Slovenská cesta: Čerpačiek na vodík bude možno viac než vodíkových áut

Keby niektorí slovenskí politici venovali takú pozornosť podpore elektromobilom ako venujú vodíku, Slovensko by už dnes asi bolo druhým Nórskom.

22.02.2022 20:00
SR Trnava doprava vodík stanica čerpacia TTX Foto:
Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS) by sa pokojne mohol stať slovenským "vodíkovým ambasádorom".
debata (5)

Pokiaľ ide o trhový podiel elektromobilov, sme úplne na chvoste Európy. Zaostávame aj v budovaní elektrickej infraštruktúry. Ministerstvo hospodárstva však o dotáciách na podporu ich predaja nechce ani počuť a nabíjačky bude dotovať len z „európskych peňazí“.

Keďže sa však v uplynulom roku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku oficiálne predalo jedno vodíkové auto, postavíme mu pre istotu nie jednu, ale hneď tri čerpačky.

Nijako nespochybňujeme perspektívnosť vodíkového pohonu, práve naopak. Ale v súčasnej situácii by mal štát – a hlavne ministerstvo hospodárstva – venovať oveľa väčšiu pozornosť podpore elektromobility, pretože v tejto oblasti sme sa verejne prihlásili k cieľom (napríklad Fit for 55), ktoré bez nej nemáme šancu splniť a opäť hrozí, že si len urobíme medzinárodnú hanbu.

Ale späť k vodíkovým plniacim staniciam. O vôbec prvej na Slovensku sme písali koncom minulého týždňa, postavila ju v Bratislave súkromná firma za vlastné peniaze. Pracuje síce s tlakom len 200 barov, ale aspoň tu je.

Messer Tatragas, vodík, vodíková plniaca stanica Čítajte viac Na Slovensku dnes otvorili prvú vodíkovú čerpačku. Pozrite sa, ako vyzerá

Len tri dni na to slávnostne otvorili ďalšiu „prvú vodíkovú čepačku“ v Trnave – tentokrát mobilnú. A v plnej paráde, aj za účasti ministra hospodárstva Richarda Sulíka (SaS), ktorý by si za svoje aktivity zaslúžil titul „slovenského vodíkového ambasádora“ a generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA) Petra Blaškovitša. Tá bude predbežne slúžiť na plnenie dvoch osobných vodíkových automobilov, ktoré so Arriva obstarala na účely prezentácie vodíkových technológií v doprave.

A to ešte nie je všetko. Ako vyplýva z oznámenia o výsledku verejného obstarávania, časť verejnej súťaže, ktorú vyhlásila Slovenská inovačná a energetická agentúra, už totiž má víťaza. Predmetom zákazky bolo zabezpečenie dvoch čerpacích staníc na vodík, jednej s minimálnym tlakom plnenia 350 barov a druhej s minimálnym tlakom plnenia 700 barov. Súčasťou zákazky bolo aj dodanie vodíka v požadovanej minimálnej čistote 99,97 %. Celková hodnota obstarávania bola 2,17 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

5655173 Čítajte viac Plyn už nie je zaujímavý. Všetka podpora sa sústredí na elektrinu a vodík

Vodíkovú čerpaciu stanicu s plniacim tlakom 350 barov napokon zabezpečí bratislavská firma Air Products Slovakia. Ponuku predložila ako jediná a kým pôvodná predpokladaná cena bola takmer 640-tisíc eur bez DPH, celková hodnota sa dostala na 362-tisíc eur bez DPH. Čerpačku s plniacim tlakom 700 barov zatiaľ nepostavia, nenašiel sa žiadny záujemca, vyhovujúci požadovaným kritériám.

Samozrejme, je len a len dobre, ak sa riziko diverzifikuje a primeraná pozornosť sa venuje rôznym zdrojom – elektrine, vodíku, ale napríklad aj ekologickým palivám pre spaľovacie motory. Na Slovensku však takáto vyváženosť zatiaľ absentuje a podpora ekologickej dopravy skôr politikom slúži ako vhodná téma na vylepšovanie ich imidžu, reálne aktivity totiž veľmi zaostávajú za ich silnými sľubmi a nekompromisnými (verbálnymi) stanoviskami.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #autá na vodík #vodíková čerpacia stanica #vodíková infraštruktúra #vodíková plniaca stanica
Články podľa značiek