Tlak na elektromobilitu má aj svoju odvrátenú stránku. Keďže elektromobily sú aj s dotáciami stále drahšie ako autá s konvenčným pohonom, no a aj tie zdraželi z dôvodu nových emisných a bezpečnostných technológií, či emisných daní, mnohí zákazníci dávajú prednosť kúpe auta z druhej ruky. Kým teda trh s novými autami sa stále topí v nízkych číslach, pričom jediným rastúcim segmentom sú okrajové elektromobily, začal kvitnúť trh s „jazdenkami“. V skutočnosti sa tak predlžuje život starších áut s nižšími emisnými normami, ktorých emisie nedokáže vykompenzovať zvýšený predaj elektrifikovaných vozidiel. V celej flotile na európskych cestách majú totiž len zanedbateľný podiel.
Dopyt po starých autách zároveň zvyšuje ich cenu. Evidentné je to najmä v krajinách, ktoré presadzujú elektromobilitu príliš agresívne. Napríklad v Holandsku. Teraz tu ale mám oveľa relevantnejší príklad. Týka sa totiž najväčšieho európskeho automobilového trhu – Nemecka. A čuduj sa svete, Nemci nielenže hľadajú ojazdené autá, ale dokonca začínajú opäť túžiť po diesloch! Tie pritom ich politici, ochranárske organizácie, ale aj samotné automobilky už dávno odstavili na vedľajšiu koľaj, ako najväčších znečisťovateľov ovzdušia. Ako uvádza nemecký Focus, podľa údajov obrovského internetového bazára mobile.de sa záujem o ojazdené autá zvýšil všeobecne, no najviac o diesely, a to až o 19 % v porovnaní so zvyškom ponuky.
Čítajte viac Emisie nových áut v Európe vlani klesli rekordne. Nás sa to však netýkaMobile.de za tým vidí aj stenčujúcu sa naftovú ponuku na trhu nových áut a skutočnosť, že i keď Nemecko prijalo novú daň na palivá, nafta je stále lacnejšia ako benzín a naftové motory úspornejšie ako tie najmodernejšie benzínové. Kúpou staršieho diesla tak stále ušetríte na prvotnej investícií aj na prevádzke. Trh s jazdenými autami sa tak správa oveľa rozumnejšie ako ten s novými, deformovaný dotáciami na elektromobily a sankciami proti spaľovacím motorom. Vývoj v nemeckých bazároch je preto úplným protikladom trendu, ktorý sa snažia nastoliť politici. Na škodu zákazníkov to ale znamená aj to, že rastu cien ojazdených áut, zvlášť tých naftových, sa nevyhlo ani Nemecko.
Naopak, politikmi preferované elektromobily sú v bazároch doslova ležiakmi. Spôsobuje to degradácia ich batérií, skracujúca i tak obmedzený dojazd. Navyše, technológia batérií rýchlo napreduje, takže aj elektromobily v dobrom stave sú v autobazároch morálne zastarané, z čoho vyplýva množstvo nevýhod. O tie jazdené teda zákazníci záujem nemajú. Za takýchto okolností je málo pravdepodobné, že by emisie v doprave klesali tempom, aké si Brusel predstavuje. Týkať sa to môže nanajvýš štatistík, ktoré zachytávajú predaj nových áut, lenže na cestách sú aj tie staršie. Tak napríklad 458 000 prihlásených elektromobilov a 443 000 plug-in hybridov v Nemecku je len kvapkou v mori celého vozového parku tejto európskej automobilovej veľmoci.
Čítajte viac Ide o zákazníkov, nie politikov! Toyota odmieta všetko vsadiť na elektrinu