Škoda Tudor: ‘Superb Coupé‘ nemal šancu. Bol vraj príliš krásny

Štúdia Škoda Tudor z roku 2002 bola vraj taká krásna, že sa jej zľakli aj vo Wolfsburgu. Pravda je však prozaickejšia. Žiadne veľké tajomstvo neskrýva. Tento Superb Coupé to na linky namierené nikdy nemal. Škoda mala naplánovanú "rodinnú" budúcnosť. Ale o tom, že bol naozaj pôsobivý, niet najmenších pochýb.

19.06.2021 07:00
14
Tudor bol v roku 2002 skutočne pôsobivým... Foto: Škoda-Auto
Škoda Tudor Concept - 2002 Tudor bol v roku 2002 skutočne pôsobivým dôkazom schopností dizajnérov z Mladej Boleslavi. Navyše vyzeral natoľko realisticky, že takmer nik nepochyboval o jeho sériovej produkcii.

Na prelome tisícročí Škoda silnela. Socializmom doráňaná automobilka začala pod krídlami koncernu Volkswagen doslova rozkvitať. Po Felicii, poslednom „kŕči“ starých čias, prišla v roku 1996 na svet Octavia, v roku 1999 Fabia a v roku 2001 aj vlajková loď Superb, postavená na platforme čínskej predĺženej verzie Passatu. Technickému oddeleniu Škody vtedy šéfoval Wilfried Bockelmann a oddeleniu dizajnu talentovaný Thomas Ingenlath, dnes zodpovedný za tvary Volva či Polestaru. Automobilku čakal ďalší rozvoj, a tak Bockelmann oslovil Ingenlatha, aby dizajnéri navrhli ďalšie prípadné modely. Technický šéf chcel jednoducho ukázať vývojový potenciál Škody, i keď bez prísľubu sériovej produkcie.

Škoda Enyaq iV Coupé - prototypy 2021 Čítajte viac Škoda Enyaq iV ‘GT‘: Elektrické SUV-kupé sa blíži. Prototypy zhadzujú kamufláž

Tohto procesu sa zúčastnil aj Zdeněk Cibulka, ktorý vtedy a aj dnes pracoval v oddelení Škoda Design. „Vznikli tak napríklad návrhy Fabie pick-up, Octavie kabriolet či Superbu vo variante kombi. „Od začiatku nám bolo jasné, že sa sériovo vyrábať nebudú, ale išlo o to ukázať našu schopnosť čeliť zložitejším úlohám, skrátka čoho všetkého sú dizajnéri v Mladej Boleslavi schopní,“ spomína Cibulka. A dizajnéri prekonali očakávania. Pod vedením Ingenlatha navrhol Zdeněk Cibulka elegantné kupé s názvom Tudor. A práve táto idea zaujala Wilfrieda Bockelmanna najviac. Ďalšie práce pokračovali vďaka zohranému a nadšenému tímu ľudí z oddelenia dizajnu veľmi rýchlo.

Rýchly vývoj

Najprv vznikol model v mierke 1 : 4, ktorý v počítači zväčšili. Z neho sa rovno vyrábali diely pre plastový model v skutočnej veľkosti. A potom nasledovalo finálne vozidlo. To všetko počas len niekoľkých mesiacov. Okrem dvojice bočných dverí a pozvoľna klesajúcej línie strechy zaujali na Tudore pri pohľade zboku dve stúpajúce linky. Jedna vychádzala od predných svetlometov a prechádzala spodným okrajom bočných okien. Druhá, položená nižšie, „štartovala“ od kľučiek dverí a pokračovala nad zadnými blatníkmi. Uprostred sa pretli a vytvárali dynamické rozšírenie zadných blatníkov. Nie všetko sa však podarilo.

„V nákresoch auto najprv vyzeralo úplne inak, navrhli sme totiž kompletne nový showcar s originálnou prednou aj so zadnou časťou, odlišný od aktuálnej produkcie,“ opisuje Zdeněk Cibulka. „Dostali sme zelenú k tomu, aby sme vyrobili maketu, museli sme však nakoniec predsa zľaviť z našich predstáv a viac sa priblížiť sériovému autu, konkrétne modelu Superb.“ Z prvej generácie Superbu boli preto bez väčších zmien prevzaté predné aj koncové partie. Niektoré extra prvky si však dizajnéri predsa len presadili. Napríklad úplne odlišné zadné svetlá.

Pôvodne mal byť Tudor odvážnejší, no nakoniec... Foto: Škoda-Auto
Škoda Tudor Concept - 2002 Pôvodne mal byť Tudor odvážnejší, no nakoniec museli dizajnéri prevziať množstvo komponentov z vtedy nového Superbu. Kým predná časť bola takmer identická, vzadu sa po prvýkrát objavili reflektory s grafikou písmena C.

„Vtedy sa refelektory robili tak, že sa v modeli vytvorila komora, do nej sa dali žiarovky a práca dizajnéra spočívala len v návrhu obrysového tvaru,“ vysvetľuje Cibulka. Tudor však nemá smerové a spätné svetlo umiestnené vedľa seba, ako to bolo v tých časoch bežné. Oranžovú žiarovku ukryli dizajnéri za reflektorom cúvacieho svetla. Svetlo smerovky sa tak odrážalo od odrazovej plochy a svietilo okolo celého cúvacieho svetla. „Práve tu sa zrodil typický svetelný podpis v tvare písmena C, ktorý Škoda neskôr naplno rozvinula na Octavii druhej generácie,“ poznamenal dizajnér. Červené krycie sklo zadných svetiel bolo totiž usporiadané tak, že lemovalo „cúvačku“.

