Boja sa Číny. Francúzi chcú, aby boli dotované len ‘európske‘ elektromobily

Aby sa vyhli obvineniu z protekcionizmu, Francúzi chcú sledovať uhlíkovú stopu výroby elektromobilov a na jej základe rozhodovať o dotáciách.

24.05.2023 14:00
elektromobil - nabíjanie Foto:
Francúzi chcú udeľovať dotácie na elektromobily podľa uhlíkovej stopy ich výroby.
debata (2)

Európanov pred niekoľkými mesiacmi začal znervózňovať americký protekcionistický systém dotácií na nákup elektrických áut, ktoré budú udeľované len elektromobilom s batériami a určitým percentom komponentov vyrábaných v USA. Hrozila dokonca obchodná vojna a súdny spor.

Po novom chcú Európania – v prvom rade Francúzi – urobiť to isté. Začínajú sa totiž báť dovozu lacných elektromobilov z Číny. Prvou lastovičkou je MG4 Electric, ktoré svojou cenou „podlieza“ európskych konkurentov ako VW ID.3 alebo Renault Megane e-Tech, aj keď treba priznať, že nie tak výrazne, ako sme pôvodne čakali. Na príchod skutočne lacných elektromobilov z Ázie sa ešte len čaká, sľubuje ich niekoľko čínskych automobiliek, napríklad Nio.

electric Čítajte viac Divný nápad: Američania chcú dotovať len elektromobily s americkými batériami

Nervózni sú z toho nielen Nemci, ale aj Francúzi. Tí sa rozhodli Európu pred čínskym vplyvom ochrániť a chcú tak urobiť šalamúnsky – ako inak, cez ekológiu. Výhodou Číny je, že má lacnú energiu, lacné zdroje a lacnú pracovnú silu – preto dokáže ponúkať elektrické autá za podstatne nižšie ceny, než európske automobilky. Preto francúzsky prezident Emmanuel Macron vo svojom prejave, v ktorom predstavil svoju stratégiu na „urýchlenie reindustrializácie“ krajiny, oznámil aj reformu ekologického bonusu (dotácie) na nákup elektrického vozidla s cieľom „zohľadniť uhlíkovú stopu“ krajiny.

To znamená, že do úvahy bude braný celý výrobný proces auta, v ktorom by mala väčšia časť energie pochádzať z ekologicky šetrných, respektíve obnoviteľných zdrojov. To je pre Čínu, spoliehajúcu sa predovšetkým na uholné elektrárne, nesplniteľná podmienka. Problém to však môže predstavovať aj pre Teslu, ktorá vyrába v Nemecku zatiaľ len Model Y a aj pre niektoré európske automobilky, ktoré výrobu elektromobilov alokovali práve do Číny.

Nio-ES8-export-Shanghai-Waigaoqiao-Port-1024x576 Čítajte viac Čínske automobilky už nakupujú megalode. Chystajú sa do Európy

„To neznamená, že zavádzame protekcionizmus, ale nechceme použiť peniaze francúzskych daňových poplatníkov na urýchlenie neeurópskej industrializácie,“ vysvetli Macron, ktorý zároveň dodal, že už od júla 2024 bude Francúzsko pri verejných zákazkách sledovať pôvod energie a „prestane neeurópske krajiny financovať francúzskymi verejnými zákazkami“.

Ako by malo presne posudzovanie využívania ekologickej energie pri výrobe áut prebiehať, zatiaľ jasné nie je, no Francúzi tvrdia, že už na to majú vypracovanú komplexnú posudzovaciu schému a zverejnia ju onedlho. Na jej základe by mali mať nárok na dotácie (respektíve získať väčšie dotácie) výlučne výrobcovia, vyrábajúci autá ekologicky šetrným spôsobom. Ako bude schéma vyzerať, sa uvidí. Príliš diskriminačná by proti čínskym výrobcom nemala byť, pretože Európa si momentálne otvorenú obchodnú vojnu s Čínou v oblasti výroby elektromobilov a batérii dovoliť nemôže, pretože je v tejto oblasti na Číne do veľkej miery závislá.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #obchodná vojna #protekcionizmus #dotácie na elektromobily #výroba elektromobilov
Články podľa značiek