Na STK stále podvádzame. Klame sa na každej tretej

Podľa štatistík z STK by mali Slováci jazdiť na tých najlepších autách v únii. Realita je však niekde inde. Úžasné čísla sú len zrkadlom korupčných praktík. Situácia sa ale zlepšuje, ako ukázali "fantómové" kontroly. Fiktívni zákazníci si posvietili na prevádzkovateľov, technikov aj techniku STK.

18.03.2022 06:00
debata (13)
Kontrola auta na STK bola ešte donedávna... Foto: TUV Sud
TUV Report - 2017 Kontrola auta na STK bola ešte donedávna „formalitou“. S postupujúcou inšpekciou sa však situácia mení.

Ešte roku 2018 prešlo z každej stovky áut preverovaných na STK priemerne 94 a len šesť z nich vykázalo chyby, pre ktoré museli kontrolu opakovať. Na základe štatistík to teda vyzeralo tak, že máme jeden z najlepších vozových parkov v celej Európskej únii, s autami takmer v dokonalom technickom stave. Boli sme na tom dokonca lepšie ako vyspelé automobilové krajiny, kde kontrolami „na prvú“ bežne neprešlo každé piate vozidlo a priemer nespôsobilých áut sa pohyboval zväčša v rozpätí 20 až 27 percent. Evidentne s kontrolami na Slovensku nebolo čosi v poriadku a nepomohlo ani zavedenie kamier v roku 2013. Preto roku 2018 prišlo ďalšie sprísnenie kontroly práce STK. Postarala sa oň spoločnosť Testek, ktorá vykonáva odborný dozor a overovanie STK. Jej „fantómoví“ zákazníci si posvietili na prevádzkovateľov, technikov aj vybavenie staníc technickej kontroly.

Manipuluje sa najmä s brzdami a svetlami

Hneď v prvom roku, teda v roku 2019, Testek zistil závažné porušenia predpisov v 76 percentách kontrol. V roku 2020 to síce bolo o čosi menej, konkrétne 67 %, ale stále to vypovedalo o rozsiahlej korupcii. A ako to bolo vlani? Neohlásené inšpekcie počas roku 2021 odhalili, že 35 % staníc sa dopustilo závažných porušení predpisov. Išlo napríklad o zámerné manipulácie s výsledkami čiastkových výsledkov alebo celkového hodnotenia kontrolovaného vozidla. Najviac odhalených podvodov na strane technikov sa zistilo pri kontrole bŕzd a osvetlenia. Bez zistenia závažných porušení bolo 41 zo 63 kontrolovaných STK. Inšpektori odhalili problémy aj pri vopred ohlásených kontrolách prístrojov a zariadení STK. Nedostatky však v stanovenej lehote dokázali odstrániť.

Takto klesal podiel STK, v ktorých boli zistené... Foto: Pravda, Testek
STK - kontroly na staniciach STK 2021 Takto klesal podiel STK, v ktorých boli zistené závažné porušenia predpisovod roku 2019. Vlani však bola stále tretina takých, ktoré podvádzali.
emisné kontrola, auto, STK Čítajte viac Pozor na brzdy! Toto je 10 chýb, kvôli ktorým autá najčastejšie neprešli cez STK

V roku 2021 prebehli vopred neohlásené inšpekcie celkovo na 63 staniciach technickej kontroly, čo bolo o tri viac ako v roku 2020. To je takmer tretina všetkých STK na Slovensku. S využitím zaznamenaných údajov z meraní a videozáznamov sa pod lupu Testeku dostalo 352 technikov, čo je opäť asi tretina takýchto zamestnancov. Manipulácie sa dopustilo 55 z nich, teda 16 %. Zvyšných 297 bolo „čistých“. „Zaoberáme sa predovšetkým tými najzávažnejšími porušeniami, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť. Radíme medzi ne napríklad zámerné manipulácie s výsledkom merania bŕzd alebo ignorovanie zjavných chýb na osvetlení,“ približuje Jaroslav Olexa, vedúci oddelenia odborného dozoru spoločnosti Testek.

Technický stav STK je nevyhovujúci

Väčšina zistených porušení predpisov (61 %) sa týkala zámernej manipulácie, nesprávneho postupu alebo nesprávneho vyhodnotenia merania účinku prevádzkovej brzdy. Ďalších 19 % odhalených porušení súviselo s osvetlením vozidla a 14 % s účinkom parkovacej brzdy. Zvyšok tvorili chyby pri kontrole ostatných častí vozidla, respektíve iné porušenia predpisov. Miera korupčného konania sa však v posledných troch rokoch zlepšuje. Práve vďaka systematickému dozoru. „Od začiatku činnosti registrujeme stále menej technikov STK porušujúcich predpisy, rovnako ubúda aj prevádzkovateľov STK, ktorí porušovanie predpisov tolerujú. Väčšina z nich si uvedomuje, že tým tiež nesú zodpovednosť za výkon,“ konštatuje Jaroslav Olexa z Testeku.

Tento smutný graf ukazuje, že len štyri... Foto: Pravda, Testek
STK - kontroly na staniciach STK 2021 Tento smutný graf ukazuje, že len štyri percentá STK majú v poriadku technické zariadenia.

Okrem neohlásených inšpekcií vykonal Testek vlani aj ohlásené kontroly, ktoré musí zo zákona absolvovať každá STK raz za dva roky. Tie sa zameriavajú najmä na technické vybavenie a administratívu STK. Ak je zistené nesplnenie predpísaných podmienok, STK je povinná ho v určenej lehote odstrániť (do 60 dní), hoci prerušiť činnosť nemusí. V roku 2021 bolo vykonaných spolu 92 takýchto kontrol a len v štyroch STK, čiže v 4 % prípadov (!), bolo všetko v poriadku. „Žiaľ, nevyhovujúci stav STK naďalej pretrváva. Prevádzkový stav technologického vybavenia STK a príslušné certifikáty k týmto zariadeniam sú stále zanedbávané,“ hovorí Tomáš Mäsiar, vedúci oddelenia overovania spoločnosti Testek. Týka sa to kontrolných zariadení, ale aj záznamových kamier.

stk, emisna kontrola, servis, slovdekra, Čítajte viac Na STK padali vlani rekordy. Kvôli čomu sme ‘vyleteli‘ najčastejšie?

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #kontrola vozidiel
Články podľa značiek