Coface: Lacné elektromobily sú v nedohľadne. Proti idú ceny surovín

Najväčším limitom elektromobilov nie sú už dnes ich technické obmedzenia, ale cena. Tou totiž stále nedokážu konkurovať „klasike“, a to ani v prípade využitia dotácii. Nepomáhajú ani úspory z objemu výroby či zahladzovanie straty zo zisku predaja áut s konvenčným pohonom. Kedy príde zlom? Tak skoro to nebude.

02.08.2021 06:00
debata (28)
Najdrahšou súčasťou elektromobilov sú batérie.... Foto: BMW
BMW - batérie Najdrahšou súčasťou elektromobilov sú batérie. Ich cena však tak rýchlo neklesne, pretože po kovoch, ktoré sú potrebné na ich výrobu, je stále väčší dopyt.

Predaj elektromobilov každým rokom rastie. O tom niet pochýb. Dôvodom však nie je ani tak prirodzený dopyt zo strany zákazníkov ako prísne ekologické nariadenia a vládne podporné programy, prípadne reštrikcie, ktoré konkurenciu v podobe spaľovacích motorov vytláčajú z trhu. K skutočnému rozšíreniu by elektromobily potrebovali byť cenovo dostupnejšie. Ako však ukazuje najnovšia analýza nadnárodnej spoločnosti Coface, ktorá sa zoberá poistením pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika, cena elektromobilov bude zrejme aj ďalšie dva roky vysoká. „V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný.

Elektromobilita Čítajte viac ACEA: Je elektromobilita len pre bohatých? Vyzerá to tak

Ako vysvetľuje Čarný, dôvodom vysokých cien je zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú pri výrobe batérií nevyhnutné, najmä lítia, kobaltu a medi. Nerovnováha medzi ponukou a rastúcim dopytom tak zvyšuje ich ceny, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je relatívne stále malý. „Rôzne konfigurácie batérií ani možné použitie vodíka ako zdroja energie nateraz neznížia tlak na používanie týchto kovov,“ konštatuje. Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií. „Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ upozorňuje Čarný.

Ceny surovín rastú už dnes

Kým v roku 2019 predstavoval trhový podiel elektrických áut osem percent, v roku 2020 to už bolo 13 %. Pritom v danom roku poklesol predaj automobilov s klasickým pohonom o šesť percent, no v dôsledku stimulačných programov vlád a zvýšeného záujmu Európy o tento segment, vzrástol predaj elektrických vozidiel o 41 %. „Podľa dostupných údajov stúpol predaj elektrických vozidiel aj v prvom štvrťroku 2021 o 41 %, pričom za celý rok sa predpokladá rast až o 70 %,“ konštatuje Čarný. Faktom pritom je, že elektromobilite hrá do kariet zámer niektorých trhov, vrátane Európy, zakázať do roku 2035 predaj áut so spaľovacími motormi, čo odstráni konkurenciu na benzín a naftu.

Volkswagen ID.3 Čítajte viac O elektromobily je na Slovensku naďalej minimálny záujem

„Tento trend však vyvíja ďalší tlak na kovy. V batériách sa používa hneď niekoľko desiatok kilogramov kovov, ak nie stovky,“ podotýka Čarný. Hliník napríklad predstavuje asi polovicu celkovej hmotnosti, nasledovaný meďou, grafitom a niklom. „Hliník sa používa nielen v batériách, ale aj v iných častiach vozidiel, napríklad na podvozku alebo vnútorných paneloch, kvôli jeho nízkej hmotnosti a schopnosti účinne chrániť pred nárazmi,“ konštatuje s tým, že prípad medi je tiež zaujímavý. „Je nevyhnutná na výrobu batérií, ale používajú ju aj dodávatelia elektriny, ktorí musia vyvinúť nové siete, aby sa prispôsobili elektrifikácii vozových parkov a novému dopytu po energii,“ podotýka Ján Čarný.

holandsko Čítajte viac V Holandsku stojí benzín už 2 €! Tak vyzerá podpora elektromobility

Aj preto Coface očakáva, že v roku 2021 stúpnu ceny niklu o 34, hliníka o 25 % a medi až o 47 percent. Do roku 2050 bude dopyt stále rásť. „Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresňuje Čarný. Hlavnými výrobcami týchto kovov sú Konžská demokratická republika (KDR), Austrália, Indonézia, Čile a Rusko, kde rastie snaha vlád upraviť ťažobné predpisy s cieľom získať väčší podiel na pridanej hodnote. Na druhej strane je však podľa Coafe potrebné posilniť environmentálne predpisy na ochranu miestnych spoločenstiev. Intenzívnejší bude tiež tlak na ťažobné a hutnícke spoločnosti, aby zlepšili ponuku a reagovali na tieto trendy.

Vodík zatiaľ mimo hry

Výrobcovia batérií aj ich odberatelia sa snažia znížiť závislosť od kobaltu, no aj nájsť alternatívne zdroje energie. „Vodík sa všeobecne uvádza ako silná možnosť, ktorá je schopná zmierniť celkové náklady aj záťaž pre životné prostredie. Spoločnosť Coface však neočakáva, že by vodík v tomto desaťročí zmenil pravidlá hry, ak neprídu silné stimuly zo strany vlád,“ upozorňuje Ján Čarný. Ani od výrobcov automobilov sa neočakáva, že by samy – z krátkodobého hľadiska – uprednostňovali vodík, pretože investovali značné prostriedky do batériového pohonu, aby splnili prísne regulácie zavedené rôznymi orgánmi.

Porsche - nabíjací park Lipsko Čítajte viac Expert: Výstavba nabíjačiek musí byť 30-krát rýchlejšia. Inak hrozí kolaps

Vôľa rozvíjať používanie elektrických vozidiel vyplýva na jednej strane zo snahy dosiahnuť ciele Parížskej dohody na boj proti zmene klímy. „Na druhej strane však ťažba kovov má, ako každý ťažobný proces, významný vplyv na životné prostredie a na spoločenstvá,“ upozorňuje. V Konžskej demokratickej republike je napríklad rozšírené odlesňovanie a detská práca. Takéto problémy je potrebné vyriešiť, aby sa revolúcii v oblasti elektrických vozidiel dostal zaslúžený kredit. “Kľúčovou otázkou v nasledujúcich rokoch tak môže byť recyklácia batérií,“ hovorí. Mnoho firiem sa už v tomto smere usiluje rozvinúť vlastné prevádzky. Recyklácia kobaltu a niklu je pomerne vyspelá, s celkovou mierou 60 %, ale lítium sa recykluje s celkovou mierou len 1 %.

ZDROJ: COFACE

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #elektromobily #Coafe
Články podľa značiek