
Ešte roku 2018 prešlo z každej stovky áut preverovaných na STK priemerne 94 a len šesť z nich vykázalo chyby, pre ktoré museli kontrolu opakovať. Na základe štatistík to teda vyzeralo tak, že máme jeden z najlepších vozových parkov v celej Európskej únii, s autami takmer v dokonalom technickom stave. Boli sme na tom dokonca lepšie ako vyspelé automobilové krajiny, kde kontrolami „na prvú“ bežne neprešlo každé piate vozidlo a priemer nespôsobilých áut sa pohyboval zväčša v rozpätí 20 až 27 percent. Evidentne s kontrolami na Slovensku nebolo čosi v poriadku a nepomohlo ani zavedenie kamier v roku 2013. Preto roku 2018 prišlo ďalšie sprísnenie kontroly práce STK. Postarala sa oň spoločnosť Testek, ktorá vykonáva odborný dozor a overovanie STK. Jej „fantómoví“ zákazníci si posvietili na prevádzkovateľov, technikov aj vybavenie staníc technickej kontroly.
Manipuluje sa najmä s brzdami a svetlami
Hneď v prvom roku, teda v roku 2019, Testek zistil závažné porušenia predpisov v 76 percentách kontrol. V roku 2020 to síce bolo o čosi menej, konkrétne 67 %, ale stále to vypovedalo o rozsiahlej korupcii. A ako to bolo vlani? Neohlásené inšpekcie počas roku 2021 odhalili, že 35 % staníc sa dopustilo závažných porušení predpisov. Išlo napríklad o zámerné manipulácie s výsledkami čiastkových výsledkov alebo celkového hodnotenia kontrolovaného vozidla. Najviac odhalených podvodov na strane technikov sa zistilo pri kontrole bŕzd a osvetlenia. Bez zistenia závažných porušení bolo 41 zo 63 kontrolovaných STK. Inšpektori odhalili problémy aj pri vopred ohlásených kontrolách prístrojov a zariadení STK. Nedostatky však v stanovenej lehote dokázali odstrániť.


V roku 2021 prebehli vopred neohlásené inšpekcie celkovo na 63 staniciach technickej kontroly, čo bolo o tri viac ako v roku 2020. To je takmer tretina všetkých STK na Slovensku. S využitím zaznamenaných údajov z meraní a videozáznamov sa pod lupu Testeku dostalo 352 technikov, čo je opäť asi tretina takýchto zamestnancov. Manipulácie sa dopustilo 55 z nich, teda 16 %. Zvyšných 297 bolo „čistých“. „Zaoberáme sa predovšetkým tými najzávažnejšími porušeniami, ktoré majú priamy vplyv na bezpečnosť. Radíme medzi ne napríklad zámerné manipulácie s výsledkom merania bŕzd alebo ignorovanie zjavných chýb na osvetlení,“ približuje Jaroslav Olexa, vedúci oddelenia odborného dozoru spoločnosti Testek.
Technický stav STK je nevyhovujúci
Väčšina zistených porušení predpisov (61 %) sa týkala zámernej manipulácie, nesprávneho postupu alebo nesprávneho vyhodnotenia merania účinku prevádzkovej brzdy. Ďalších 19 % odhalených porušení súviselo s osvetlením vozidla a 14 % s účinkom parkovacej brzdy. Zvyšok tvorili chyby pri kontrole ostatných častí vozidla, respektíve iné porušenia predpisov. Miera korupčného konania sa však v posledných troch rokoch zlepšuje. Práve vďaka systematickému dozoru. „Od začiatku činnosti registrujeme stále menej technikov STK porušujúcich predpisy, rovnako ubúda aj prevádzkovateľov STK, ktorí porušovanie predpisov tolerujú. Väčšina z nich si uvedomuje, že tým tiež nesú zodpovednosť za výkon,“ konštatuje Jaroslav Olexa z Testeku.

Okrem neohlásených inšpekcií vykonal Testek vlani aj ohlásené kontroly, ktoré musí zo zákona absolvovať každá STK raz za dva roky. Tie sa zameriavajú najmä na technické vybavenie a administratívu STK. Ak je zistené nesplnenie predpísaných podmienok, STK je povinná ho v určenej lehote odstrániť (do 60 dní), hoci prerušiť činnosť nemusí. V roku 2021 bolo vykonaných spolu 92 takýchto kontrol a len v štyroch STK, čiže v 4 % prípadov (!), bolo všetko v poriadku. „Žiaľ, nevyhovujúci stav STK naďalej pretrváva. Prevádzkový stav technologického vybavenia STK a príslušné certifikáty k týmto zariadeniam sú stále zanedbávané,“ hovorí Tomáš Mäsiar, vedúci oddelenia overovania spoločnosti Testek. Týka sa to kontrolných zariadení, ale aj záznamových kamier.
