Inmotive: Kanaďania vyvíjajú prevodovku pre elektromobily. Ako na bicykli!

Kanadská spoločnosť pracuje na originálnej prevodovke pre elektrické autá. Mala by byť jednoduchá, lacná a efektivitu zvýšiť o 15 percent. Inšpirácia pritom vychádza zo sveta bicyklov.

02.06.2021 10:00
debata
Prevodovka Ingear kanadskej spoločnosti... Foto: Inmotive
Inmotive - prevodovka Ingear Prevodovka Ingear kanadskej spoločnosti Inmotive je určená pre elektromobily a má veľmi jednoduchú konštrukciu. Podobnú ako prehadzovač na bicykli.

Výrobcovia elektromobilov v podstate tvrdia, že autá s elektrickým pohonom nepotrebujú prevodovku. Vystačia si s jediným redukčným prevodom. A v podstate majú pravdu, pretože elektromotor poskytuje vysoký krútiaci moment v prakticky celom rozsahu otáčok. Od nuly až po maximum. To je obrovská výhoda. A ich rotačný pohyb nezvyšuje s otáčkami odpory, tak ako pri spaľovacích motoroch s vratným pohybom piestov. Celkom tak to ale nie je. A vidieť to na Porsche Taycane či na Audi e-tron GT, ktoré predsa len používajú dvojstupňovú prevodovku na zadnom elektromotore.

Jeden jediný prevodový pomer je síce elegantným a najmä lacným riešením, no bez kompromisov sa nezaobíde. Konštruktéri sa musia vždy rozhodnúť, či uprednostnia akceleráciu, alebo maximálnu rýchlosť. Pretože aj elektromotor má svoje maximálne otáčky. V budúcnosti tak môžeme rátať, že viacstupňové prevodovky sa stanú súčasťou elektromobilov. Dokážu totiž zvýšiť ich dynamiku a tiež efektivitu, ktorá je pri obmedzenej kapacite batérií mimoriadne dôležitá. A keďže elektromobily sú i tak drahé, prevodovky by sa mali cenou držať poriadne pri zemi. Presne takú vyvíja kanadská spoločnosť Inmotive.

Po zaradení vyššieho stupňa umožňuje prevodovka... Foto: Inmotive
Inmotive - prevodovka Ingear Po zaradení vyššieho stupňa umožňuje prevodovka dosiahnuť vyššiu maximálnu rýchlosť. Dojazd predĺži o 15 %.

Čuduj sa svete, inšpiráciu pre lacnú a účinnú prevodovku určenú elektromobilom našiel jej šéf Anthony Wong, mimochodom nadšený cyklista, práve na svojom bicykli. Napadlo mu, že by mohla pracovať podobne ako „prehadzovačka“. A tak je základom 2-stupňovej prevodovky reťaz od spoločnosti BorgWarner, ktorá dokáže zvládať vysoké úrovne krútiaceho momentu a je príkladne tichá. Prevodovka Ingear sa nachádza v oblasti diferenciálu, ktorý je zachovaný. Zmena prevodu sa dosahuje premiestnením vonkajších ozubených segmentov buď dovnútra, alebo von z dráhy reťaze pomocou aktuátorov.

Takto pracuje prevodovka Ingear

Panther ProgettoUno - 2021 Čítajte viac Panther ProgettoUno: Takúto prevodovku ste ešte nevideli!

V kombinácii s reťazou a napínačom poskytuje Ingear prevodový pomer 2 : 1. Nižší stupeň slúži pri akcelerácii približne do rýchlosti 70 km/h, pri vyšších rýchlostiach zaradí prevodovka druhý stupeň. Systém tiež nijako neobmedzuje rekuperáciu. Výsledkom je o 15 % vyššia efektivita pohonu. To znamená, buď zachovanie dojazdu s menšími batériami, alebo predĺženie dojazdu so zachovaním pôvodnej kapacity batérií. Systém tiež zlepšuje akceleráciu a zvyšuje maximálnu rýchlosť. Výhodou je aj jednoduchosť konštrukcie. Veď prevodovka nepotrebuje spojku ani vysokotlakové čerpadlo.

Hyundai - prevodovka iMT - 2020 Čítajte viac Hyundai predstavuje revolučný ‘manuál‘. Spojka je minulosťou

Systém Ingear od spoločnosti Inmotive tiež neprodukuje žiadne straty z viacerých súčasne zaradených párov ozubených kolies a tepelné straty sú zanedbateľné. Dokonca aj energia na presun ozubených segmentov pod reťaz je minimálna v porovnaní s kontinuálnymi prevodovkami využívajúcimi reťaz alebo remeň, ktoré potrebujú na zmenu prevodového pomeru desaťtisíce newtonmetrov sily. Znie to naozaj lákavo. Najmä ak má byť prevodovka vďaka redukovanému počtu komponentov enormne odolná a lacná. Finálna verzia má vraj stáť len 108 libier, čo je približne 130 eur!

Inmotive pritom tvrdí, že ich riešenie môže byť použité od osobných áut a dodávok až po autobusy a dokonca nákladné vozidlá. Uvidíme, či sa podarí kanadskej spoločnosti uzavrieť kontrakt s niektorou z automobiliek. Samozrejme, potenciál v tejto oblasti vidia aj ďalší dodávatelia pre automobilový priemysel. Na prevodovkách pre elektrické autá už horúčkovito pracujú spoločnosti ZF, Bosch alebo rakúska Kreisel Electric. Všetky však využívajú klasický princíp automatov, čo znamená, že budú drahšie a menej efektívne.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #Inmotive #Ingear
Články podľa značiek