Green NCAP: Ktoré autá sú najčistejšie? Ekohviezdou je vraj Dacia Spring

Je to paradox. Elektrická Dacia Spring je podľa bruselskej organizácie Green NCAP autom s najnižším dosahom na životné prostredie. Ako ale vieme, podľa Euro NCAP zároveň aj tým najmenej bezpečným. Pozrite si výsledky merania „čistoty“ 68 áut. Vedú síce elektromobily, ale najčistejším autom so spaľovacím motorom je diesel.

28.03.2024 06:00
debata
Dacia Spring je najzelenším autom planéty.... Foto: Dacia
Dacia Spring Electric - 2021 Dacia Spring je najzelenším autom planéty. Dosiahla to však len vďaka kompromisom v bezpečnosti, vo výkone, v dojazde a úžitkových vlastnostiach.

Bruselská organizácia Green NCAP zverejnila celkové hodnotenie ekologickosti áut za rok 2023. Podľa sprísnenej metodiky, ktorá vstúpila do platnosti v roku 2022, otestovala zatiaľ 68 áut, medzi ktorými boli zastúpené všetky druhy pohonov. Konkrétne 38 benzínových modelov, z toho 10 mild-hybridov, šesť hybridov, dva plug-in hybridy a jeden LPG, a tiež osem naftových áut a 22 čistých elektromobilov. Ako vieme, Green NCAP posudzuje autá v troch disciplínach – indexe čistého vzduchu, indexe skleníkových plynov a v energetickej účinnosti pohonu.

Výfuk, emisie Čítajte viac To snáď nie. Greenpeace označil Suzuki a Toyotu za najšpinavšie automobilky

Ako to dopadlo? Po zrátaní všetkých bodov sa na absolútne čelo rebríčka vlaňajších testov dostala elektrická Dacia Spring. Spring, podobne ako iné elektrické vozidlá, dosiahla maximálne výsledky v indexe čistého vzduchu, ale dosiahla aj najvyšší výsledok Green NCAP v indexe skleníkových plynov a doteraz nevídaných 9,8 v indexe energetickej účinnosti. Kompaktný mestský crossover vďaka čisto elektrickému pohonu a nízkej hmotnosti získal plný počet bodov v troch zo štyroch testov. Green NCAP navyše mimoriadne ocenilo, že pri nabíjaní končí až 89 % energie odoberanej z elektrickej siete v batérii, takže môže byť použitá na pohon. To znamená celkovo vysokú efektivitu pohonu.

Sláva z ekológie rýchlo vybledne pri pohľade na... Foto: Euro NCAP
Dacia Spring - Euro NCAP 2021 Sláva z ekológie rýchlo vybledne pri pohľade na výsledok crashtestu, kde Dacia Spring získala od Euro NCAP len jednu jedinú hviezdičku. Takto by asi zelená budúcnosť vyzerať nemala.

„S týmto výsledkom nastavuje Dacia nový štandard v priemysle. Rozhodla sa postaviť elektrické supermini, ktoré svojím dizajnom reaguje na potreby spotrebiteľov, ale aj na výzvy udržateľnosti našej planéty. Výsledkom je zelené a ekologické vozidlo. S týmto modelom predbehla Dacia mnohých výrobcov v oblasti dosahov na životné prostredie,“ nadchýna sa na jej adresu Alexandar Damyanov, technický šéf Green NCAP. Spring si zapísal celkové hodnotenie 9,9 pred čínskym BYD-om Dolphin (9,8), aerodynamickým Hyundaiom Ioniq 6, Teslou 3 a VW ID.7, ktoré dosiahli zhodné skóre 9,8.

Najzelenším autom so spaľovacím motorom je... Foto: Pravda, Martin Domček
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022) Najzelenším autom so spaľovacím motorom je dieselový Ople Mokka so 4-Valcom 1,5 CDTI. Naftové motory teda ešte nepovedali posledné slovo.

