Takmer presne pred rokom sme písali, že obklad Šale sa odkladá „na dlho“, pretože naň jednoducho nie sú peniaze. Odvolávali sme sa na informácie Slovenskej správy ciest (SSC), ktorá to uviedla potom, ako už pripravovaná výstavba bola vyradená zo zoznamu národných projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).
„Osobne ma mrzí, že obchvat mesta Šaľa sa nezačne realizovať už tento rok napriek snahe všetkých zúčastnených. Vzhľadom na to, že v súčasnosti SSC nedisponuje finančným krytím pre realizáciu tohto projektu, v najbližšej dobe budú vykonané úkony v zmysle zákona o verejnom obstarávaní pre zrušenie verejného obstarávania,“ uviedla vtedajšia generálna riaditeľka SSC Martina Tvrdoňová. Tá krátko na to – konkrétne v máji 2021 – vo svojej funkcii skončila pre neuspokojivé výsledky.
Čítajte viac Obchvat Zvolena? V tejto dekáde naň môžete zabudnúť!Vtedy jej slová korigoval minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina), ktorý sa do celej veci vložil s tým, že problémy sú skôr byrokratického charakteru a s prácami na obchvate by sa predsa len mohlo začať, pretože sú riešiteľné. A udialo sa to, s čím sa v poslednom čase nestretávame zo strany vládnych úradníkov často – minister slovo dodržal.
Doležal už podpísal pre Slovenskú správu ciest (SSC) prísľub finančného krytia na plánovú výstavbu obchvatu Šale na ceste prvej triedy I/75. Cestárom tak podľa šéfa rezortu dopravy teoreticky nič nebráni tomu, aby vyhlásili nové verejné obstarávanie na uvedenú stavbu. „Po správnosti by mali čakať rádovo do polovice apríla, aby získali hodnotenie Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP). Potrebujeme aktualizovať štúdiu na tento obchvat," povedal v stredu Doležal vo vysielaní na sociálnej sieti.
Podľa ministra by sa mala spraviť veľká štúdia aj na posúdenie variantov obchvatu Šale, ale vzhľadom na to, že do jeho prípravy sa už investovalo veľa peňazí, je už platné územné rozhodnutie aj stavebné povolenie, nedáva mu zmysel iný variant obchvatu ako severný, o ktorom sa rozhodlo už pred niekoľkými rokmi. „Štúdie fajn, ale vtedy, keď majú zmysel, keď sme v stave nula a máme sa rozhodnúť. Ale tu už to rozhodnutie padlo, čiže celá aktualizácia štúdie mi príde, nie že zbytočná, ale opäť by sme len strácali čas," uviedol Doležal.
Čítajte viac Kauza "dvoch slov" končí. Obchvat Košíc ma zelenú„Viem, aké hodnotenie dostaneme, je tam nejaká chyba vo výpočte. Je jedno, či koeficient vyjde 1,14 alebo 1,24. Nič to nemení na tom, že obchvat treba začať obstarávať v tomto profile," podotkol minister. Analytikom z ÚHP dal slovo, že štúdiu aktualizujú, chybu opravia a štátnym cestárom už dal pokyn spustiť verejné obstarávanie. „Jednoducho už nechcem čakať. Dnes, zajtra Slovenská správa ciest spúšťa verejné obstarávanie," dodal Doležal.
Obchvat Šale bude mať takmer 12 kilometrov a jeho súčasťou bude aj 705 metrov dlhý most cez rieku Váh. Projekt sa bude z prevažnej časti financovať z eurofondov. Cez Šaľu prechádza viac ako dvadsaťtisíc vozidiel denne, z toho takmer štvrtina sú nákladné autá. Severný obchvat odľahčí mesto od tranzitu, ktorý vytvára najmä v popoludňajších hodinách rozsiahle zápchy.