Poľsko sa pre úniovú normu, ktorá od roku 2035 prakticky znemožní predaj nových benzínových a naftových áut, v najbližších dňoch obráti na Súdny dvor Európskej únie. V rozhovore s poľskou rozhlasovou stanicou Radio ZET to povedala ministerka životného prostredia Anna Moskwová. Ministerka kritizuje, že krajiny únie o prijatí normy rozhodovali kvalifikovanou väčšinou. „Toto rozhodnutie sa malo opierať o jednomyseľnosť, pretože má vplyv na energetický mix,“ povedala. „S týmto dokumentom a mnohými ďalšími obsiahnutými vo Fit for 55 pôjdeme k Súdnemu dvoru EÚ,“ dodala.
Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy
Čítajte viac Izera: Poliaci predstavili prvé elektromobily ‘na uhlie‘Balík klimatických noriem označovaný ako Fit for 55 má priblížiť EÚ k cieľu znížiť do roku 2030 emisie skleníkových plynov aspoň o 55 percent oproti roku 1990. Poľsko podľa Moskwovej chce, aby úniový súd rozhodol, že dvadsaťsedmička všetky tieto rozhodnutia prijala v rozpore s pravidlami, a preto neplatia. Zároveň dúfa že sa k iniciatíve Poľska pridajú aj ďalšie krajiny únie. Samozrejme, Poľsko je tiež spolu s Nemeckom, Talianskom, Českom, Francúzskom, Maďarskom, Rumunskom a so Slovenskom vo frakcii štátov, ktoré sa rozhodli blokovať aj emisnú normu Euro 7, ktorá by mala začať platiť v roku 2025.
Čítajte viac Nemecko sa vzbúrilo. Vytvára blok proti zákazu ‘spaľovákov‘Reakcii Poľska sa ani netreba čudovať. Jeho energetický mix je doslova hrozivý. Až 73 % elektrickej energie sa v tejto krajine vyrába z čierneho alebo hnedého uhlia. Na veternú energiu pripadá iba deväť percent. Každý elektromobil, ktorý by za takýchto okolností v Poľsku jazdil, by za sebou nechával obriu uhlíkovú stopu. Paradoxom ale je, že poľská vláda, hoci nesúhlasí so zákazom predaja áut so spaľovacími motormi, finančne podporuje projekt novej poľskej automobilky, presnejšie elektromobilky Izera. Tá má začať vyrábať prvé elektromobily na čínskej platforme v roku 2025.