
Ako sa hovorí, papier znesie všetko. Zdá sa, že je to aj prípad rozhodnutia Európskej únie o zákaze predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Mnoho expertov sa totiž domnieva, že tento termín je šibeničný, alebo že takú rozsiahlu transformáciu za dvanásť rokov nemožno stihnúť. Potvrdzuje to aj aktuálny globálny prieskum Automotive Manufacturing Outlook, ktorý si objednala spoločnosť ABB Robotics, jeden z najväčších dodávateľov priemyselných robotov do automobilového priemyslu.

Štúdia oslovila 600 expertov z autobranže, od výrobcov áut a dodávateľov na všetkých úrovniach manažmentu až po kľúčových odborníkov z logistiky, vývoja a predaja. A to z celého sveta. Politikov ich názor nepoteší. Až 59 % respondentov sa domnieva, že prechod na výrobu čisto elektrických vozidiel nie je možné dosiahnuť v rámci súčasných legislatívnych lehôt. Z toho 18 % to úplne vylučuje. Len 11 % z opýtaných sa jasne vyjadrilo, že legislatívne ciele pre prechod k elektromobilom v rokoch 2030 až 2040 (podľa regiónu) sú reálne.

Dôvody tejto skepsy sú známe. Až 26 % uviedlo ako hlavný dôvod nedostatočnú infraštruktúru a jej kapacitu, 17 % sa domnieva, že rozšíreniu zabránia vysoké ceny elektromobilov a 19 % pripadá na problémy v dodávateľskom reťazci batérií. Pri otázke o udržateľnosti výroby boli však lídri pozitívnejší, pričom 80 % predpovedá, že je dosiahnuteľná. „Prieskum potvrdzuje, že výroba a dodávateľské reťazce sú pod veľkým tlakom. Okrem toho sú tu problémy v dostupnosti a nákladoch na pracovnú silu a v tom, ako rýchlo je ju možné rekvalifikovať,“ povedal automobilový analytik Daniel Harrison.