarsky kantón Valais na juhu krajiny skutočne zrušil dotácie na nabíjateľné hybridy vo svojom regióne. Nie preto, že by nechcel dotovať čistejšie technológie, ale preto, že tú plug-in hybridnú za čistú nepovažuje. Zástupcovia kantónu si dali spracovať štúdiu od spoločnosti Impact Living, ktorá pomáha klientom pri prechode na ekologické riešenia. Jej výsledky v podstate potvrdzujú predošlé zistenia. Plug-in hybridy nepreukázali žiadne výhody. „Tieto vozidlá neumožňujú žiadne zlepšenie životného prostredia,“ povedal pre rádio RTS Marc Muller, jeden z autorov štúdie . „Je to spotrebiteľský podvod,“ dodal.
Čítajte viac ICCT: Plug-in hybridy opäť na pretrase. ‘Žerú‘ aj štyrikrát viacImpact Living zaznamenával údaje o spotrebe 20 plug-in hybridov a 15 konvenčných áut jazdiacich v hornatom regióne Valais, ktorý by mal byť ideálny pre rekuperáciu energie, a to počas troch mesiacov. Kvantitatívne výsledky, teda meranie skutočnej spotreby paliva, bohužiaľ ukázali, že plug-in hybridy sú naozaj ďaleko od deklarovaných čísiel a predstavujú len veľmi malé výhody alebo dokonca žiadne, v porovnaní s konvenčným autom. Podľa Imapct Living dosahli plug-in hybridy priemerné emisie CO2 na úrovni 118 g na kilometer.
Všetky pritom deklarujú menej ako 50 g/100 km, na základe čoho si nárokujú na dotácie vo výške 2 500 švajčiarskych frankov (2 407 €), ak majú hmotnosť do 3,5 tony a 5 000 frankov (4 814 €), ak je ich hmotnosť vyššia. Výsledky označil predseda rady kantónu Valias Frederic Favre za katastrofu a rozhodnutie „odstrihnúť“ plug-in hybridy od dotácií takmer za povinnosť. „Nemôžeme podporovať nástroje, ktoré nám neumožňujú dosiahnuť ciele, ktoré sme si stanovili,“ uzavrel nekompromisne Favre. Otázkou je, či budú región Valais nasledovať aj ďalšie kantóny a či to nie je tak trochu začiatok konca plug-in hybridov vo Švajčiarsku. Bez dotácií o ne asi záujem nebude.