Na päť hviezdičiek stačili aj ďalšie elektromobily, ako napríklad Audi Q4 e-tron, BMW i4, Nio eT7, Škoda Enyaq, Renault Mégane E-Tech, Cupra Born, Nissan Ariya a VW ID.5, ale mierne horšie skóre má na svedomí vyššia spotreba na diaľnici a tiež pri teplotách nižších ako sedem stupňov Celzia. Pri Renaulte Kangoo E-Tech, ktorý je zatiaľ jedinou testovanou elektrickou dodávkou, prekvapila expertov nízka účinnosť nabíjania, len 84 %, čo znamená, že za zvyšných 16 % energie, ktorú odoberiete pri nabíjaní, síce zaplatíte, ale do batérie sa vám nedostane. Za elektromobilmi sa z áut so spaľovacími motormi umiestnil najlepšie čínsky plug-in hybrid Lynk & Co 01 so známkou 6,1, ktorý si pomáha batériami.

Najekologickejším benzínový autom je miniatúrna... Foto: Toyota
Toyota Aygo X - 2022 Najekologickejším benzínový autom je miniatúrna Toyota Aygo X. Aj tu ale platí, že jej nízka spotreba ide na úkor priestoru či výkonu.

To ale znamená stratu až dvoch hviezdičiek. Štyri nedostalo žiadne vozidlo, ktoré tankuje nejaký druh paliva. Tri hviezdičky má aj Ford Puma 1.0 Ecoboost Flexifuel, upravený na spaľovanie etanolu. S touto technológiou je však skutočnou raritou. A tak považujeme za skutočného víťaza medzi autami so spaľovacími motormi Opel Mokka 1,5 Blue DCTI s naftovým štvorvalcom bez akejkoľvek elektrifikácie. Mokka bola dokonca čistejšia ako najčistejšie čisto benzínové auto – miniatúrna Toyota Aygo X. Z dieslov si dobre viedol napríklad aj Mercedes-Benz E 300d 4Matic, ktorý mal najlepší výsledok v indexe čistého vzduchu, ale jeho skóre pokazila vyššia spotreba a teda aj vyššie emisie CO2.

Ekologickým postrachom sa stal benzínový pikap... Foto: Ford
Ford Ranger Raptor - 2023 Ekologickým postrachom sa stal benzínový pikap Ford Ranger Raptor. Ani sa niet čomu čudovať.

Na konci rebríčka s dvoma alebo jednou hviezdičkou nájdeme zväčša výkonné, ale „smädné“ benzínové autá. Napríklad pikap Ford Ranger Raptor, Genesis GV 70, ale aj Subaru Outback s atmosférickým 4-valcom. Čo je ale prekvapivé, zlé výsledky majú aj niektoré naftové SUV. Spomeňme Range Rover D350, ale aj naftové MPV Hyundai Staria. A veľmi neoslnili ani maloobjemové 3-valce, napríklad v Peugeote 308 1,2 Pure Tech. Vráťme sa ale ešte k Dacii Spring. Jej víťazstvo má totiž vysokú daň. Spring je so ziskom jedinej hviezdičky v crashtestoch Euro NCAP zároveň aj jedným z najmenej bezpečných sériových áut planéty. Takže ekológia ide v tomto prípade na úkor ochrany posádky.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Elektromobily vraj čaká bod zlomu. Podobne ako ‘mikrovlnky‘

Nízka spotreba energie, v ktorej Spring exceloval, nie je tiež zadarmo. V porovnaní s takou Teslou 3 je totiž rumunský elektromobil výrazne menší, má štvrtinový dojazd a šesťkrát nižší výkon, čo limituje jeho použitie. Tvrdiť preto, že takto by mala vyzerať zelená budúcnosť áut alebo že Dacia má náskok pred konkurenciou, by bolo naozaj zavádzajúce. Niet pochýb, že aj Tesla, Kia, Nio či Hyundai by dokázali postaviť podobne „zelený“ elektromobil. Možno to ale neurobili práve preto, že odmietajú kompromisy v bezpečnosti, dojazde a v úžitkových vlastnostiach. Myslíme si, že metodika Green NCAP má stále veľa nedostatkov. Nehovoriac o tom, že do výsledkov nezapočítava emisie pri výrobe áut. To by sa v tabuľkách elektromobily asi razom prepadli na spodné priečky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Green NCAP #ekológia áut
Články podľa značiek