Elektrický kamión prešiel prvýkrát 3 000 km. Len ukázal zúfalstvo tohto pohonu

To, čo by naftový ťahač Volvo s návesom zvládol za štyri dni, trvalo jeho elektrickému súrodencovi takmer týždeň. A to sa pýši rekordom. Jednoducho, elektrické kamióny sú zatiaľ na diaľkových trasách prakticky nepoužiteľné.

02.02.2023 12:00
debata (127)
Elektrický ťahač Volvo FH Electric síce zvládol... Foto: Volvo Truck/Krumme Kerzers
Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Elektrický ťahač Volvo FH Electric síce zvládol trasu dlhú 3 000 km, ale potreboval na to o tri dni viac v porovnaní s klasickou naftovou verziou.

Nie je to tak dávno, čo Volvo Truck predstavilo svoj prvý elektrický ťahač FH Electric. Vďaka trom elektromotorom má výkon 340 kW. Obrie batérie s kapacitou 540 kWh zas zabezpečujú súprave s hmotnosťou do 44 ton dojazd približne 300 km. Pri krátkodobom nabíjaní, napríklad počas obeda, sľubuje Volvo, že jeho novinka by mohla denne absolvovať až 500 km. Aby Volvo ukázalo využiteľnosť tohto ekologického pohonu, pustilo FH Electric na prvú skutočnú diaľkovú jazdu. Ukázalo to však skôr na jeho neschopnosť konkurovať klasickým kamiónom s naftovými motormi.

Tesla Semi - 2022 Čítajte viac Tesla Semi: Profesionál strhal kabínu revolučného ťahača. Je to iba hračka

Elektrické Volvo absolvovalo trasu dlhú 3 000 km medzi španielskou Valenciou a švajčiarskym Zürichom. To je doteraz najväčšia vzdialenosť, akú v Európe prešiel kamión s elektrickým pohonom. V službách švajčiarskej logistickej spoločnosti Krumme Kerzers malo Volvo za úlohu doviezť 20 ton pomarančov zo slnečnej Valencie. Aj sa mu to podarilo, lenže má to háčik. Kým naftové Volvo FH by túto vzdialenosť zvládlo za štyri dni pri dodržiavaní všetkých predpisov, jeho elektrický súrodenec potreboval na cestu takmer celý týždeň – o tri dni viac. To nie je pre prepravcov maličkosť. Dôvod neúmerne dlhej prepravy asi tušíte.

Vodič elektrického Volva musel využívať... Foto: Volvo Truck/Krumme Kerzers
Volvo FH Electric - rekordná jazda 2023 Vodič elektrického Volva musel využívať nabíjačky pre bežné elektromobily. Infraštruktúra pre elektrické kamióny totiž neexistuje.

Volvo trávilo veľa času na nabíjacích staniciach. Vodič Ballint Schnell tak počas jazdy absolvoval až 20 prestávok, pričom sa snažil, aby sa tie povinné bezpečnostné kryli s nabíjaním. Nie vždy to však bolo možné, pretože na tejto trase, napokon ako v celej Európe, neexistuje infraštruktúra pre nabíjanie elektrických kamiónov. Schnell sa preto musel deliť o nabíjačky pre bežné elektromobily. Lenže nabiť batériu kamióna, ktorá má minimálne sedemkrát väčšiu kapacitu, zaberie oveľa viac času. Schnell navyše priznal, že bol často konfrontovaný s obsadenými nabíjačkami, čo efektivitu prepravy výrazne znižovalo.

Scania - projekt autonómnych kamiónov Čítajte viac Scania má odvahu. Na cesty už pustila autonómne kamióny. Vodič len dozoruje

K niektorým nabíjačkám sa navyše s obrovským ťahačom dá dosť len veľmi ťažko alebo vôbec. Jednoducho, výrobcova kamiónov sa môžu roztrhať, aby vyvinuli a vyrobili ako-tak použiteľné elektrické úžitkové autá a presvedčili dopravcov o ich zmysluplnosti, no pokiaľ nebude funkčná samostatná nabíjacia infraštruktúra pre elektrické „trucky“, je to boj s veternými mlynmi. Pocit, že pri tejto jazde ušetrilo Volvo FH Electric viac ako tri tony CO2, je slabou náplasťou na nevýhody, ktoré zatiaľ s elektrickými ťahačmi súvisia. Dopravcov, pre ktorých sú čas a náklady kľúčovými faktormi, elektrické kamióny bez infraštruktúry presvedčia len veľmi ťažko.

Tesla Semi - 2022 Čítajte viac Hekeri odhalili to, čo chcela Tesla pri kamiónoch utajiť. Ich nosnosť

© Autorské práva vyhradené

127 debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #elektrický kamión #Volvo FH #Volvo FH Electric
Články podľa značiek