Stellantis:Čipy budú chýbať aj v roku 2022, dôležité veci si musíme vyrábať sami!

Odborníci už teraz hovoria, že čipová kríza bude pretrvávať aj v rokoch 2022 a možno aj 2023. Ide o najhoršiu podobnú krízu za posledných 30 rokov a už teraz kvôli nej stúpajú ceny nových áut.

23.07.2021 06:00
Nemecko Infineon 2.kvartál 2020/21 tržby zisk rast Foto: ,
Nemecký výrobca čipov Infineon odhaduje, že kvôli nedostatku čipov sa v prvom polroku nevyrobí približne 2,5 milióna áut. Do konca roku to bude určite viac, než 4 milióny.
debata (7)

Odhady analytikov hovoria, že čipová kríza, respektíve nedostatok polovodičov spôsobí, že tento rok sa globálne vyrobí približne o 4 milióny áut menej, než automobilky plánovali – to je o niečo viac, než 5 percent svetovej produkcie. Situácia sa však nelepší a možno očakávať, že tieto odhady sa do konca roku ešte zvýšia.

Zároveň už teraz možno pozorovať trend, ktorý kvôli nárastu záujmu o autá a ich nedostatku spôsobuje postupné zdražovanie áut. V USA sa napríklad priemerná cena nového auta zvýšila v júni na rekordných vyše 42-tisíc dolárov, čo je takmer 37-tisíc eur.

Navyše pribúdajú skeptické názory odborníkov a insiderov. Tí, ktorí si mysleli, že nedostatok polovodičov ovplyvní výrobu áut v ráde týždňov, nanajvýš mesiacov, už teraz hovoria, že môže ísť o roky.

pneumatiky Čítajte viac Automobilky nebojujú len s pandémiou a nedostatkom čipov. Chýba im aj guma!

Generálny riaditeľ spoločnosti Intel Pat Gelsinger vyhlásil nedávno na virtuálnom stretnutí v rámci veľtrhu Computex v taiwanskej metropole Tchaj-pej, že môže trvať aj niekoľko rokov, kým sa vyrieši globálny nedostatok polovodičov, ktorý prinútil mnohé automobilky obmedziť, alebo dočasne zastaviť výrobné linky.

Spoločnosť Infineon, popredný dodávateľ polovodičov pre automobilový priemysel, tvrdí, že čipová kríza môže byť dlhodobá a situácia sa stabilizuje až v roku 2023. Rovnaký názor má aj Glenn O'Donnell, viceprezident analytickej spoločnosti Forrester. Linley Gwennap z analytickej spoločnosti Linley Group hovorí, že ide o najhoršiu polovodičovú krízu za uplynulé tri dekády.

Podobne skeptický postoj zaujal aj jeden zo svetových automobilových topmanažérov a šéf automobilky Stellantis. Ten predpokladá, že celosvetový nedostatok čipov, ktorý v tomto roku výrazne obmedzil produkciu áut, bude pretrvávať aj v roku 2022. Podľa neho je viac než pravdepodobné, že problém s čipmi sa presunie aj do ďalšieho roka, pretože nevidieť dostatok signálov, naznačujúcich, že ázijskí výrobcovia zvyšujú produkciu čipov, ktoré budú smerovať do západných krajín.

Fiat - výroba Tychy Čítajte viac Kvôli čipovej kríze sa len v prvom polroku nevyrobí 2,5 milióna áut

Tavares zároveň vyhlásil, že komplikácie s dodávkami nútia firmu Stellantis, aby si kľúčové komponenty vyrábala sama a nespoliehala sa na dodávateľov. Zároveň uviedol, že automobilka pracuje na tom, aby čipy dostávala od viacerých dodávateľov a, navyše, upravuje dizajn svojich vozidiel tak, aby mohli využívať dostupnejšie čipy.

Nemecký koncern Daimler predpokladá, že globálny nedostatok polovodičov bude brzdiť predaj áut aj v druhom polroku, možno ešte dlhšie. Nedostatok polovodičov odhalil naplno slabiny prístupu „just in time“, ktorý bol síce pre automobilky ekonomicky veľmi výhodný, ale strategicky ich veľmi oslabuje.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #polovodičová kríza #čipová kríza #nedostatok polovodičov
Články podľa značiek