O tom, že automobilový priemysel v Európe tvrdo zasiahla koronakríza, nepochybuje nikto. A ukazujú to aj už zverejnené štatistiky predaja za uplynulý rok. Za celý rok 2020 sa predaj osobných áut v Európskej únii (EÚ) prepadol o 23,7 % na 9,9 milióna kusov. To bol najstrmší pokles dopytu v histórii týchto štatistík.
Všetkých 27 trhov EÚ zaznamenalo v roku 2020 dvojciferný pokles predaja áut. Ďalšou ranou je pre ne zrušenie tzv. emisnej výnimky, čo značí, že v tomto roku hrozia veľkým koncernom za nedodržanie flotilových emisií pokuty v ráde stoviek miliónov eur.
Obchodná vojna, koronakríza a zlé počasie
A aby toho nebolo málo, najnovšie ich trápi nedostatok polovodičov, kvôli ktorému musia v niektorých závodoch utlmovať a dokonca úplne prerušovať výrobu. Ide o nedostatok polovodičových súčiastok. Ich dodávatelia, ako napríklad spoločnosť NXP Semiconductor, presmerovali po spomalení výroby áut v priebehu minulého roka elektronické komponenty do iných odvetví.
Napríklad do výroby notebookov či smartfónov, po ktorých bol počas pandémie, keď začali ľudia pracovať doma, obrovský dopyt. A k tomu sa pridal ďalší problém, súvisiaci s počasím. Podľa Nemeckej agentúry pre minerálne zdroje (DERA) bolo v Číne nedávno zatvorených dvadsať závodov na silikón. Jedným z dôvodov je údajné dlhšie sucho v určitých regiónoch, čo malo za následok pokles výkonu vodných elektrární. A aby toho nebolo málo, k zhoršeniu situácie ďalej prispela obchodná vojna medzi USA a Čínou. V rámci sankcií totiž bývalý americký prezident zaradil na „čiernu listinu“ hneď niekoľko veľkých čínskych závodov na výrobu polovodičov.
Automobilový priemysel sa ale zotavuje rýchlejšie, ako sa predpokladalo, a tak mu čipy teraz chýbajú. O tomto probléme sme písali viac v článku Ďalšia rana pre automobilky. Výrobu brzdí nedostatok čipov!.
Pred pár dňami (15. januára) sme zisťovali, nakoľko sú na túto krízu pripravené slovenské automobilky a či im hrozia problémy. Vtedy všetky svorne tvrdili, že problém považujú za vážny, sledujú ho, no bezprostredne ich neohrozuje. Ich vyjadrenia si môžete prečítať v článku Ohrozuje výrobu áut na Slovensku nedostatok procesorov? Chýbajú na celom svete
Problém narastá
Teraz to však vyzerá tak, že problém je oveľa vážnejší, než tvrdili. Polovodičová kríza totiž dopadla na Európu plnou silou a niektoré automobilky sú dokonca nútené úplne zastaviť výrobu. Ford oznámil, že od pondelka 25. januára až do 19. februára úplne zastaví výrobu v závode Saarlouis v nemeckom Sársku. Tam sa pritom vyrába Ford Focus – najpopulárnejší model Fordu v Európe. Hlavným dôvodom je nedostatok polovodičových súčiastok.
Z rovnakého dôvodu zastavuje na desať dní výrobu závod automobilky Mercedes-Benz v maďarskom Kecskeméte. Výrobný závod Audi v Győri kvôli nedostatku procesorov pokračuje vo výrobe nadchádzajúce dva týždne iba v jednej zmene, pričom vo všetkých výrobných závodoch tejto skupiny obmedzujú výrobné kapacity. Dodala, že koncern Volkswagen intenzívne pracuje na čo najskoršom vyriešení tohto problému.
Ten už taktiež oznámil, že vo Wolsburgu zredukuje výrobu pre nedostatok polovodičov. Zamestnanci, ktorí v závode vo Wolfsburgu vyrábajú modely Tiguan, Touran a Tarraco, budú mať skrátenú pracovnú dobu, čiastočne prechádzajú na tzv. kurzarbeit. Obmedzená bola aj výroba Golfu.
V problémoch je aj mladoboleslavská fabrika Škody, niektoré závody mimo EÚ, patriace Nissanu, koncernu FCA, Toyoyte a Honde a výrobu obmedzuje aj Subaru. Japonská automobilka oznámila, že v januári zníži výrobu svojich áut rádovo o tisíce vo fabrikách v Japonsku a USA.
Doteraz sa kvôli nedostatku polovodičov nevyrobila približne 200-tisíc áut, ktoré už mali putovať k svojim zákazníkom. A analytici si myslia, že tento problém môže pretrvávať rádovo ešte niekoľko týždňov, čo bude znamenať nielen veľké predĺženie čakacích dôb na niektoré modely, ale aj reálne straty pre automobilky, ktoré budú rátať v stovkách miliónov eur.