Expert spočítal, koľko nabíjačiek nahradí jednu čerpaciu stanicu. Číslo je šokujúce

Nemecký profesor Michael Bargende sa trochu pohral s číslami. Kalkuloval, koľko nabíjačiek by bolo potrebných v letnej sezóne, aby nahradili klasické diaľničné „pumpy“. Jeho výpočty sú alarmujúce.

30.05.2023 16:00
elektromobil - nabíjanie Foto:
Na nemeckej diaľničnej čerpacej stanici je približne 12 čerpacích stojanov. Každý z nich dokáže za jednu minútu dopraviť do nádrže 35 litrov paliva. Pri elektromobiloch je to oveľa komplikovanejšie.
debata (159)

Väčšina majiteľov elektromobilov nabíja svoje elektrické autá doma. To je veľká výhoda, pretože klasické auto doma nenatankujete. Neplatí to však o dlhých cestách, napríklad tých dovolenkových, kde sa elektromobilisti nevyhnú nabíjaniu na verejných rýchlonabíjacích staniciach s výkonom od 50 do 350 kW. Čo by sa teda stalo, ak by z ciest celkom vymizli autá na benzín a naftu a všetci by sme počas prázdnin vyrazili s elektromobilmi kdesi na juh Talianska, Chorvátska alebo do Španielska. Koľko nabíjacích staníc a aký výkon by sme potrebovali na to, aby sme do cieľa dorazili bez čakania na voľnú nabíjačku. Presne to spočítal profesor Michael Bargende, bývalý šéf sekcie pre automobilové pohony v Automobilovom inštitúte v Stuttgarte.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Boja sa Číny. Francúzi chcú, aby boli dotované len ‘európske‘ elektromobily

Hneď na začiatku tvrdí, že súčasný prístup k nabíjacej infraštruktúre je absolútne nedostatočný. Vychádza z toho, že výkon čerpadla je asi 35 litrov benzínu alebo nafty za minútu. To predstavuje 18 MW energie. Keďže elektromotory v elektromobiloch majú trojnásobnú činnosť ako spaľovacie motory, na rovnaký efekt by stačilo šesť megawattov. Pri priemernom nabíjacom výkone 120 kW to však stále znamená, že na výmenu jedného palivového čerpadla je potrebných 50 nabíjacích staníc. Pri typickej diaľničnej čerpacej stanici, ktorá má 12 stojanov, by teda musel byť výsledný počet nabíjačiek 600! Hoci sa málokedy stáva, že čerpacie stanice sú plne obsadené, aj pri 25 % vyťaženosti by muselo byť k dispozícii namiesto jedného čerpacieho stojana 10 nabíjačiek.

Elektromobilita Čítajte viac Aké mýty kolujú o elektromobiloch? Majú svoje výhody, ale aj slabiny

Do počtov sa pustil aj Axel Niesing, prevádzkovateľ čerpacích staníc na severe Nemecka. Tvrdí, že priemerne dôjde na čerpacej stanici k 60 tankovaniam za hodinu. Ak predpokladáme, že priemerný dojazd s 30-litrovou zásobou paliva je 400 km a elektromobil spotrebuje okolo 20 kWh na 100 km, potom by sa auto približne s rovnakým dojazdom dalo nabiť do pol hodiny výkonom 150 kWh. Na nabitie 60 vozidiel za hodinu by sme teda potrebovali podľa Niesinga približne 30 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW alebo asi 12 staníc s výkonom 350 kWh. To zodpovedá príkonu 4,5 MW. Ďalší expert Leonard Birnbaum, šéf siete e.ON, vypočítal, že 30 MW čerpacia stanica spotrebuje toľko energie ako mesto s 30 000 obyva­teľmi. Do elektrickej siete by tak „padli z neba“ malé mestá. A nebolo by ich málo.

Švédsko - nabíjateľná diaľnica Čítajte viac Švédi postavia prvú elektrodiaľnicu na svete. Autá bude nabíjať počas jazdy

Birmbaum tvrdí, že ak by pozdĺž diaľnic vyrástli každých 60 km takéto 30-megawattové nabíjačky, bolo by to podobné, akoby v Nemecku pribudlo 400 malých miest. Jedna vec je teda istá. Ak by mala Európska únia plne elektrifikovať dopravu, bude si to vyžadovať mnohonásobne viac priestoru, energie, surovín a materiálov, ako spotrebuje súčasná infraštruktúra pre autá so spaľovacími motormi. Nová veľká elektrická infraštruktúra na obrovských plochách s novými stovkami kilometrov káblov a transformátormi však nebýva často zahrnutá do CO2 bilancie pri porovnaní elektrických áut so spaľovacími. Keď však táto infraštruktúra nebude napredovať, budú si musieť dávať majitelia elektromobilov veľký pozor na to, či majú vôbec šancu doraziť do cieľa.

© Autorské práva vyhradené

159 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjanie elektromobilu
Články podľa značiek