
Nemecké úrady skúmajú štvorvalcové motory s objemami 1,6 a 2,2 litra, ktoré plnia emisnú normu Euro 5 a Euro 6. Ide o pohonné jednotky vyrábané od roku 2014. Mitsubishi má v súčasnosti v predaji už len jeden model s naftovým motorom, ktorým je pracovný pick-up L200. Jeho pohonná jednotka využíva na znižovanie emisií okrem filtra pevných častí aj selektívnu katalytickú redukciu.
Nemci vyzývajú majiteľov dotknutých áut, aby sa obrátili na políciu. Vozidlám totiž hrozí, že prídu o technický preukaz. Analytik spoločnosti Bloomberg Intelligence Tatsuo Yoshida uviedol, že prípadná zvolávacia akcia sa môže týkať 400-tisíc automobilov. Automobilku to môže stáť 250 až 330 miliónov eur.
Zatiaľ nie je jasné, koľko dotknutých vozidiel sa nachádza na Slovensku. „Spoločnosť Mitsubishi Motors bola informovaná o inšpekcii v nemeckom zastúpení, rovnako ako v európskych výskumných a vývojových centrách, ktoré majú sídlo v Nemecku. V tejto fáze nie sú známe žiadne ďalšie informácie. Mitsubishi bude, samozrejme, spolupracovať a prispievať k vyšetrovaniu,“ informuje automobilka vo svojom oficiálnom stanovisku.
Japonská automobilka má okrem malého počtu modelov s naftovými motormi aj relatívne malý trhový podiel v Európe. Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) dosiahla automobilka v minulom roku trhový podiel 0,9 percenta. V roku 2019 Mitsubishi v Európe zaznamenalo 138 003 nových registrácií, čo predstavuje medziročný nárast o 3,4 percenta.
Vyšetrovatelia prehľadali aj kancelárie dodávateľskej spoločnosti Denso, ktorá informovala, že s vyšetrovacími orgánmi spolupracuje. Na zozname „navštívených“ je aj Continental. Ten má podľa vlastných slov vystupovať ako svedok.
Vyšetrovanie môže navyše viesť k ďalšiemu napätiu v aliancii, ktorej súčasťou je Mitsubishi spolu s Renaultom a Nissanom. Aliancia prechádza vnútorným napätím po tom, čo bol z finančných podvodov obvinený jej šéf Carlos Ghosn. Dôveru medzi partnerov nepriniesol ani jeho útek z Japonska do Libanonu v puzdre na aparatúru, ktorý ho mohol stáť až pätinu jeho majetku.
Problémy nemeckej automobilky Volkswagen, ktoré pripomínajú tento prípad, znamenali koniec éry naftových motorov v Európe. Od prevalenia škandálu verejnosť vníma naftové agregáty ako neekologický pohon. Nemecký škandál odhalili americké regulačné úrady. Volkswagen do svojich naftových pohonných jednotiek plniacich emisnú normu Euro 5 inštaloval ilegálne zariadenie, ktoré sa aktivovalo v prípade emisných testov. Pri jeho činnosti mala pohonná jednotka znížený výkon a produkovala menej emisií. V reálnej premávke produkovali agregáty viac emisií. Problém sa celosvetovo týkal 11 miliónov automobilov.
Zatiaľ nie je jasné, či ide o zariadenie fungujúce na rovnakom princípe. Rovnako nie je oficiálne potvrdená ani jeho prítomnosť na palube naftových vozidiel značky Mitsubishi. V prípade preukázania podvodu by však automobilka čelila strate dôvery zo strany zákazníkov a takisto finančným stratám v podobe zvolávacích akcií a prípadných pokút a odškodnení zákazníkov.