Simson S50: Takto ho nepoznáte. Z nemeckej legendy je parádny ‘cafe racer‘

Milovník nemeckých motocyklov Simson sa pustil do divokej úpravy legendárneho motocykla z čias socializmu. Veľa z neho neostalo, ale výsledok stojí za to.

04.06.2021 18:00
debata (1)
Asi by ste neuhádli, že základom kreácie... Foto: Stahlgut
Stahlgut - Simson S50 cafe racer Asi by ste neuhádli, že základom kreácie nemeckého úpravcu je legendárny Simson. Podľa nádrže a trojstupňovej prevodovky je však jasné, že ide o staršiu generáciu S50. K nám sa dovážal až novší Simson S51.
Jawa EV - ilustrácia 2020 Čítajte viac Jawa chystá elektrickú motorku. Príde v roku 2022

Pamätáte sa na východonemecké motocykle Simson. K nám sa začali dovážať až začiatkom osemdesiatych rokov. Išlo už o novší model S51 vyrábaný od roku 1980 do roku 1990. A v tom čase to bola poriadna bomba. Československé motocykle Jawa Mustang z Považských strojární nedokázali tejto nemeckej novinke z mesta Suhl konkurovať – dizajnom, výkonom, 4-stupňovou prevodovkou ani komfortom. Zvlášť populárny bol Simson S51 Enduro so zdvihnutým výfukom a zvýšenými riadidlami. Táto motorka s dvojtaktom s objemom len 50 ccm (2,6 kW) jednoducho nechala v spomienkach vtedajších „tínedžerov“ hlbokú stopu. Kto mal Simson, bol doslova kráľ. Jazdiť sa na nich dalo od 16 rokov.

O dôslednosti úpravy svedčia gravírované... Foto: Stahlgut
Stahlgut - Simson S50 cafe racer O dôslednosti úpravy svedčia gravírované ornamenty na viacerých komponentoch, napríklad na motore či bubnovej brzde.
Jawa 350 OHC ST - 2021 Čítajte viac Jawa 350 OHC Special ST: Česká legenda prichádza ako ‘naháč‘

A ešte viac na Simsony spomínajú vo východnej časti Nemecka, ich rodisku. História týchto motoriek siaha totiž až do roku 1975, keď sa predstavil prvý Simson S50. A ten nenechal chladným ani nemeckého úpravcu. Hovorí si Basti a napriek tomu, že časy slávy Simsonov si pamätať nemôže, je ich veľkým fanúšikom. Pod značkou Stahlgut vytvára na ich báze úpravy. Tá najnovšia stojí za to. Základom kreácie je práve starší model S50, ktorý sa radikálnym tuningom zmenil na populárny „cafe racer“. Z pôvodnej motorky naozaj veľa neostalo. Upravený bol dokonca aj rám a predná vidlica. Basti základ odstrojil, pridal mohutné „balóny“, jednoduché riadidlá a vskutku minimalistické sedadlo. Výfuk je vyvedený priamo pod ním.

Z originálu ostala len nádrž, motor a... Foto: Stahlgut
Stahlgut - Simson S50 cafe racer Z originálu ostala len nádrž, motor a reflektor. Všetko ostatné Basti odstránil alebo upravil.
Jawa 42 - 2021 Čítajte viac Jawa 42: Ďalšia indická novinka mieri k rebelom. Vyzerá parádne Dramatický vzhľad dopĺňa čierno-zelené lakovanie, gravírovanie, ktoré nájdete na motore, sedle, stúpačkách či nábojoch kolies a obrovská rozeta, do ktorej zapadá vyleštená reťaz. Čierny reflektor je lemovaný chrómom. Techniku však Basti nemenil. Trojstupňová prevodovka prezrádza príslušnosť k staršiemu typu, päťdesiatjednotka mala totiž štyri rýchlosti. Možno je to Škoda, pretože Simson produkoval od roku 1983 z typu S51 výkonnejšiu verziu S70 s väčším zdvihovým objemom. Tento motor by solitérnemu „cafe raceru“ nepochybne svedčal viac. Kým S50 poskytoval výkon 2,6 a S51 2,7 kW, sedemdesiatka prenášala na zadné koleso „plnotučných“ 4,1 kW a dosahovala rýchlosť 75 km/h namiesto šesťdesiatich. Basti však dal pred výkonom prednosť štýlu.
Stahlgut - Simson S50 cafe racer
Stahlgut - Simson S50 cafe racer
+23Stahlgut - Simson S50 cafe racer
Jawa - testy 1960 Čítajte viac Takto sa testovali Jawy pred 60 rokmi. Vydržať museli peklo

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Simson #Simson S50
Články podľa značiek