Elektromobily znižujú lokálne emisie. O tom niet pochybností. Ale či sú skutočným príspevkom k znižovaniu produkcie CO2, je otázne. Štúdia Medzinárodnej energetickej agentúry, medzivládnej organizácie so sídlom v Paríži, z roku 2021 vypočítala, že elektromobily vyžadujú šesťkrát viac minerálov ako bežné autá, vrátane kritických surovín, ako je meď, lítium, nikel, kobalt, grafit, zinok a vzácne zeminy. Pri ich výrobe sa tiež spotrebuje výrazne viac energie, takže kým prejdú prvý bezemisný kilometer, nesú si veľký „batoh“ CO2. Svoj uhlíkový dlh s klasickými autami vyrovnajú podľa niektorých štúdií až po 200 000 najazdených kilometrov. Aj to len v prípade, že „tankujú“ energiu z obnoviteľných zdrojov.
Čítajte viac Elektromobily brutálne zdraželi. Pozrite si 12 ‘najlacnejších‘Ďalšie riziká súvisia s komplikovanou recykláciou batérií. Jednoducho, nie je vylúčené, že z elektromobilov sa môže stať ekologická katastrofa. Namiesto ropy vydrancujú náleziská vzácnych zemín. Napriek chýbajúcim dátam sa však mnohé krajiny vrátane Európy, ale aj niektorých amerických štátov, ako napríklad Kalifornie alebo štátu New York, rozhodli pre zákaz predaja áut na benzín a naftu od roku 2035. Pritom nie je jasné ani len to, či sa dovtedy podarí vybudovať dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru ani to, či elektrárne, prenosové sústavy a elektrické siete dokážu zabezpečiť dostatok elektrickej energie. Pred týmito otázkami však politici často zatvárajú oči, hoci na ne už dávno upozorňujú viaceré veľké mená z automobilového priemyslu. Napríklad šéf Toyoty Akio Toyda alebo šéf Stellantisu Carlos Tavares.
V jednom americkom štáte sa tak rozhodli pre nevšednú formu „protestu“. Senátori Wyomingu vydali návrh uznesenia, ktoré má postupne zakázať predaj elektromobilov v tomto štáte do roku 2035. Znie to šialene a v podstate to vedia aj autori návrhu. Ide o snahu vyvolať diskusiu k zákazom áut so spaľovacím motorom. Sponzor rezolúcie, republikánsky senátor Jim Anderson, R-Casper, pre Cowboy State Daily povedal, že zámerom návrhu s názvom „Postupné ukončenie predaja nových elektrických vozidiel do roku 2035“ je potlačiť zákazy nového predaja áut so spaľovacími motormi v štátoch ako Kalifornia a New York. „Legislatíva by jednoducho vyjadrila: ‚Ak sa vám nepáčia naše benzínové autá, my nemáme radi vaše elektrické autá,‘“ povedal Anderson.
Čítajte viac ‘Už nejde o emisie, politici chcú Európanov vyhnať z áut,‘ tvrdí šéf StellantisuNávrh argumentuje aj tým, že elektrické autá sú nepraktické, nemajú vybudovanú infraštruktúru a recyklácia batérií si vyžiada vyvinúť úplne nové postupy. Naopak, uznesenie velebí autá s vnútorným spaľovaním za to, že na rozdiel od elektrických umožňujú priemyslu a podnikom prepravovať tovar a zdroje po celej krajine. Že návrh prejde, je málo pravdepodobné, minimálne však podnieti diskusiu na tabuizované témy. „Máme záujem uistiť sa, že riešenia klimatickej krízy, ktoré chcú niektorí ľudia, sú skutočne realizovateľné v živote,“ povedal Boner, spolupredkladateľ rezolúcie. „Jednoducho neoceňujem, keď sa iné štáty snažia presadiť technológiu, ktorá nie je pripravená pre život.“
Čítajte viac Šéf Toyoty tvrdí, že autopriemysel sa bojí kritizovať elektromobily