Súčasný mýtny systém bude na Slovensku fungovať až do konca roku 2023

NDS sa plánuje dohodnúť so SkyTollom na cene, ktorú štát firme zaplatí za ďalší rok prevádzkovania mýtneho systému.

12.10.2022 20:00
Sky Toll, CzechToll Foto:
Kto bude novým prevádzkovateľom mýtneho systému na Slovensku zatiaľ nie je jasné.
debata (3)

Súčasný elektronický výber mýta na Slovensku má fungovať až do konca budúceho roka, ale s inými podmienkami. Národná diaľničná spoločnosť, a.s., (NDS) sa má ešte dohodnúť so spoločnosťou SkyToll, a. s., na cene za prevádzku mýtneho systému o rok dlhšie. Zmluva o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta z roku 2009 mala pôvodne uplynúť koncom tohto roka.

„Mýto z pohľadu dopravcov od 1. januára neprinesie žiadnu zmenu. Systém sa bude zatiaľ meniť len technologicky medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a SkyToll-om," informoval na stretnutí s médiami podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Jaroslav Ivanco. Autodopravcovia budú mať od decembra tohto roka alternatívu k súčasnému výbercovi mýta v podobe nových poskytovateľov Európskej služby elektronického mýta (EETS), pričom zatiaľ je šesť žiadateľov o jej poskytovanie.

Čo je EETS

European Electronic Toll Service (EETS) alebo po slovensky Európska služba elektronického výberu mýta výrazne zjednoduší prechody hranicami i platobný systém. Služba EETS umožní úhradu mýta vo viacerých mýtnych doménach Európskej únie prostredníctvom jednej zmluvy s jedným EETS poskytovateľom a jednou palubnou jednotkou.

„Najbližší míľnik, na ktorý sa musia autodopravcovia začať pripravovať, je 1. júla 2023, kedy by malo začínať vypínanie OBU jednotiek spoločnosti SkyToll a prejde sa na niektoré z jednotiek, ktoré budú na trhu prevádzkovať poskytovatelia európskeho mýtneho systému," priblížil Ivanco. Od júla budúceho roka sa noví dopravcovia už nebudú môcť registrovať do starého mýtneho systému, pričom palubné jednotky na výpočet mýta od terajšieho prevádzkovateľa prestanú fungovať začiatkom roka 2024.

Sky Toll, CzechToll Čítajte viac Pochybný mýtny tender: Všetci aj naďalej držia 'bobríka mlčanlivosti'

Systém EETS by mal byť prevedený do vlastníctva NDS v decembri tohto roka, kedy má začať aj fungovať. Poskytovatelia tejto služby, ktorí prejdú testom, už budú môcť uzatvárať kontrakty s dopravcami. Diaľničiari chcú začiatkom roka 2023 získať od terajšieho prevádzkovateľa mýta kontrolné mýtne brány ako celok, o cene odkúpenia ešte rokujú. Ide o softvér, hardvér aj personálne kapacity kontrolného systému. Nový národný mýtny systém, ktorý bude tiež vo vlastníctve NDS, by mal byť vybudovaný predbežne v novembri 2023, na základe výsledkov aktuálneho ešte neuzavretého tendra. Verejné obstarávanie na poskytovanie súvisiacich mýtnych služieb plánujú diaľničiari nanovo vyhlásiť budúci mesiac.

myto Čítajte viac Mýtny systém na Slovensku bude asi prevádzkovať CzechToll. Kamionisti sú proti

NDS rokuje so SkyToll-om o spôsobe postupného vypnutia súčasného mýtneho systému. Najskôr budú vypnuté nové palubné jednotky, popritom si dopravcovia môžu dohodnúť kontrakty s poskytovateľmi EETS alebo s budúcim národným poskytovateľom. SkyToll agentúre SITA už skôr potvrdil, že je pripravený poskytnúť NDS maximálnu súčinnosť pri ukončení zmluvy o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta podľa špecifikácií, ktoré NDS predloží.

Pri komplikovanom prevode mýtneho systému sa objavila aj námietka, že v prípade zavedenia EETS je vlastne národný poskytovateľ mýta zbytočný. Na to reagovala NDS vysvetlením, že „národný poskytovateľ je ‚must have‘, štát je totiž povinný zabezpečiť výber mýta na celom území Slovenskej republiky. Nie každá časť Slovenska je pritom pre EETS poskytovateľov ekonomicky zaujímavá. A takisto nie každý dopravca vykonáva cesty do zahraničia – im postačuje aj OBU jednotka od národného poskytovateľa mýtnych služieb.“ Podľa NDS je dôležité aj to, že ak by sme nemali národného poskytovateľa, EETS provideri by mohli tlačiť na zvýšenie poberanej provízie.

Prečo SkyToll pokračuje

Predĺženie prevádzky súčasného mýta o ďalší rok označil zástupca NDS za technickú a finančnú nevyhnutnosť. Má to uľahčiť situáciu dopravcom aj štátu. Zmluva z roku 2009 totiž neurčila, čo sa má stáť po jej skončení, ako sa majú vyrovnať vzájomné finančné pohľadávky medzi štátom a SkyToll-om, ako sa má služba vypnúť, aby nevznikali finančné straty štátu a dopravcov. „Preto bolo nutné rokovať so spoločnosťou SkyToll, zadefinovať presne technické a finančné postupy, v akom časovom horizonte, aby to vyhovovalo aj autodopravcom," vysvetlil Ivanco s tým, že bez možnosti platenia mýta by dopravcovia nemohli využívať spoplatnenú infraštruktúru a vlastne prepravovať tovar.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #NDS #SkyToll #mýtny systém #prevádzka mýta
Články podľa značiek