Renault urýchľuje elektrifikáciu. Do konca dekády chce milión elektrických áut ročne

Francúzsky Renault má s elektromobilmi smelé plány. Do roku 2025 majú predstavovať 65 % jeho produkcie a do roku 2030 až 90 %. Elektrickú lavínu odštartuje nový Mégane na platforme CMF-EV. Elektrických platforiem však bude viac. A jedna ponesie aj novodobý Renault 5.

12.07.2021 12:00
debata (1)
Medzi desiatimi novými elektromobilmi, ktoré... Foto: Renault
Renault 5 Concept - 2021 Medzi desiatimi novými elektromobilmi, ktoré Renault predstaví do roku 2030, bude aj reinkarnovaný Renault 5. Stáť má približne 20 000 eur, čo je menej ako súčasný Zoe.

Renault patrí vďaka Fluence EV, Kangoo EV a najmä Zoe k priekopníkom elektromobility. Veď tento kompaktný mestský elektromobil si zapísal v Európe už viac ako 300 000 predaných kusov. Do budúcna však počíta s totálnym prechodom k batériovým elektromobilom. Už o štyri roky majú elektrické autá predstavovať 65 % jeho produkcie a do konca dekády dokonca 90 %. Znamenalo by to, že od roku 2030 bude z jeho liniek schádzať milión elektromobilov. Tie majú pokrývať všetky segmenty a majú byť cenovo dostupné. Aj preto chce mať Renault pod palcom celý výrobný reťazec, vrátane výroby batérií a vlastných elektromotorov.

Renault Mégane E-Tech Electric - prototypy 2021 Čítajte viac Renault Mégane Electric: Nová generácia je za rohom. Chýba len strhnúť kamufláž

Všetky budúce elektromobily budú vybavené batériami na báze nikel-mangán-kobalt a elektromotormi s budenými magnetmi vlastnej konštrukcie. Renault sprevádzkuje do roku 2024 v Douai novú továreň na akumulátory s počiatočnou kapacitou 9 GWh s cieľom zvýšiť ju do konca dekády na 24 GWh. Zároveň bude v spolupráci so startupom Verkor vyvíjať vysokovýkonnú batériu pre vozidlá segmentu C a vyšších tried. Aj z tejto spolupráce vznikne batériová gigafactory s plánovanou kapacitou 20 GWh. Renault očakáva, že v priebehu 10 rokov zníži náklady na výrobu batérií o 60 %, čo by znamenalo 80 dolárov za 1 kWh.

Základom všetkých budúcich elektromobilov... Foto: Renault
Renault Mégane eVision Concept - 2020 Základom všetkých budúcich elektromobilov Renaultu budú dve platformy CMF-EV a CMF-BEV. Prvý ju dostane nový Mégane.

Renault tiež rozšíri výrobu vlastných elektromotorov, ktoré nepoužívajú vzácne zeminy. Okrem toho bude vyvíjať novú generáciu elektromotorov s axiálnym tokom, ktoré použije najprv v hybridoch a neskôr v elektromobiloch. Táto technológia, ktorá má byť v produkcii už v roku 2025, zníži produkciu CO2 o 2,5 g/km. Elektromobily budú zároveň vybavené invertorom integrovaným s palubnou nabíjačkou. Systém má pracovať s napätím 800 V. Neskôr má byť integrovaný do jedinej jednotky celý pohonný systém vrátane elektromotora a reduktora, čo zmenší jeho objem o 45 %. Klimatizácia tak bude môcť byť inštalovaná v motorovom priestore a autá sa tiež zbavia zbytočnej kabeláže.

Emisie výfukových plynov - meranie Čítajte viac Francúzske úrady obvinili z podvodov Renault aj Peugeot! Ide opäť o emisie

Nové technológie budú využité v dvoch elektrických platformách. Platforma CMF-EV, ktorú dostane aj nový Mégane, bude základom pre 700 000 elektro­mobilov ročne v triedach C a D, teda nižšej strednej a strednej triedy. Umožní dojazd 580 km podľa normy WLTP. Platforma CMF-BEV bude zasa určená pre cenovo dostupnejšie elektromobily nižších tried. Má priniesť výrazné zlacnenie, pretože náklady zníži o 33 % v porovnaní so súčasným Zoe. Autám poskytne výkon 100 kW a dojazd približne 400 km. Na tejto platforme vznikne mimo iných modelov aj reinkarnovaný Renault 5 s cenou okolo 20 000 eur. Celkovo má mať Renault v ponuke na oboch platformách do roku 2030 desať nových elektromobilov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #elektromobily
Články podľa značiek