Škoda Kushaq - výroba 2021 Čítajte viac Škoda Kushaq: Lacné SUV už schádza z indických liniek

Nezaostával ani interiér. Využíval mimoriadne kvalitné materiály vo farbách Onyx a Ivory. Palubnej doske dominoval trojramenný športový volant a dva displeje. Pod výduchmi klimatizácie sa našlo miesto pre veľkoplošný displej navigácie, druhý umiestnili na stredovej konzole so zámerom ovládania klimatizácie. Horizontálna lišta z matného hliníka dávala interiéru športový nádych, rovnako ako hliníkové stupnice prístrojového panelu v štýle chronografu. Športová bola tiež pohonná jednotka. Technici použili to najlepšie, čo bolo vtedy k dispozícii – silný vidlicový šesťvalec s objemom 2,8 litra s piatimi ventilmi na valec a výkonom 142 kW. Dojem kazila len 5-stupňová manuálna prevodovka.

Rýchly koniec

Štylizovaný nápis na zadných dverách sa stal tiež charakteristickým detailom konceptu. Zaujímavosťou je, že už vtedy sa dizajnéri pri návrhu fontu inšpirovali českým krištáľom. „Hľadali sme nejaké písmo pre názov, odlišné od vtedajšieho oficiálneho fontu, niečo jednoduchého, ale pritom výrazného,“ objasňuje Cibulka. Ostro rezané písmo bolo plastické a pripomínalo brúsené sklo, ktorého ďalšia interpretácia sa o niekoľko rokov neskôr rozvinula do celého tvaroslovia, dnes bežného na všetkých škodovkách. Tudor čakal už len na premiéru, plánovanú na jarný ženevský autosalón v roku 2002. Tesne predtým však padlo ešte jedno dôležité rozhodnutie.

Škoda Octavia Tour Čítajte viac Škoda ukázala novú Octaviu Tour

Hotový koncept poslali opäť do lakovne. Pôvodnú sivohnedú metalízu sa dizajnéri rozhodli na poslednú chvíľu zameniť za oveľa atraktívnejší rubínovo-červený odtieň. A presne v tejto podobe Tudor debutoval na brehoch Ženevského jazera. Auto vzbudilo okamžitý ohlas. Stalo sa jednou z hviezd Palexpa. Priaznivci Škody sa domnievali, že ho už čoskoro uvidia na montážnych linkách, ako nástupcu legendárneho modelu 110 R. Ani sa niet čomu čudovať, vzhľadom na použitie množstva sériových komponentov pôsobil totiž Tudor ako realistický predsériový prototyp Superbu Coupé. Navyše boli jeho proporcie ako vystrihnuté z učebnice. Škoda však mala naplánovanú „rodinnú“ budúcnosť a kupé do nej nijako nezapadalo.

Interiér používal veľmi kvalitné materiály,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Tudor Concept - 2002 Interiér používal veľmi kvalitné materiály, prístrojový panel s grafikou chronometra a dva displeje. Niektoré z týchto prvkov nakoniec putovali do Octavie druhej generácie, ktorá prišla na trh o dva roky neskôr.

Takže čoskoro prišla studená sprcha. Vedenie koncernu deklarovalo, že Tudor je a ostane výlučne showcar-om. Odtiaľ už nebolo ďaleko ku konšpiráciám, ktoré tvrdili, že vo Wolfsburgu sa Tudoru doslova zľakli a kvôli ochrane značiek Volkswagen či Audi vystavili nádhernému kupé stopku. Jednoducho preto, aby Škoda neohrozovala renomované značky. Tak to však naozaj nebolo. Tudor bol len skvelou deklaráciou toho, že Škoda nie je iba ďalšou montážnou linkou Volkswagenu, ale automobilkou s autorským potenciálom. Nebol rozhodne zbytočný. Hoci chcel byť pôvodne odvážnejší, nakoniec ovplyvnil niektorými prvkami celú generáciu nasledujúcich modelov Škody, najmä druhú generáciu Octavie.

S jeho príbehom súvisí ešte jedna „pikoška“. Škoda totiž koncept zapožičala na autosalón do Indie. Aj tu si Tudor užil svoje dni slávy, no potom sa stalo čosi nezvyčajné. Po výstave vozidlo jednoducho zmizlo. Indická polícia po ňom musela vyhlásiť pátranie. Tudor sa našiel, ale až po niekoľkých mesiacoch, opustený v hale na železničnej stanici. Nik netuší, ako sa to mohlo stať. Po návrate do Mladej Boleslavi musela Škoda celé auto kompletne zrenovovať. Až potom putovalo do múzea automobilky v Mladej Boleslavi, kde ho môžete vidieť po boku ďalších konceptov. A hoci ich nebolo málo, práve Tudor sa z nich vryl do pamäti priaznivcov značky asi najviac. Možno aj kvôli záhadnému zmiznutiu.

Škoda
		Tudor Concept - 2002
Škoda
		Tudor Concept - 2002
+7Škoda Tudor Concept -
		2002

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
14 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda Tudor #Škoda #koncept #Concept
Články podľa značiek