
V budúcnosti budú v kamiónovej doprave pravdepodobne súťažiť batérie s vodíkom. Každá z technológií má svoje za aj proti, hoci na efektivitu klasických nákladných áut s naftovými motormi zatiaľ žiadna z nich nemá. Obe sú drahšie, majú kratší dojazd a chýba aj nabíjacia či vodíková infraštruktúra. Kým vodíkové kamióny už jazdia, tých elektrických je pomenej. Veď Tesla dodala prvé ťahače Semi, predstavené roku 2017, až koncom roka 2022. Dáta, ktoré súvisia s reálnou prevádzkou, sú preto pomerne vzácne. Teraz tu však také máme, pretože Spoločnosť Pepsico, ktorá si od Tesly objednala ťahače Semi a v súčasnosti ich má vo flotile 21, sa zapojila do programu Run On Less, organizovaného Severoamerickou radou pre efektívnosť nákladnej dopravy (NACFE).

Tri ťahače boli vybavené telematickou technológiou, ktorá zaznamenáva údaje o nabíjaní a jazde, aby bolo možné presne zistiť, čo tieto kamióny zvládnu. Testovanie prebieha len pár dní, no už ukázalo, čo všetko Semi dokáže. Prvý deň boli na ceste tri kamióny Tesla, ktoré rozvážali náklad pre Pepsico zo Sacramenta. Kamión 1 absolvoval 335 míľ (539 km) na jedno nabitie, pričom deň zakončil so 17,5 % rezervou v batérii. Kamión 2 dosiahol prešiel 227 míľ (365 km) na jedno nabitie, pričom v jeho batérii zostávalo 27 %, čo naznačuje, že mohol ťahať ťažší náklad alebo prekonávať stúpanie. Tretí kamión si trúfol až na 377 míľ (606 km), no siahol si na dno, pretože do cieľa dorazil len s 1,6 percenta zvyšnej energie.

Kamión 3 bol hviezdou, pretože po niekoľkých hodinách nabíjania sa opäť vydal na cestu a za deň najazdil celkovo 545 míľ (877 km). Nákladné vozidlá 1 a 2 si odkrútili celkovo 416 míľ (670 km), respektíve 376 míľ (538 km), pričom každé z nich si po prvej jazde vyžiadalo krátku dobu nabíjania. Druhý deň dosiahlo 1. vozidlo 334 míľ (537 km) so zostávajúcimi 20 % batérie. Vozidlo 2 si počínalo ešte lepšie, keď na jedno nabitie najazdilo 359 míľ (577 km) s 19% rezervou kapacity. Kamión 3 najazdil za deň celkovo 411 míľ (661 km), pričom musel byť raz nabitý. To všetko sú slušné čísla, ale nedosahujú sľuby Tesly, ktorá tvrdila, že Semi dokáže prejsť na jedno nabitie až 805 km s nákladom do 37,2 tony.

Pepsico si svoje novinky vo flotile nákladných áut zatiaľ chváli. Väčšina z nich však operuje do vzdialenosti 160 km. Pepsico v Sacramente muselo pre ich prevádzku vybudovať štyri jednosmerné nabíjačky s výkonom 750 kW, ktoré sú určené len pre kamióny Tesla. Na takejto nabíjačke je schopná Tesla Semi doplniť energiu z 10 na 90 % za 20 až 30 minút. Nabíjačky musia mať tiež vlastné sieťové pripojenie s výkonom 3 MW. Podľa Pepsica majú kamióny priemernú spotrebu 1,1 až 1,7 kWh na kilometer. Podľa toho si môžete urobiť obraz o tom, aké obrovské akumulátory tento elektrický kamión potrebuje, aby dokázal absolvovať trasu dlhú 500 alebo 600 km.

