ACEA: Marcové predaje áut v EÚ boli tragické. Len Dacia školí ostatných!

Čipová kríza a vojna na Ukrajine naďalej decimuje výrobu áut. Najlepšie odolávajú ázijské značky a k tomu lacná Dacia. Jednotkou za prvý štvrťrok je však stále Volkswagen pred Toyotou a Peugeotom. Zdražovanie nekončí.

26.04.2022 06:00
debata (1)
V marci klesol trh predaja nových áut v únii o... Foto: WardsAuto
Predaj áut V marci klesol trh predaja nových áut v únii o viac ako 20 % a za prvý štvrťrok o 12,3 %. Dôvodom je kolaps dodávateľských reťazcov.

Ak si automobilky mysleli, že po kovide a čipovej kríze sa už nič horšie stať nemohlo, prišla vojna na Ukrajine. Tá ešte sťažila výrobu čipov, pretože Ukrajina je jedným z najväčších dodávateľov neónu potrebného pri ich výrobe a k tomu káblových zväzkov, ktoré zo dňa na deň chýbali. Pripočítajme k tomu ďalšie suroviny z Ruska, potrebné na produkciu batérií či katalyzátorov. A ešte nedostatok sadzí na výrobu pneumatík. To všetko zastavovalo montážne linky automobiliek a, samozrejme, zhoršilo dostupnosť nových áut pre spotrebiteľov. Výsledkom je doslova tragický marec, keď sa v medziročnom porovnaní prepadol trh v krajinách únie o 20,5 %. Predalo sa len 844 187 nových áut, v porovnaní s vlaňajšími 1 062 511 vozi­dlami.

Napriek všetkému je európskou jednotkou naďalej... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Napriek všetkému je európskou jednotkou naďalej Volkswagen, a to s veľkým náskokom pred druhou Toyotou a tretím Peugeotom.
VW Golf - 2020 Čítajte viac JATO: Pád predaja áut pokračuje. Golf sa však vrátil na výslnie

Situácia ne je oveľa lepšia, ani keď sa pozrieme na celý prvý štvrťrok, v ktorom nebol január a február ešte zasiahnutý ruskou agresiou na Ukrajine. I tak došlo k poklesu o 12,3 %. V EÚ bolo zaregistrovaných 2 245 000 vozidiel, o 12,3 % menej v medziročnom porovnaní. Padali všetky kľúčové trhy. Nemecko síce len o 4,6 %, ale Francúzsko o 17,3, Taliansko o 24,4, Španielsko o 11,6, Poľsko o 13,3 a napríklad Slovensko o 21,7 a Česká republika o 4,3 %. Ak by sme pritom rovnaké obdobie porovnali s predkovidovým rokom 2019, predstavoval pokles odbytu áut v EÚ viac ako 30 %. Asi neprekvapí, že ťažko skúšaný automobilový priemysel zasiahol takmer všetky značky.

Hviezdou je rumunská Dacia. Je síce až na 12.... Foto: Dacia
Dacia - logo Hviezdou je rumunská Dacia. Je síce až na 12. priečke, ale s medziročným nárastom o 15,2 %. Zato materský Renault padol o 20,5 %.
detail Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších áut sveta. Ani jedno nie je z Európy

Týka sa to aj Volkswagenu, ktorý si však napriek 19,4-precentnému prepadu predaja udržal prvú priečku v poradí značiek. Na druhé miesto sa vyšvihla Toyota, ktorá si predaje udržala na prakticky pôvodnej úrovni, keďže má stabilnejšie dodávky čipov. Miesto jej doslova uvoľnil tretí Peugeot s pádom 26 %, Renault, ktorý zhoršil svoj výsledok o 20,5 % či ôsma Škoda s poklesom 19,7. Pred českú značku sa tak dostalo aj prémiové nemecké trio v poradí Mercedes-Benz, BMW a Audi, pričom najväčší pokles z nich mala mníchovská značka (-14,3 %). No máme tu aj hviezdy. Je ňou napríklad Kia na deviatej priečke s nárastom o 20,9 %, takže Ford sa musel uskromniť s desiatou priečkou.

Najúspešnejšou prémiovou značkou je... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Najúspešnejšou prémiovou značkou je Mercedes-Benz pred BMW a Audi.
Škoda Fabia Combi - ilustrácia 2021 Čítajte viac JATO Dynamics: Kombi umierajú. Ich podiel padol pod 9 %

A keďže Kia je súčasťou koncernu Hyundai, aj sesterská značka dokázala zlepšiť svoj medziročný výsledok. Hyundai si polepšil o 8,6 %. No asi najviac prekvapí rumunská Dacia. Tú síce nájdeme až na pozícii s číslom 12, ale zato s rekordným nárastom o 15,2 %! Predala 96 631 áut. V rebríčku sa dostala pred niekdajších velikánov – Fiat, Citroën, Opel, Seat, Volvo či Nissan. Asi najviac smutní sú však v Land Roveri, Alfe Romeo a v Jaguari. Všetky značky spája viac ako 20-percentný pád. Jaguar klesol dokonca až o 37 %. Viac áut ako oni predalo aj hriešne drahé Porsche, dokonca si polepšilo o 15,6 %. Medziročný nárast zaznamenala aj Honda (+24 %) a DS (+15,8 %), ale byť na 26. a 27. priečke nie je veru víťazstvo.

Zle to vyzerá s britskými značkami. Ich predaje... Foto: Ivan Majerský, Pravda
podpis zmluvy jaguar land rover, Jaguar, showroom Zle to vyzerá s britskými značkami. Ich predaje sú v rámci EÚ tragicky nízke. Land Rover si pohoršil o 41,8 a Jaguar o 37 %.

Lepšie časy nečakajme. Analytik Peter Fuss zo spoločnosti EY varoval, že problémy v dodávateľských reťazcoch budú pokračovať. „Prinajmenšom do novembra tohto roku sa situácia nezlepší,“ poznamenal. Upozornil tiež, že nahradenie dodávateľov z Ruska a z Ukrajiny si vyžaduje určitý čas. „Pre zákazníkov to znamená, že dostupnosť nových áut zostane obmedzená, dodacie lehoty mimoriadne dlhé a ceny sa budú ďalej zvyšovať, a to aj na trhu s ojazdenými vozidlami,“ uviedol Fuss. Predpovedal tiež, že predaj nových áut v EÚ by sa v celom tomto roku mohol znížiť zhruba o desať percent. „Mnohé nasvedčuje tomu, že trh s novými autami v EÚ v roku 2022 klesne na historické minimum,“ dodal.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #ACEA #predaj áut #predaje áut
Články podľa značiek