Iba nedávno sme písali o otvorení prvých dvoch vodíkových čerpačiek na Slovensku. Z toho jedna v Trnave je mobilná a druhá, otvorená v Bratislave, má plniaci tlak len 200 barov, čo je síce dosť pre autobusy, no pre osobné autá bude slúžiť skôr len na „núdzové dotankovanie“.
Spotreba vodíka by sa mala do roku 2025 vyšplhať na približne 45 000 ton, z ktorých bude 30 000 ton využívať priemysel, 5 000 ton energetika a sektor dopravy 10 000 ton ročne. To by podľa predsedu Národnej vodíkovej asociácie Slovenska Weiterschütza malo pokryť spotrebu 1,2 % vozového parku.
Rozmenené na počty jednotlivých vozidiel by mohlo ísť o 4000 osobných automobilov, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel a 600 ťažkých úžitkových vozidiel. „Nie je to veľa, ale sme približne desať rokov za baterkovou elektromobilitou,“ skonštatoval šéf vodíkovej asociácie.
Čítajte viac Na Slovensku dnes otvorili prvú vodíkovú čerpačku. Pozrite sa, ako vyzeráTieto čísla si však v súčasnosti možno len ťažko predstaviť ako reálne, najmä ak počet predaných vodíkových áut na Slovensku môžeme zatiaľ spočítať na prstoch jednej ruky. Za celý minulý rok sa napríklad podľa analýz ZAP SR predalo na Slovensku len jedno auto s vodíkovým pohonom a za prvé tri mesiace tohto roku sa predalo ešte jedno.
To by sa však mohlo zmeniť. Akčný plán totiž ráta s celkovou podporou výroby a využívania vodíka vo výške 954 miliónov eur. Na úlohy výskumu a vývoja by podľa plánu malo ísť takmer 217 miliónov eur, na podporu prepravy, distribúcie a skladovania vodíka 50 miliónov eur, 262 miliónov eur na jeho využívanie a 415 miliónov eur na výrobu vodíka.
To je úplne v poriadku, je to z nášho pohľadu dokonca krok správnym smerom. Vodík pokladáme za mimoriadne perspektívny najmä pre ťažkú cestnú nákladnú dopravu a pre vlaky. Problémom je, že ministerstvo hospodárstva a najmä jeho šéf Richard Sulík doslova „protežujú“ vodík pred inými alternatívnymi pohonmi. Aktuálne sme z hľadiska podpory elektromobility na chvoste celej EÚ a sme jednou z mála krajín, kde nákup elektrických áut nie je nijak štátom podporovaný.
Čítajte viac Slovenská cesta: Čerpačiek na vodík bude možno viac než vodíkových áutAk by šéf rezortu hospodárstva venoval alternatívnym zdrojom energie v doprave aspoň polovicu z tej pozornosti, ktorú venuje vodíku, nemuseli by sme sa dnes pri pohľade na celoeurópske štatistiky rozvoja elektromobility cítiť tak trochu trápne.
Ale späť k vodíku. Vodíkový pohon by sa mal uplatniť aj v komunálnych vozidlách a napríklad v Holandsku sú takéto vozidlá na zber komunálneho odpadu už v prevádzke. Akčný plán ráta aj so zaradením 12 regionálnych vlakových súprav na vodíkový pohon. Najmenej dve z predpokladaných 25 vodíkových staníc by mali byť prispôsobené na dodávku podchladeného skvapalneného vodíka, ktorý môže až dvojnásobne zvýšiť dojazd automobilov. Niektoré automobilky už výrobu nákladných automobilov prispôsobených na využívanie kvapalného vodíka pripravujú.
Spotreba vodíka by mala postupne rásť až na úroveň 600 000 ton v roku 2050. Najväčší podiel z tohto množstva, a to až 38 %, má byť využitých ako náhrada sivého vodíka v priemysle, 34 % by malo skončiť v tepelnej energetike ako čiastočná náhrada fosílnych palív. Viac ako pätina by mala byť využívaná v doprave a 11 % v elektroenergetike.