Fiat New 500: Elektrický nástupca je totálny prepadák. Sú ho plné sklady

Keď Fiat predstavil vlani v marci elektrickú päťstovku, tvrdil, že ročne z nej predá 80 000 kusov. Realita je však dramaticky odlišná.

16.04.2021 16:00
debata (7)
Predaje elektrickej päťstovky sú osemnásobne... Foto: Fiat
Fiat New 500 3+1 - 2021 Predaje elektrickej päťstovky sú osemnásobne nižšie, ako Fiat predpokladal. A nejde len o pandémiu.

Zdá sa, že rozhodnutie Fiatu nahradiť jeho bestseller Fiat 500, ktorý vyrába prakticky bez zmien už 14 rokov, celkom novou päťstovkou s výlučne elektrickým pohonom, je samovraždou talianskej automobilky. Elektrický nástupca je síce pôvabným a nepochybne moderným autom, no má jednu veľkú chybu. Kým klasický Fiat 500 kúpite s benzínovým motorom od 10 990 eur, na najlacnejšiu elektrickú náhradu potrebujete minimálne 23 800 eur. To je viac ako dvojnásobok. Zvlášť v kategórii malých áut, ktoré sú citlivé na cenu, je tento rozdiel neospravedlniteľný. Je to auto pre úplne iných zákazníkov, rozhodne nie pre tých, ktorí si Fiat 500 doteraz kupovali. V žiadnom prípade nemôže zastúpiť úlohu svojho predchodcu.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Výroba áut je v Taliansku trikrát drahšia ako inde v Európe!

Aj preto sa vízie Fiatu, ktorý plánoval predávať 80 000 elektrických päťstoviek ročne, zdali fikciou, či skôr baláznovstvom. Realita to len potvrdzuje. Našťastie Fiat stále nestiahol z montážnych liniek klasickú päťstovku, pretože inak by bol pravdepodobne už po smrti a nepomohol by mu ani „veľký brat“ – koncern Stellantis. Dnes už totiž môžeme porovnať predaje Fiatu 500 aj jeho elektrického nástupcu. Dáta ukazujú v plnej nahote fiasko talianskej stratégie. Od júna minulého roka, keď automobilka naplno spustil predaj New 500, si do konca februára tohto roku si elektrická verzia zaknihovala len 10 000 zákazníkov, kým klasický Fiat 500 viac ako 100 000. To je naozaj úbohý výsledok, aj keď vezmeme do úvahy vplyv koronakrízy.

Fiat New 500 3+1 - 2021 Čítajte viac Šok: Elektrický Fiat New 500 vraj môže mať aj diesel!

Čo je však pre Fiat ešte komplikovanejšie, za ten čas vyprodukoval 32 000 elektrických áut, takže zvyšných 22 000 sú skladové ležiaky, ktoré budú ešte poriadne dlho čakať, kým sa na ne dostane rad. Preto Fiat v nasledujúcom období obmedzí výrobu. Napríklad budúci týždeň, pôjde výroba New 500 na jednu zmenu. Predpovedať scenár po tom, čo definitívne zastaví výrobu benzínových verzií, nie je asi ťažké. Uvidíme, ako na situáciu zareaguje šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares, ktorý je známy svojím rezervovaným prístupom k elektromobilom. Fiat New 500 je totiž v koncernovej ponuke úplne nadbytočným elektromobilom, navyše postaveným na autonómnej platforme, ktorú nevyužíva žiaden iný model. To jeho výrobu len a len predražuje.

Fiat New 500 3+1 - 2021 Čítajte viac Fiat New 500 3+1: DNA ostala, pribudli však jedny dvere Stellantis má pritom celú rodinu malých elektrických áut ako Peugeot e-208, Opel Corsa E alebo DS 3 E-Tense, ktoré využívajú multienergetickú platformu e-CMP, čo znamená, že môžu používať aj klasické benzínové či dokonca dieselové motory. Francúzi na to teda išli oveľa rozumnejšie. Vylúčiť sa nedá ani možnosť, že toto auto jednoducho skončí alebo bude musieť presedlať na koncernovú techniku. Záchranou by preň mohla byť konverzia na hybridný pohon. A ten vraj nemusí byť úplne vylúčený. Koncom vlaňajšieho roka totiž šéf automobilky Olivier Francois naznačil, že New 500 by sa mohlo dočkať spaľovacieho motora. Bola to priam šokujúca informácia, pretože dovtedy Fiat hovoril len o jeho čisto elektrickej budúcnosti.
Fiat 500 la Prima - 2020
Fiat 500 la Prima - 2020
+24Fiat 500 la Prima - 2020

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #Fiat 500 #Fiat #Fiat New 500
Články podľa značiek